Mini-viering voor thuis, zevende zondag van Pasen
Voorlopig gaan de kerkdiensten niet door i.v.m. het coronavirus. Daarom maakten we een kleine viering, die je thuis als gezin kunt houden. Zo kun je samen stilstaan bij alles wat er gebeurt en hoop vinden in de woorden van God. Want we zijn met Jezus onderweg naar God!
• Ga samen aan tafel zitten rond een lichtje,
dit kan een gewone kaars zijn of een waxinelichtje
dit kan een gewone kaars zijn of een waxinelichtje
• Steek het lichtje aan en zing/bid samen:
Omdat het vandaag over bidden gaat, kun je ook samen het liedje van Elly en Rikkert Met mijn handen samen zingen.
• Jullie hebben misschien een vaste manier van bidden samen. Aan tafel of voor het slapen gaan? Haal dat even naar boven met de kinderen. Wat doen je dan, waarom doe je dat? Is het fijn om te doen of juist lastig of verschilt dat per dag? Hoe zou dat komen?
Jezus bad ook vaak. Soms bad Hij de gewone gebeden die iedereen in zijn omgeving kende. Maar soms had Hij ook een heel bijzondere reden om te bidden. Zoals in het verhaal van vandaag.
Verhaal: Jezus bidt (Johannes 17,1-11a)
Op de avond voor zijn dood zat Jezus aan tafel met zijn vrienden. Het was moeilijk om afscheid van elkaar te nemen. Ze waren zo lang samen, Jezus en zijn vrienden. Het hele land waren ze doorgetrokken, van de ene kant naar de andere kant. Ze hadden mensen getroost, mensen beter gemaakt, maar er waren ook mensen boos geweest op Jezus. Ja, veel hadden ze samen mee gemaakt. Maar vooral, heel veel had Jezus verteld. Vooral over God had Hij vaak gesproken. Je kon goed merken dat Hij God goed kende en dat Hij veel van God hield. Hij noemde God ook zijn Vader. Dat was heel bijzonder. Toen Hij zijn leerlingen een mooi, nieuw gebed leerde begon dat ook met “Onze Vader”. Want, zo had Hij gezegd: “God is niet alleen mijn Vader, maar ook jullie Vader.” Nu, op deze moeilijke avond wilde Jezus ook bidden. Hij begon natuurlijk weer met “Vader” zoals Hij zijn vrienden had geleerd. “Vader”, bad Jezus, “Vader, het is zover. Ik moet mijn leven geven voor anderen. Laat de mensen nu zien dat U van Mij houdt. Maar vooral, laat de mensen die in Mij geloofden, niet alleen in Mij geloven, maar ook in U. Ze zijn uw kinderen. Ik heb ze over U verteld en nu weten ze wie U bent en dat Ik bij U hoor. Maar Ik blijf niet hier op deze aarde en zij wel. Daarom bid Ik voor hen. Ik bid dat zij uw kinderen blijven. Amen.”
Na dit gebed vierden ze samen het paasfeest. Het laatste paasfeest van Jezus op aarde.
Na dit gebed vierden ze samen het paasfeest. Het laatste paasfeest van Jezus op aarde.
• Haal met de kinderen even de gebeurtenissen van Witte Donderdag en Goede Vrijdag naar boven. Doe dat desgewenst aan de hand van de afbeeldingen in jullie kinderbijbel. Je kan ook dit korte legofilmpje samen bekijken.
- Wat denken jullie, hoe zou Jezus zich gevoeld hebben zo vlak voor zijn dood? (bang, bezorgd, moedig, gesteund, alleen?)
- Als er iets bijzonders gaat gebeuren dan gaat er meestal van alles door je heen. Je bent nieuwsgierig of bang, blij of onzeker. Vaak zelf een heleboel door elkaar. Het is goed om al die gevoelens te delen. Met je vader of moeder, met een vriend of vriendin en zeker ook met God. God wil graag weten hoe het met je is.
- Vertel jij wel eens aan God of aan Jezus hoe jij je voelt? Wanneer dan? (Let op, dit is niet alleen een vraag aan de kinderen, je kan alleen verwachten dat zij open zijn als je zelf ook open bent over je contact met God)
- Soms is bidden moeilijk. Jezus begrijpt dat. Hij heeft ons daarom de heilige Geest gezonden om ons te helpen met bidden. Met Pinksteren vieren we dat de heilige Geest gekomen is om ons te helpen met geloven. Over een week vieren we dat feest.
- Bidden kan je op heel veel manieren. Met je ogen dicht, met je ogen naar de hemel gericht, met je handen voor de ogen, met je handen gevouwen, je handen open, zittend, staand, op je knieën, onder de dekens, op de fiets. Probeer samen maar eens uit wat jullie een prettige houding vinden om te bidden.
Lied: Zing mee, of luister samen naar het lied Lees je Bijbel, bid elke dag
Lees je Bijbel,
bid elke dag
bid elke dag
bid elke dag
Lees je Bijbel,
bid elke dag,
dat je groeien mag
bid elke dag
bid elke dag
bid elke dag
Lees je Bijbel,
bid elke dag,
dat je groeien mag
dat je groeien mag
dat je groeien mag
dat je groeien mag
Lees je Bijbel,
bid elke dag,
dat je groeien mag
bid elke dag,
dat je groeien mag
Gebed: Bid samen een gebedje:
Vader in de hemel,
Jezus heeft ons heel vaak voorgedaan
hoe je kan bidden.
Door zijn gebed had Hij een goed contact U,
zijn hemelse Vader.
Wij bidden
dat ook wij goed contact houden met U
door de dingen die wij meemaken,
en de zorgen en blijdschap die wij hebben
te delen met U.
Zend ons uw heilige Geest om ons daarbij te helpen
dat vragen wij U met de woorden die Jezus ons leerde:
Jezus heeft ons heel vaak voorgedaan
hoe je kan bidden.
Door zijn gebed had Hij een goed contact U,
zijn hemelse Vader.
Wij bidden
dat ook wij goed contact houden met U
door de dingen die wij meemaken,
en de zorgen en blijdschap die wij hebben
te delen met U.
Zend ons uw heilige Geest om ons daarbij te helpen
dat vragen wij U met de woorden die Jezus ons leerde:
Onze Vader, die in de hemel zijt,uw naam worde geheiligd,
uw rijk kome,
uw wil geschiede
op aarde zoals in de hemel.
Geef ons heden ons dagelijks brood
en vergeef ons onze schulden,
zoals ook wij vergeven aan onze schuldenaren,
en breng ons niet in beproeving
maar verlos ons van het kwade.
Want van U is het koninkrijk
en de kracht en de heerlijkheid
in eeuwigheid. Amen
uw rijk kome,
uw wil geschiede
op aarde zoals in de hemel.
Geef ons heden ons dagelijks brood
en vergeef ons onze schulden,
zoals ook wij vergeven aan onze schuldenaren,
en breng ons niet in beproeving
maar verlos ons van het kwade.
Want van U is het koninkrijk
en de kracht en de heerlijkheid
in eeuwigheid. Amen
• Sluit af door het lichtje uit te blazen. In je hart blijft het branden.
EXTRA'S
Een gebedskubus maken
- Druk de afbeelding van de kubus hiernaast af, beeldvullend op A4, en als je dat hebt op wat dikker papier.
- Schrijf op elk vlakje een gebedje. Bijvoorbeeld het Onze Vader, het Wees Gegroet, een gebedje voor zieke mensen, een gebedje voor ..... (dat mag je per keer zelf invullen), een gebed voor alle familieleden, een gebedje voor je vrienden en vriendinnen, een gebedje voor een persoonlijke wens. Of wat je zelf maar kunt bedenken om op de kubus te schrijven.
- Knip de kubus dan langs de buitenranden uit. Vouw hem over de stippellijnen in elkaar en plak de flapjes aan de binnenkant vast.
Elke keer als je wilt bidden, bijvoorbeeld aan tafel, mag je gooien om te bepalen wat jullie samen zullen bidden.
Een hemels moment
Kleurplaat
De verheerlijking op de berg.
Het lijkt wel of Jezus even in de hemel is.
Hij ziet er heel anders uit.
Opeens heeft hij andere kleren, wit, en het lijkt wel of ze stralen.
En die twee mannen?
Dat zijn Mozes (met de twee stenen tafelen)
en Elia (met een raaf die brood in zijn bek heeft.).
Mozes en Elia leefden lang voordat Jezus geboren werd.
Maar hier zijn ze even samen met Jezus.
Een hemels moment!
Het lijkt wel of Jezus even in de hemel is.
Hij ziet er heel anders uit.
Opeens heeft hij andere kleren, wit, en het lijkt wel of ze stralen.
En die twee mannen?
Dat zijn Mozes (met de twee stenen tafelen)
en Elia (met een raaf die brood in zijn bek heeft.).
Mozes en Elia leefden lang voordat Jezus geboren werd.
Maar hier zijn ze even samen met Jezus.
Een hemels moment!
Klei gebruiken
Gereedschap boetseren
Het belangrijkste gereedschap bij het boetseren zijn uw handen. Ze kneden, brengen klei aan, strijken klei uit, drukken en trekken. U gebruikt de ene keer twee handen, dan weer één of alleen een paar vingers voor het vormen en buigen van de klei. Maar vanaf een bepaald stadium is het natuurlijk eenvoudiger om gereedschap te gebruiken. Gereedschap boetseren zijn onder andere:
Het belangrijkste gereedschap bij het boetseren zijn uw handen. Ze kneden, brengen klei aan, strijken klei uit, drukken en trekken. U gebruikt de ene keer twee handen, dan weer één of alleen een paar vingers voor het vormen en buigen van de klei. Maar vanaf een bepaald stadium is het natuurlijk eenvoudiger om gereedschap te gebruiken. Gereedschap boetseren zijn onder andere:
Boetseerhoutjes
Het gemakkelijkste gereedschap voor het boetseren zijn de boetseerhoutjes. Ze zijn van buksboom gesneden, vervolgens geolied en ze zijn verkrijgbaar in verschillende vormen. Kleine boetseerhoutjes worden ook wel modelleerhoutjes genoemd. In het begin hebt u genoeg aan twee of drie houtjes. Tijdens het werken zult u gauw merken met welke u het liefst werkt (verkooppunten zijn hobbyzaken, keramiekbenodigdheden of kunstenaarsbenodigdheden).
Het gemakkelijkste gereedschap voor het boetseren zijn de boetseerhoutjes. Ze zijn van buksboom gesneden, vervolgens geolied en ze zijn verkrijgbaar in verschillende vormen. Kleine boetseerhoutjes worden ook wel modelleerhoutjes genoemd. In het begin hebt u genoeg aan twee of drie houtjes. Tijdens het werken zult u gauw merken met welke u het liefst werkt (verkooppunten zijn hobbyzaken, keramiekbenodigdheden of kunstenaarsbenodigdheden).
Spatels
Spatels zijn gesmeed van verend, buigzaam metaal. Eenvoudige schilder spatels met houten greep gebruikt u voor het grove werk. Modelleer spatels voor het fijnere werk hebben twee uiteinden met een verschillende vorm. Spitse spatels worden ook lancetten genoemd. Tandarts gereedschap (kleine spatels), dat u soms op vlooienmarkten kunt vinden, is handig voor heel fijne werkstukken en voor het uitwerken van details. Ook het Italiaanse gereedschap voor gipsbewerking, de gipsijzers, is heel geschikt. Ze zijn met de hand gesmeed, elastisch en verkrijgbaar in de meest uiteenlopende vormen (hobbyzaken, keramiek- en kunstenaarsbenodigdheden).
Spatels zijn gesmeed van verend, buigzaam metaal. Eenvoudige schilder spatels met houten greep gebruikt u voor het grove werk. Modelleer spatels voor het fijnere werk hebben twee uiteinden met een verschillende vorm. Spitse spatels worden ook lancetten genoemd. Tandarts gereedschap (kleine spatels), dat u soms op vlooienmarkten kunt vinden, is handig voor heel fijne werkstukken en voor het uitwerken van details. Ook het Italiaanse gereedschap voor gipsbewerking, de gipsijzers, is heel geschikt. Ze zijn met de hand gesmeed, elastisch en verkrijgbaar in de meest uiteenlopende vormen (hobbyzaken, keramiek- en kunstenaarsbenodigdheden).
Mirettes
Mirettes worden gebruikt voor het weghalen en uithollen van klei. Ze hebben meestal een houten greep waaraan een lus van vlakijzer of messing is bevestigd die ook getand kan zijn. Er zijn ook mirettes met een lus. De andere kant dient dan als boetseerhoutje. Als alternatief kunt u mirettes met boven en onder een lus krijgen. Uit het enorme aanbod kunt u het beste drie kiezen (verkrijgbaar in hobbyzaken, keramiek- of kunstenaarsbenodigdheden).
Mirettes worden gebruikt voor het weghalen en uithollen van klei. Ze hebben meestal een houten greep waaraan een lus van vlakijzer of messing is bevestigd die ook getand kan zijn. Er zijn ook mirettes met een lus. De andere kant dient dan als boetseerhoutje. Als alternatief kunt u mirettes met boven en onder een lus krijgen. Uit het enorme aanbod kunt u het beste drie kiezen (verkrijgbaar in hobbyzaken, keramiek- of kunstenaarsbenodigdheden).
Overig gereedschap
Het slaghout gebruikt u voor het verdichten ven gladmaken van de klei. U kunt het gemakkelijk zelf van een vierkant stuk hout maken door aan één kant een handgreep te zagen. U kunt hiervoor ook gewoon een stuk hout gebruiken. De kleisnijder wordt gebruikt voor het afsnijden, doorsnijden en weghalen van klei. U kunt zelf een kleisnijder maken van een oude gitaarsnaar met twee houten klosjes. Een doorn is gemakkelijk zelf te maken van een takje van een hazelnootboom met een spijker erin. Deegschrapers uit een huishoudzaak zijn heel geschikt voor het glad trekken van grotere oppervlakken en rondingen. Een penseel en spons hebt u nodig voor het gladmaken van het oppervlak. Modelleerpassers (ook wel ‘krompassers’ genoemd) van hout of metaal hebt u nodig voor het bepalen van proporties en voor de vergelijking van lengten (verkrijgbaar in hobbyzaken, keramiek- en kunstenaarsbenodigdheden).
Verder hebt u nog een plantenspuit, doeken, handdoek (voor het reinigen van het gereedschap en vochtig bedekken van de werkstukken) en een goed humeur nodig!
Het slaghout gebruikt u voor het verdichten ven gladmaken van de klei. U kunt het gemakkelijk zelf van een vierkant stuk hout maken door aan één kant een handgreep te zagen. U kunt hiervoor ook gewoon een stuk hout gebruiken. De kleisnijder wordt gebruikt voor het afsnijden, doorsnijden en weghalen van klei. U kunt zelf een kleisnijder maken van een oude gitaarsnaar met twee houten klosjes. Een doorn is gemakkelijk zelf te maken van een takje van een hazelnootboom met een spijker erin. Deegschrapers uit een huishoudzaak zijn heel geschikt voor het glad trekken van grotere oppervlakken en rondingen. Een penseel en spons hebt u nodig voor het gladmaken van het oppervlak. Modelleerpassers (ook wel ‘krompassers’ genoemd) van hout of metaal hebt u nodig voor het bepalen van proporties en voor de vergelijking van lengten (verkrijgbaar in hobbyzaken, keramiek- en kunstenaarsbenodigdheden).
Verder hebt u nog een plantenspuit, doeken, handdoek (voor het reinigen van het gereedschap en vochtig bedekken van de werkstukken) en een goed humeur nodig!
Standbeelden
Standbeeldenspel A.
Ontwikkelingsgebied: Emotioneel
Doelstelling: Het uitdrukken van emoties verbeteren, verschillende emoties verkennen en benoemen, zelfvertrouwen ontwikkelen
Duur van het spel: 10 minuten
Doelstelling: Het uitdrukken van emoties verbeteren, verschillende emoties verkennen en benoemen, zelfvertrouwen ontwikkelen
Duur van het spel: 10 minuten
Nodig:
lijst met verschillende emoties, zoals blij, super gelukkig, triest, ziek, boos, lief, bang, verbaasd, teleurgesteld, verrast, gemeen of verdacht, zenuwachtig en gestrest, ‘stoer’, sterk, ‘wie doet mij wat!’, ‘ik ben de baas’, ik ben belangrijk, ‘ik ben de winnaar’. U mag zelf andere bedenken. Eventueel zachte achtergrondmuziek.
lijst met verschillende emoties, zoals blij, super gelukkig, triest, ziek, boos, lief, bang, verbaasd, teleurgesteld, verrast, gemeen of verdacht, zenuwachtig en gestrest, ‘stoer’, sterk, ‘wie doet mij wat!’, ‘ik ben de baas’, ik ben belangrijk, ‘ik ben de winnaar’. U mag zelf andere bedenken. Eventueel zachte achtergrondmuziek.
Alle kinderen wandelen op hetzelfde ritme rond in het spelgebied. Als u een teken geeft, moeten ze de gevraagde emotie aannemen. Ze staan stil en beelden de emotie uit. Ze moeten ongeveer een halve minuut in deze positie blijven staan (iets korter voor jongere kinderen).
U kunt kort reageren of een of twee kinderen: klopt het, wat u ziet met wat ze moeten uitbeelden? Vraag hen, hoe het voelt om ‘zo’ te zijn?
U geeft opnieuw een teken en iedereen mag weer gewoon rondlopen. Als u de kinderen twee of drie kaartjes hebt gegeven met een emotie, kunt u het spel enkele keren herhalen.
Aanwijzingen
De deelnemers mogen niet te veel nadenken over de emotie. Eenmaal het teken gegeven, moeten ze in enkele seconden lichamelijk de emotie uitdrukken. Zorg voor spontaniteit! De eerst gekozen expressie zal de juiste zijn. De kinderen moeten vertrouwen hebben in hun acties en hun eigen visie op de standbeelden en hun emoties laten zien.
De deelnemers mogen niet te veel nadenken over de emotie. Eenmaal het teken gegeven, moeten ze in enkele seconden lichamelijk de emotie uitdrukken. Zorg voor spontaniteit! De eerst gekozen expressie zal de juiste zijn. De kinderen moeten vertrouwen hebben in hun acties en hun eigen visie op de standbeelden en hun emoties laten zien.
Deze beschrijving van het spel komt van https://nl.scoutwiki.org/De_standbeelden
Een uitgebreidere beschrijving is te vinden op: http://www.samenspelopdebso.nl/activiteitenboek/activiteit/68/stopdans/
Een uitgebreidere beschrijving is te vinden op: http://www.samenspelopdebso.nl/activiteitenboek/activiteit/68/stopdans/
Standbeeldenspel B.
Met deze variant is het wellicht mogelijk het spel meer toe te snijden op het thema ‘verheerlijken’. Kies daarom emoties / woorden die daarmee te maken hebben.
Speluitleg
Alle kinderen vormen een cirkel en worden geblinddoekt. Een niet-geblinddoekte vrijwilliger neemt een bepaalde houding aan en blijft onbeweeglijk staan. Hij is een standbeeld geworden.
Alle kinderen vormen een cirkel en worden geblinddoekt. Een niet-geblinddoekte vrijwilliger neemt een bepaalde houding aan en blijft onbeweeglijk staan. Hij is een standbeeld geworden.
U als spelleider beschrijft nu zo nauwkeurig mogelijk de houding van het levend standbeeld. Hij/zij doet dit heel gelijkmatig, zodat de geblinddoekte spelers zelf het standbeeld proberen na te bootsen. Wanneer alle spelers standbeelden zijn geworden, mogen de blinddoeken af en kan iedereen nagaan of zijn houding klopt met het oorspronkelijke standbeeld.
We wensen je een mooie viering!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten