donderdag 29 april 2021

Jezus is de ware wijnstok

 

Druiven

wijnrankLeg op een witte doek een tros druiven en een afbeelding van een wijnstok (zie de afbeeldingen hiernaast). Zet ook een kaars op het doek en begin de bijeenkomst met gebed.
wijnstok ranken

Vertel aan de kinderen dat wijn wordt gemaakt van druiven. Daarom heet een druivenplant ook wel een wijnstok. In de kerk horen we dat Jezus zichzelf met de wijn verbindt: Hij zegt dat "Dit is mijn bloed". Vandaag gaat Hij het met zijn leerlingen hebben over de wijnstok, de plant waar de druiventrossen aan groeien.

Vraag daarna aan de kinderen of ze weten hoe druiven groeien?
Een wijnstok komt uit de grond en wordt langs een muur geleid, aan de wijnstok groeien ranken en aan die ranken komen druiventrossen.
Ondersteun dit verhaal met de afbeeldingen of met dit filmpje (let op, dit is een filmpje voor tuinliefhebbers, maar het wordt goed uitgelegd).

Navertelling Johannes 15,1-8

De evangelielezing van vandaag is Johannes 15,1-8. Voor de jongste kinderen kan de navertelling gebruikt worden, voor wat oudere kinderen is de vertaling uit b.v. het Evangelieboek voor kinderen of de Bijbel in Gewone Taal ook heel goed te begrijpen.

Jezus is de ware wijnstok

Jezus zei tegen zijn leerlingen: ”Ik ben de stam van Gods druivenplant en jullie zijn mijn takken. En God, God is de tuinman. De takken waar geen druiven aan groeien haalt Hij weg. De takken waar wél druiven aan groeien snoeit Hij; Hij maakt ze kort. Want als de takken gesnoeid zijn komen er volgend jaar nog meer druiven aan.
jezus de ware wijnstokJullie lijken op de goede takken, dat zijn de takken die gesnoeid zijn. Ik heb met mijn woorden de slechte dingen uit jullie weggesnoeid. Dus nu zijn jullie zonder die slechte dingen helemaal schoon geworden. 
Jullie moeten verbonden blijven met Mij en Ik met jullie. Want zonder Mij kunnen jullie niet goed leven. Net zoals als er alleen druiven groeien aan takken die vastzitten aan de stam van de druivenplant. Als je met Mij verbonden blijft kun je goede dingen doen. Maar zonder Mij kun je niets. Dan gaat het verkeerd met je. Wanneer je niet met Mij verbonden bent, dan ben je als een tak die helemaal van de stam is afgehaald. Zo’n tak verschrompelt en dan wordt hij opgeruimd en in het vuur gegooid. Maar wanneer jullie wél met Mij verbonden blijven en jullie naar Mij luisteren, dan zal alles wat je vraagt, gebeuren.
Jullie zullen dan als mijn leerlingen veel goede dingen doen. Zo laten jullie de mensen zien hoe God in de wereld is."

Gebed om te groeien in geloof

Goede God,

zoals een rank verbonden is aan een wijnstok,
zo zijn wij mensen met U verbonden.
Wilt U ons helpen om te groeien
en goede vruchten voort te brengen?
Want wij zelf zijn uw vruchten
en door goede keuzes te maken,
kunnen wij groeien in ons geloof.
Door wat wij doen, kunnen wij laten zien
dat wij in U geloven en bij U horen.
Helpt U ons daarbij,
net als Jezus zijn leerlingen hielp?

Amen

Gesprek met de kinderen

Vraag aan de kinderen wat zij in het verhaal gehoord hebben en schrijf deze woorden op een groot vel papier. Laat de kinderen vertellen wat zij zelf van het verhaal begrepen hebben en vraag of zij kunnen uitleggen waarom de leerlingen vergeleken werden met vruchten.

druivenrankLeg daarna, als dat nodig is, uit dat Jezus dit verhaal aan zijn leerlingen vertelt omdat Hij duidelijk wil maken op welke manier zijn leerlingen altijd leerlingen van Jezus kunnen blijven. Het is belangrijk om met elkaar verbonden te blijven.
Hij gebruikt daar het beeld bij van een wijnstok met ranken en vruchten. Sta nog even stil bij de verbinding van de druiventrossen met de ranken en de stam.

Praat daarna met de kinderen verder over de vraag: ‘Hoe kunnen wij samen de wereld mooier maken. De kinderen hebben net gehoord dat ze dat niet alleen hoeven te doen, maar dat het goed gaat in verbinding met Jezus.
Teken hiervoor samen op een groot vel papier een tros druiven en schrijf alle woorden en suggesties die de kinderen opnoemen in deze druiven. Als alternatief is een kleurplaat van een druiventros (te vinden bij de Extra's) ook te gebruiken.

Deel en eet tot slot met elkaar de druiven, als teken van verbondenheid met elkaar en met God.

Extra's

Liedje: Ik ben de ware wijnstok

Luister samen naar het liedje: Ik ben de ware wijnstok


Ik ben de ware wijnstok
Mijn Vader is de landman
Jullie zijn de ranken
Dus blijf in Mij
Want wie in Mij wil leven
Die zal Ik leven geven
Blijf in Mijn liefde
Blijf in Mij

Elke rank die zonder vrucht blijft
neemt Hij weg
Elke rank die vrucht draagt
Die snoeit Hij zodat ze bloeien kan
Ik ben de ware wijnstok
Mijn Vader is de landman
Jullie zijn de ranken
Dus blijf in Mij

O Heer Jezus leer mij te blijven in U
Ook als U gaat snoeien
Ik weet dat het Uw liefde is
Jezus leer mij te groeien in U
Laat mij bloeien
Met alle levenskracht die in U is
Van U is de macht
Van U is de glorie
Van U is de heerlijkheid

Ik ben de ware wijnstok
Mijn Vader is de landman
Jullie zijn de ranken
Dus blijf in Mij
Want wie in Mij wil leven
Die zal Ik leven geven
Blijf in mijn liefde
Blijf in mij

Tekst & Muziek: Elly & Rikkert Zuiderveld
(Staat op: De late regen, Eigen keuze (deel 2).

Kleurplaat: Druiventros

Een druiventros om zelf te vullen. Met wat je als goede vruchten ziet bijvoorbeeld.



Knutselen: Stempel een druiventros

Benodigdheden voor elk kind

  • voor elk kind wc-rolletje

    stempelen druiven
  • verf in mooie druivenkleuren (paars, mengen van rood en blauw)

  • Kwast

  • Vel A4-papier 

  • Groene stift

  • Een plastic bord om de verf te mengen

Giet wat paarse verf op een bord.
Spreid de verf uit het tot een dun laagje, want de verf wordt gebruikt als een stempelkussen.
Doop het uiteinde van het wc-rolletje in de verf en ‘stempel’ op het papier.
Stempel in een soort driehoek, zodat er een tros druiven ontstaat.
Verf met een kwast een steeltje en bladeren bovenop de tros druiven.

Als alternatief kan er ook met een kurk gestempeld worden. Dan zijn de druiven direct gekleurd.

stempelen druiven kurk

Achtergrond

De ware wijnstok

Vlak voor zijn dood vertelt Jezus dit verhaal over de druiven en de ranken aan zijn leerlingen. Wat Hij hier vertelt is een onderdeel van zijn afscheidsrede naar zijn leerlingen toe. 

ware wijnstok2Jezus bereidt zich voor om aan het kruis te sterven. Jezus wil zijn leerlingen nog een keer duidelijk maken dat zij Hem moeten vertrouwen en dat ze niet moeten denken dat Hij straks echt weg is. Hij kiest er heel duidelijk voor de verbintenis die hier wordt omschreven van twee kanten te laten komen. Hij is verbonden met zijn leerlingen en zij met hem.

Jezus zet een sterk beeld neer. De leerlingen, en ook wij, worden vergeleken met ranken die goede vruchten voort kunnen brengen. Wij krijgen alle voedsel maar als wij geen goede vruchten voortbrengen dan worden wij weggesneden. De leerlingen krijgen de opdracht meer te doen dan alleen maar luisteren (het voedsel tot je nemen) namelijk om het goede te blijven doen (vruchten voort te brengen).

Duidelijk is dat we alleen kunnen groeien in geloof als wij, net als de ranken, verbonden blijven met de stam, met Jezus.

Wij zijn natuurlijk niet letterlijk ranken die vastzitten aan een stam. Maar wij kunnen wel dicht bij God blijven door te luisteren naar zijn woorden, zodat we gevoed worden met zijn liefde. En met die liefde en die boodschap in ons hart kunnen wij groeien. Wij worden sterk en hebben we de kracht om op Hem te lijken in ons leven. Als we dat laten zien, dan tonen we de vruchten van ons geloof.

Zoals Jezus verbonden was met de Vader, zo zouden ook wij verbonden moeten zijn met Jezus.

In het Oude Testament is de wijnstok wel vaker een beeld voor het volk van God. In Jesaja 5 vinden we een lied over een wijngaard, in vers 7 staat: 'Israël is de wijngaard van de HEER van de hemelse machten, de uitgelezen aanplant zijn de inwoners van Juda. Hij verwachtte recht, maar oogstte onrecht...' De mannen van Juda zijn de planten, oftewel de wijnstokken, van wie God vrucht verwachtte. Deze vrucht is echter niet gekomen.
Nog verder terug, in Genesis 49,11 vinden we opnieuw de wijnstok, en wijngaard, ook  weer in verbinding met Juda. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten