vrijdag 7 mei 2021

Houd van elkaar!

 

Een hart voor iedereen

Leg op een witte doek een groot kartonnen hart, dat u van tevoren gemaakt hebt.god hart
Of als dat niet lukt, maak dan een groot hart op een flap-over vel.

Zet ook een kaars op het doek en begin de bijeenkomst met gebed.

Laat de kinderen allemaal hun eigen naam opschrijven in het hart. Vertel dan dat dit het hart van Jezus voorstelt. En dat hun namen daarin geschreven betekent dat Jezus van hun houdt. Vraag dan aan de kinderen om nog meer namen van mensen in het hart op te schrijven van mensen van wie zij denken dat Jezus houdt.
Stel dan de vraag of zij zelf ook van zoveel mensen zouden kunnen houden.

Navertelling Johannes 15,9-17

De evangelielezing van vandaag is Johannes 15,9-17. Voor de jongste kinderen kan de navertelling gebruikt worden, voor wat oudere kinderen is de vertaling uit b.v. het Evangelieboek voor kinderen of de Bijbel in Gewone Taal ook heel goed te begrijpen.

Houd van elkaar

Jezus zei tegen zijn leerlingen: “Ik houd van jullie, net zoals de Vader van Mij houdt.
jezus liefdeVolg mijn regels, want dan zal mijn liefde je de goede weg wijzen.
Ik heb zelf ook mijn Vaders regels altijd gevolgd.
En zijn liefde heeft Mij de goede weg gewezen.
Ik vertel jullie dit, omdat Ik wil dat jullie net zo blij worden als Ik ben. Ik wil dat jullie gelukkig worden.
Ik geef jullie één regel, die de allerbelangrijkste is, en die is: ‘Houd van elkaar, zoals Ik van jullie houd’.
Het meest kun je laten zien dat je van iemand houdt, doordat je, als het nodig, is zelfs wil sterven voor je vrienden.
Jullie zijn mijn vrienden als jullie doen wat Ik aan jullie vraag. Ik zal jullie geen dienaren meer noemen, want dienaren weten niet altijd wat hun baas doet. Ik noem jullie mijn vrienden. Want aan jullie heb Ik alles verteld wat de Vader aan Mij heeft verteld.
Jullie hebben Mij niet uitgekozen, maar Ik heb jullie uitgekozen.
Ga de wereld maar in en doe goede dingen. De Vader zal jullie alles geven wat jullie nodig hebben, omdat jullie bij Mij horen.
Maar Ik wil wel, dat jullie altijd van elkaar zullen blijven houden.“

Gebed om van heel veel mensen te houden

Goede God,

Ik houd van mijn ouders,
ik houd van mijn familie,
ik houd van mijn vriendjes en vriendinnetjes.
Maar U God, U houdt van iedereen.
Voor mensen is dat niet altijd zo gemakkelijk. 
Help mij om, ook als het moeilijk is,
van heel veel mensen te houden.
Dat vragen wij U in Naam van Jezus,
die zelf ons de liefde voorgeleefd heeft.

Amen

Gesprek met de kinderen

Vriendschap is iets wat niet onbekend is bij kinderen. Sterker nog, deze lezing is voor een keertje helemaal niet moeilijk te begrijpen voor de kinderen. Praat met de kinderen over vriendschappen.

mensenhartVan wie houden de kinderen? (Papa, mama, de juf, een vriendje of vriendinnetje en broer of zus) Probeer door te praten over ‘houden van’ en ‘vriendschap’ een verschil tussen vriendschap en familie aan te geven.
Belangrijkste verschil: Je vrienden kies je zelf.

Weten de kinderen waarom ze bevriend zijn met hun vrienden? Ze hadden tenslotte ook geen vrienden kunnen zijn. (Dit is wel een hele moeilijke vraag)

Leg aan de kinderen uit dat Jezus zijn vrienden ook uitgekozen heeft. Hij hield ook van zijn moeder en hield vast ook wel van nog meer familieleden, maar Hij koos zijn vrienden zelf uit. Dit deed Hij omdat Hij iets zag in deze vrienden. Hij wist dat ze Hem zouden steunen en de wereld een mooiere plek zouden maken.

Kunnen de kinderen zich voorstellen dat Hij zelfs voor ze wilde sterven? De kinderen weten waarschijnlijk dat Hij uiteindelijk voor zijn vrienden en voor alle mensen gestorven is. Maar weten ze ook nog wat Jezus en zijn vrienden samen gedaan hebben?

Extra's

Liedje: Geef mij je hand

Zing samen het liedje over liefde: Geef mij je hand

Geef mij je hand, geef mij je hand muzieknotatie
geef mij ze allebei,
en vertel me even
dat je niet kunt leven
zonder mij, zonder mij!

Geef mij je hand,
geef mij je hart erbij.
Wil me altijd geven
liefde om te leven
zonnig en blij, zonnig en blij!

 

Knutselen: Vriendschapskaartjes

Vriendschapskaartjes maken

Benodigdheden

  • een kaartje voor ieder kind. Maak van de afbeelding een werkblad met 4 kaartjes erop en druk de kaartjes af op wat dikker papier.

  • stiften en potloden 

Geef alle kinderen een vriendschapskaartje.  
Misschien kennen de kinderen de 'Liefde is...' tekeningen. Dit is net zoiets, maar gaat over vriendschap. 

Laat de kinderen zo veel mogelijk dingen bedenken die met vriendschap te maken hebben. Deze schrijven ze op hun kaartje.

vriendschap is



Spelletje: Doe, durf of waarheid

Doe, durf of de waarheid
Jezus vraagt aan de leerlingen om iets voor hem te doen. Hij vraagt hen namelijk om van elkaar te houden, en Hij zegt daarbij ook de waarheid. Hij vertelt de leerlingen dat ze alles van Hem weten.
Ook zit er in dit verhaal een durf: durven de wereld in te trekken en daar goede dingen te doen.
Vertel dit kort aan de kinderen voor ze het spel gaan spelen.
Jezus is heel eerlijk en vraagt veel van zijn vrienden, maar Hij wenst ze heel veel geluk toe.
Daarom vraagt u nu ook aan de kinderen om, net als Jezus, dingen aan elkaar te vragen, die vooral de anderen helpen.

Spelregels
De kinderen vragen om de beurt aan elkaar of ze voor doe, durf of de waarheid kiezen.

Doe betekent dat je voor een opdracht kiest die je direct moet doen. (Geef hierbij aan dat u altijd zal bepalen of dit echt het geval is want ondanks een waarschuwing vooraf kunnen kinderen heel gemeen zijn.)

Durf betekent dat het kind ook een opdracht krijgt maar de gegeven opdracht nog kan weigeren.leer te durven

Waarheid betekent dat het kind een vraag krijgt die hij of zij naar waarheid moet beantwoorden.

Geef eerst wat voorbeelden, om de kinderen op weg te helpen.
Denk aan vragen als: 

• Zou jij bevriend willen zijn met Jezus?
• Geloof jij in God? 
• Welke goede dingen heb jij de laatste tijd gedaan?

En geef opdrachten als

• Geef iemand een compliment
• Maak een mooie tekening voor een vriend
• Geef een knuffel aan iemand die je hier aardig vindt

Knutselen: Vriendschapsketting

Vriendschapsketting maken

Benodigdheden

  • grote kralen in allerlei kleuren en vormen

  • dun koord of touw, 80 cm per kind

Geef alle kinderen een touw of koord en leg daarnaast een grote hoeveelheid grote kralen op tafel. Vertel aan de kinderen dat Jezus niet zonder zijn vrienden kon, en verbonden met hen wilde zijn. 

Daarom maken we vandaag een ketting.

kettingVoor alle mensen van wie de kinderen houden zoeken zij een speciale kraal uit. Zij proberen een kraal te vinden voor iedereen waarmee ze zich verbonden voelen, iedereen van wie ze houden. Laat ze bijvoorbeeld eerst nadenken over welke kleur bij die persoon past.
Deze kraal rijgen ze aan het koord, daarna leggen ze er een knoopje in. Vervolgens de volgende kraal, gevolgd door een knoop, totdat alle kralen (=mensen van die je houdt) aan de ketting zitten. U kunt ook zonder knoopjes de ketting laten rijgen, maar dan zijn veel meer kralen (en een minder lang koord) nodig.

Vertel de kinderen dat zal ze zich alleen voelen ze de ketting om kunnen doen, dan hebben ze alle mensen die ze lief vinden dicht bij zich.

Moederdag

Het thema van deze kinderwoorddienst is gemakkelijk te verbinden met Moederdag. Wilt u er kort aandacht aan besteden, laat de kinderen dan een mooie kaart versieren met bijvoorbeeld onderstaand gedichtje erop.

Moederdagmoederdagkaartje

Mama, ik vind je zo lief, zo lief!
Het staat allemaal in deze brief.
Het zit ook verpakt in dit cadeautje.
Op Moederdag klim ik op je schootje,
dan knuffel ik jou, ik knijp je haast fijn!
Dankjewel dat ik jouw kind mag zijn!

Tekst Marjet de Jong, uit Pluk het jaar, kindergedichten voor alle seizoenen, Adveniat, Baarn, 2018

Achtergrond

Dienaren en vrienden

Jezus praat hier tegen zijn leerlingen vlak voor Hij aan het kruis wordt gehangen. Hij neemt afscheid en geeft de leerlingen nog een hele belangrijke regel mee,  ‘Houd van elkaar’. Dit lijkt misschien een gemakkelijke regel. Bij Jezus is de uiterste consequentie van dit ‘houden van’ dat je bereid bent om voor de ander te sterven. Als we eerlijk kijken voor hoeveel mensen wij zelf bereid zouden zijn te sterven dan is deze groep eigenlijk niet zo heel groot.
Veel van Jezus’ leerlingen hebben zich aan deze belofte hebben gehouden. Ze zijn gestorven voor het geloof in Jezus.

cross love

Heel belangrijk is dat Jezus hier zegt dat de leerlingen meer voor Hem betekenen dan wij bij het woord leerling zouden veronderstellen.
In deze lezing wordt gesproken over dienaren, dit is een bewust keuze. Het woord zou ook vertaald kunnen worden als slaaf. Deze vertaling heeft echter een hele negatieve klank. Maar of er nu gekozen wordt voor leerling, dienaar of slaaf, de betekenis in dit verhaal blijft hetzelfde. Jezus zou bij slaven, leerlingen en dienaren boven de ander staan. De gelijkheid die Hij aangeeft door het woord vriend te gebruiken is er een die wij niet vaak tegen komen in de Bijbel. Hiermee geeft Jezus aan dat de leerlingen er klaar voor zijn. Dat zij zijn gelijke geworden zijn. Een slaaf kan de opdracht krijgen te sterven voor zijn meester. In de tijd van Jezus was dat niet iets wat je als slaaf kon weigeren. Door het woord vriend te gebruiken, wordt alles wat de leerlingen later gedaan hebben een volledig vrije keuze van henzelf.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten