zaterdag 18 april 2020

Ik wens je vrede




Het verhaal van Tomas

De leerlingen zien Jezus
Op een avond zaten de leerlingen bij elkaar. Zij waren bang voor de Joodse leiders en hadden de deuren op slot gedaan. Opeens was Jezus bij hen aanwezig en zei: ‘Ik wens jullie vrede’.
Hij liet de wonden zien aan zijn handen en in zijn zijde. Toen wisten de leerlingen zeker dat het Jezus was. Wat waren ze blij! Daarna zei Jezus nog een keer: ‘Ik wens jullie vrede. God zelf heeft Mij gestuurd en geeft jullie een belangrijke opdracht’. Toen blies Jezus over de leerlingen en zei tegen hen: ‘Jullie hebben nu de heilige Geest gekregen. Je hebt de macht om zonden te vergeven. Wanneer jullie iemand vergeven, dan vergeeft God hem ook. Als jullie iemand niet vergeven, vergeeft God hem ook niet.
Een van de leerlingen was er niet bij toen Jezus aan hen verscheen. Dat was Tomas. Toen de leerlingen aan Tomas vertelden dat zij Jezus hadden gezien, zei Tomas: ’Dat kan ik niet geloven! Ik geloof het pas als ik de wonden van de spijkers in zijn handen kan zien. Dan weet ik dat het Jezus echt is. Ik zag hoe Hij aan het kruis hing. Als ik die wonden zie, zal ik het pas geloven, eerder laat ik me door jullie niets wijsmaken.'
Een week later waren de leerlingen weer bij elkaar. De deuren waren weer helemaal dicht en op slot. Jezus kwam opnieuw tussen hen in staan en zei: ‘Ik wens jullie Vrede’. Jezus riep Tomas bij Zich en Hij zei tegen hem: ‘Leg je vingers hier en kijk naar mijn handen en leg je handen in mijn zij. Wees niet langer ongelovig, maar geloof dat Ik hier bij je ben’. En Tomas antwoordde: ‘U bent mijn Heer en mijn God’. Toen zei Jezus tegen Tomas: ‘Omdat je Mij gezien hebt, geloof je Mij. Gelukkig zijn de mensen, die niet zien en toch geloven’. 
Jezus heeft veel wonderen gedaan toen Hij bij de leerlingen was. Veel meer dan in de Bijbel zijn opgeschreven. 


Gebed: 
Wijs ons de goede weg
Goede God,
we willen graag van alles begrijpen,
maar niet alles kunnen we snappen.
Wij vragen U:
help ons als wij iets uitzoeken
en het niet kunnen zien of geloven.
Help ons bij het zoeken naar de goede weg in ons leven.
Wij bidden U:
laat er mensen zijn
die ons bij de hand nemen
en de goede weg wijzen.
Amen

Verwerkingen:
Gesprek met de kinderen
Shalom! Vrede en alle goeds!’ Eigenlijk de gewone groet, maar veelzeggend in deze situatie. Begin vandaag het gesprek met de kinderen met de vraag: Wat is vrede? Laat de kinderen hier kort over nadenken.

Bespreek dan met elkaar, wat er bij hen opkomt.
Daarna kunt u de vraag stellen: Hoe krijg je vrede?
Het gesprek kunt u afsluiten met de vraag: Wat hebben wij allemaal, omdat wij in vrede leven? Vrede brengt veel goeds. Als de kinderen het niet zo snel weten, kunt u de vraag ook omdraaien: als je geen vrede hebt, wat heb je dan allemaal niet, of wat kun je allemaal niet?

Een eigen vredeswens maken
We gaan vandaag onze eigen vredeswens maken. In de kerk wenst de voorganger de aanwezigen de ‘vrede van Christus’ toe. Hij nodigt de kerkgangers uit dat ook te doen: ‘Wenst elkaar de vrede’. De vredeswens voor de communie heeft te maken met het verhaal van vandaag. Jezus komt vrede brengen. Vrede die wij door kunnen geven.
Nodig:
• Vellen gekleurd papier
• Potloden
• Pennen
• Scharen
Trek, met potlood, een hand over op het papier. In de hand schrijven de kinderen hun vredeswensen. Wat wensen ze elkaar toe? U kunt de hand ook laten uitknippen, als er genoeg tijd is.


Tomas-raamhanger
Op de afbeelding staat de opgestane Heer Jezus, met de leerlingen om Hem heen. Zij geloven omdat ze zien.
Nodig
• Voorbeeld tekening voor ieder kind. Druk de onderstaande afbeelding af.
• Viltstiften
• Slaolie
• Kwastjes
• Keuken- of wc-papier

Kleur de tekening met viltstiften in. Strijk, na het kleuren, met een kwastje slaolie over de tekening. Daarna kunt u er met keuken- of toiletpapier overheen wrijven om de overtollige olie eraf te halen. De tekening goed laten drogen. 

Tomas-spelletje: eerst voelen dan geloven
Eerst voelen dan geloven
Tomas wilde eerst zien en dan geloven. Soms kunnen ook wij dingen niet zien maar wel voelen. In deze verwerking kunnen kinderen voelen en raden wat zij in handen hebben.
Nodig:
Grote doek of een deken met een aantal voorwerpen eronder.
De kinderen zitten in een kring. In het midden ligt een groot kleed met een aantal voorwerpen eronder. Laat een kind onder het kleed een voorwerp zoeken en dit goed voelen. Het kind omschrijft wat het voelt en vertelt wat het is. Geloven ze dat? Of willen ze het liever toch zien?



Liedjes over vrede
Lied: Vredesgroet om te luisteren en mee te zingen.

1. Vrede voor jou en vrede voor mij.
Vrede voor wie het wil horen.
Vrede begint met iets kleins als een kind.
Zo wordt de vrede geboren.
Refrein
Knoop de vrede in je oren.
Neem de vrede in je mond.
Neem de vrede in je handen.
Draag hem mee de wereldrond.
Vrede. Vrede. Vrede overal.
2. Vrede voor hem en vrede voor haar.
Vrede op aarde voor mensen.
Vrede voor alles wat ademt en leeft.
Vrede om verder te wensen. Refrein
3. Vrede voor jullie en vrede voor ons.
Vrede om in te geloven.
Vrede van God die de wereld omspant.
Vrede gaat alles te boven. Refrein (2x)
Of zing samen van de vrede die je elkaar toewenst.

Achtergrond
Hier is informatie te vinden over de context van de lezing of de plaats en tijd in het kerkelijk jaar. Ook kan hier informatie over feesten, personen, gedenkdagen en gebruiken gevonden worden. 

Niet zien en toch geloven
De woorden die Jezus spreekt tegen de leerlingen zijn: ‘Ik wens jullie vrede’. In het Hebreeuws ‘Shalom’. Dit is een traditionele groet en is bijzonder passend voor de situatie van de leerlingen. Zij zijn bij elkaar met de deuren dicht. Bang voor wat er allemaal kan gaan gebeuren.
Jezus vertrouwt zijn leerlingen een opdracht toe. Hij zendt hen uit, zoals zijn Vader hem heeft uitgezonden. Hun opdracht is nauw verbonden met Jezus’ opdracht: vergeving van zonden door de verkondiging van het Evangelie. Ze krijgen de opdracht om de wereld in te gaan uit kracht van de heilige Geest.
Met het gebaar (Hij blies zijn levensadem over hen) bereidt Jezus hen voor op de opdracht die hij hen toevertrouwt. Maar zij zullen pas in staat zijn om hun opdracht te vervullen, als zij de Geest krijgen op Pinksteren.
Tomas wordt ook Didymus genoemd, wat ‘tweeling’ betekent. Zijn naam laat zien dat er in Tomas (net als in ons) twee kanten zijn: van de ene kant wil hij graag geloven, van de andere kant wil hij eerst zien.



Van dit verhaal over Tomas is de uitdrukking ‘je bent een ongelovige Thomas' afgeleid. Eigenlijk ten onrechte, want Tomas geloofde wel degelijk. Zijn geloofsbelijdenis is kort en krachtig: ‘Mijn Heer en mijn God’. Thomas is echt een waarachtige leerling van Jezus. Toen Jezus na zijn dood en opstanding verscheen aan de leerlingen, wilde Tomas eerst meer bewijs. Jezus toonde toen de wond in zijn zij, die een Romeinse soldaat hem met een lans had toegebracht toen Jezus al dood was. De soldaat wilde zeker weten dat Hij dood was. Jezus vroeg aan Tomas zijn vinger daarin te steken.
Het schilderij van Caravaggio laat zien hoe Tomas, die het eerst niet geloofde overtuigd raakt.
Geloven kun je ook zonder eerst te zien. Gelukkig ben je, als je kunt leven van vertrouwen en niet alles zeker moet weten met bewijs zwart op wit.

Beloken Pasen
Beloken Pasen is de Nederlandse naam voor de eerste zondag na Pasen. Sinds het jaar 2000 heet deze dag in de Rooms-Katholieke Kerk ook de Zondag van de Goddelijke Barmhartigheid.
'Beloken' is het voltooid deelwoord van 'luiken', Middelnederlands voor 'sluiten'. Beloken Pasen is de sluitdag van het Paasoctaaf, de achtdaagse feestperiode die begint op Paaszondag. Vaak wordt het woord 'beloken' in verband gebracht met een motief uit de evangelielezing van deze dag uit het Johannesevangelie 20,19-31. Deze perikoop begint: 'In de avond van die eerste dag van de week, toen de deuren van de verblijfplaats der leerlingen gesloten waren uit vrees voor de Joden, kwam Jezus binnen, ging in hun midden staan en zei: 'Vrede zij u!'' De leerlingen zijn nog steeds bang en houden hun deuren 'beloken', gesloten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten