woensdag 12 mei 2021

Bescherm ons tegen het kwaad in de wereld

 

eenheid2Nu Hemelvaartsdag voorbij is, is Jezus niet langer bij zijn leerlingen. Maar Hij heeft ze niet zonder zorg achter gelaten. In een lang gebed vraagt Hij aan zijn Vader om de leerlingen te beschermen tegen het kwaad en de haat die ze zullen ontmoeten. Want Jezus weet dat het niet altijd gemakkelijk zal zijn om de weg van het geloof te gaan. Maar Hij bidt om eenheid en eensgezindheid onder de mensen.

De kinderen denken vanmorgen na over het kwaad dat zij in hun leven tegenkomen. Hoe gaan ze daar mee om? Wat merken zij van mensen die samenwerken aan eenheid en vrede in de wereld, en mensen die dit juist tegenwerken? En wat zouden ze zelf kunnen doen?

Verder na Jezus' Hemelvaart

De kinderen worden welkom geheten en gaan in een kring zitten. Een kaars staat in het midden van de kring op een wit kleed, eventueel met wat bloemen. Er bij ligt een afbeelding: de zendingsreizen van de leerlingen.
De kaars wordt aangestoken en het openingsgebed wordt gebeden.
Vertel de kinderen dat wij in de kerk nog steeds verhalen over Pasen horen en dat het net Hemelvaart geweest is.
Wat weten de kinderen van Hemelvaart? Denk daar samen met de kinderen even over na.
Het is het moment dat Jezus definitief naar de hemel gaat. Hij laat zijn leerlingen nu echt alleen. 

De leerlingen zullen Jezus' Goede Nieuws gaan vertellen op allerlei plaatsen op de wereld. Dat zal niet altijd gemakkelijk gaan, ze zullen op veel onwil en onbegrip stuiten. (Laat de kaart van de reizen van Jezus' leerlingen zien)

kaart zendingsreizen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

In het verhaal van vandaag wordt terug gekeken naar wat Jezus zei aan het eind van zijn leven, zoals dat verteld wordt door de evangelist Johannes. We zullen horen hoe Jezus tot God bad, en hoe bezorgd Hij was over wat er met zijn vrienden zou gaan gebeuren.

Navertelling Johannes 17,11b-19

De evangelielezing van vandaag is Johannes 17,11b-19. Voor de jongste kinderen kan de navertelling gebruikt worden, voor wat oudere kinderen is de vertaling uit b.v. het Evangelieboek voor kinderen of de Bijbel in Gewone Taal ook heel goed te begrijpen.

Jezus bidt voor zijn leerlingen en voor de wereld

Het Het laatste avondmaal is geweest. Jezus weet dat Hij gaat sterven. Hij moet aan heel veel dingen denken. Vooral denkt Hij aan zijn vrienden. Hoe moet het met hen gaan als Hij weg is? Hij weet dat dan de heilige Geest zal komen, de heilige Geest die de mensen zal helpen, en troosten. 

jezus bidt 2Jezus bidt. 
"Vader”, bidt Hij, “Ik heb zo goed mogelijk gezorgd voor mijn vrienden. En dat is goed gegaan. Zij zijn bij Mij gebleven en hebben geen kwade dingen gedaan. Toch waren mensen jaloers. Zij zagen hoe gelukkig de leerlingen waren, wanneer Ik hen over U vertelde. De mensen begonnen mijn vrienden te haten en riepen nare dingen tegen ze. Ik bid tot U, Vader, dat mijn vrienden geen kwaad overkomt door die mensen, als Ik weg ben. Wilt U ze beschermen?"

Daarna dacht Jezus nog even na. Toen ging Hij verder met bidden: "Vader, Ik bid voor de wijde wereld. Daar gaan mijn vrienden aan iedereen Uw boodschap vertellen. Dat zal niet gemakkelijk zijn. Wat mijn leerlingen zullen zeggen, is echt de waarheid, maar mensen willen dat vaak niet horen. 

Veel mensen zullen hen kwaad willen doen. O Vader, Ik bid U dat de heilige Geest, de Helper, ook echt goed voor ze mag zorgen! En dat er toch eenheid mag komen overal in de wereld. Alleen zo kan heel de wereld te weten komen, dat Ik Uw Zoon ben en dat Ik alle mensen nooit in de steek laat!"

Gebed om samen te werken aan vrede

Goede God,

Het is net Hemelvaart geweest.
Toen hoorden wij hoe Jezus naar de hemel is gegaan.
En dat Hij tegelijk bij ons blijft;
dat de heilige Geest altijd bij ons is.
Dat is lastig te begrijpen God,
maar als U bij ons bent, dan voelt dat goed.

Uw Zoon Jezus bad tot U voor zijn vrienden.
Hij wilde dat het goed met hen zou gaan,
nadat Hij weg zou zijn.

Hij wilde dat er vrede zou zijn
en geen haat tussen mensen,
geen kwaad in de wereld.
Dat willen wij ook, God.
Wij willen daaraan werken, samen met U.
Help ons daarbij, alstublieft.
Amen

Gesprek met de kinderen

Spreken over haat en over kwaad is niet gemakkelijk met kinderen. Met de lezing van vandaag komen we er echter niet onderuit. Leg aan de kinderen uit dat God aan de ene kant eenheid in de wereld wil: dat er vrede is en geen kwaad.
Maar dat aan de andere kant er toch mensen zijn die kwaad doen en dat het moeilijk is ons daartegen te beschermen.

Wie naar het journaal kijkt kan daar wel voorbeelden van geven. Soms begrijpen we er niets van. Denk samen na over een aantal voorbeelden. 

goed en kwaadVerzin daarna met de kinderen tijdens het gesprek dingen die de eenheid van de wereld ten goede kunnen komen.
En verzin met hen ook dingen die de eenheid van de wereld niet ten goede komen.
Schrijf de gevonden antwoorden op een A4 papier. Daar worden later strookjes van geknipt.
Het knutselspel sluit hierop aan.

Extra's

Liedje: De wereld is een toverbal

Zing samen het liedje over de wereld: De wereld is een toverbal

 De wereld is een toverbal
geen mens weet hoe hij worden zal,
maar één ding dat weet iedereen:
je kunt het niet alleen.

Refrein:
Dus zullen we er samen iets van moeten maken
de wereld is een mooi maar bewerklijk ding,
dus zullen we er samen iets van moeten maken,
hé, hé, hé, hé, kom maar in de kring.

Bekijk een keer de wereldkaart,
een mens is toch iets beters waard,
je ziet dat het een puinhoop is,
zo gaat het zeker mis.

We praten zus, we praten zo,
we roepen ach en wee en oh,
maar wil j'elkaar echt goed verstaan,
dan doe je er iets aan.

 Tekst en muziek: Lex Van Tuyl Sr.

Roddelpot

Fake News is het nieuwe woord in de wereld. Mensen zeggen van alles over elkaar, wat helemaal niet waar is.  Het kan veel kwaad en verdriet teweeg brengen. De kinderen hebben hier vast iets over gehoord. Met dit spel kan een gesprek op gang gebracht worden. De ‘roddelpot‘ is een pot waar roddels in worden verzameld. 

Het is de bedoeling dat de kinderen nadenken over wat een roddel is. En over waarom het zo vervelend is om kwaad over iemand te spreken.
Vraag hen te proberen om voorbeelden te geven. Help hen met de volgende vragen:

  • Hebben zij wel eens geroddeld met elkaar? Kunnen ze zich nog een roddel herinneren? 
  • Heb je zelf wel eens geroddeld over iemand? Wat gebeurde er toen?
  • Kunnen ze zich het gevoel dat er bij hoorde nog herinneren? 
  • Hoe kijken ze nu terug op hun roddel?

Probeer zoveel mogelijk voorbeelden naar boven te halen. Schrijf een aantal van deze roddels op papiertjes (en laat hen die kunnen schrijven meeschrijven), en stop deze in een pot.
Leg hen uit hoe schadelijk roddels kunnen zijn.
roddelen2

Bedenk van tevoren wat u na afloop van het gesprek met de papiertjes met de roddels doet. Een mogelijkheid is ze in de tuin te begraven. Of u kunt ze buiten verbranden.

Knutselen: Wereld met en zonder eenheid

Vriendschapsketting maken

Benodigdheden

  • voor elk kind een afbeelding van de wereld, omgeven door mensen (zie hieronder)

Maak groepjes van maximaal 4 kinderen.
Pak de kleurplaat van de wereld erbij.
Een groepje maakt een wereld waar eenheid is.
Zij kleuren de wereld waar 'eenheid' is en gebruiken kleuren die daar bij passen.
De strookjes met zinnen uit het gesprek, die bij 'eenheid' horen, worden op de kaart geplakt.
Een ander groepje maakt een wereld waar geen eenheid is.
En gebruikt daarbij kleuren voor de wereld die zij bij 'geen eenheid' vinden passen.
De strookjes met zinnen uit het gesprek die bij 'geen eenheid' horen, worden op de kaart geplakt.

Zijn er meer kinderen dan kunnen er meer groepjes gemaakt worden.
De kinderen kunnen dan zelf kiezen welke wereld ze kleuren.

wereld kleurplaat

Spreken over het kwaad in de wereld

De evangelist Johannes heeft de voetenwassing bij het laatste avondmaal al in het 13de hoofdstuk staan. Daarna komt nog een lange redevoering met veel aspecten. Dit wordt de afscheidsrede genoemd; het testament van Jezus. Pas in het 18de hoofdstuk gaat het verhaal verder: “Nadat Hij aldus had gesproken, ging Jezus met zijn leerlingen naar buiten, naar de overkant van de beek Kedron. Daar was een boomgaard die Hij met zijn leerlingen binnenging.” Hier zal Jezus gearresteerd worden.

in zijn handHet Evangelie van vandaag komt uit het 17de hoofdstuk. Ook voor volwassenen is het geen gemakkelijke kost. Er wordt gesproken over mensen over wie gewaakt wordt, opdat zij niet verloren gaan. En over haat tegen mensen die in de waarheid geloven; geloven in Gods woord dat waarheid is. Jezus bidt dat zijn Vader hen wil beschermen tegen het kwaad. 

Het is lastig over het kwaad te spreken. Kinderen beschermen tegen het kwaad is niet, er niet over spreken.
In de huidige samenleving is er verlegenheid om dit te benoemen.
Echter, bij het officiële doopritueel van de RK Kerk, hoort nog steeds het afzweren van het kwaad:
“Ouders, peters en meters, wilt u kwaad en onrecht afwijzen om te leven in de vrijheid van Gods kinderen? Ja, dat wil ik.
Wilt u de bekoringen van de zonde afwijzen om niet in de greep van het kwaad te komen? Ja, dat wil ik.
Wilt u satan afwijzen, de aanstichter van alle zonde? Ja, dat wil ik.”

In de brief aan de Romeinen legt Paulus een verband tussen eenwording met God en de doop: "Gij weet toch, dat de doop, waardoor wij één zijn geworden met Christus Jezus, ons heeft doen delen in zijn dood? Door de doop in zijn dood zijn wij met Hem begraven, opdat ook wij, zoals Christus door de macht van zijn Vader uit de doden is opgewekt, een nieuw leven zouden leiden. Zijn wij één met Hem geworden door het beeld van zijn dood, dan moeten wij Hem ook volgen in zijn opstanding, in de overtuiging dat onze oude mens met Hem gekruisigd is; daardoor is aan het bestaan in de zonde een einde gekomen, zodat wij niet langer aan de zonde dienstbaar zijn (Romeinen 6,3-6).

Niet langer dienstbaar zijn aan de zonde. Het zijn zware woorden die zo uit de Bijbel tot ons komen. Mensen ervaren voortdurend de spanning tussen zin en zinloosheid, recht en onrecht, welvaart en armoede, zich welbevinden en verlatenheid, leven en dood. Telkens weer worden wij tot bezinning geroepen. In feite gaat het hierover. Dat mensen, niet ten onder gaan aan die spanning. Dat zij, net als Christus, op kunnen staan uit de dood, gericht zijn op het leven en niet verstrikt raken in het kwaad.

Het lange gebed (Joh 17,1-26) waarmee de maaltijd besloten wordt, loopt uit in een gebed om eenheid. Een eenheid die niet alleen de huidige leerlingen (daarvoor bidt Jezus vanaf vers 9), maar ook allen die door hun verkondiging tot geloof zullen komen (vers 20). Deze eenheid is een belangrijk thema in het Johannes Evangelie. De rode lijn die eronder ligt is de eenheid, verbondenheid, ja ook de verantwoordelijkheid die Jezus voelt voor zijn leerlingen. Hij neemt afscheid maar laat hen niet los!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten