vrijdag 18 februari 2022

Ga met mensen om, zoals je wilt dat zij met jou omgaa

 


Opening

Wat gij niet wilt dat u geschiedt...

De kinderen zitten in een kring rondom een tafel. Op de tafel ligt een groen kleed, de liturgische kleur van deze dag.

tegeltje wat gij niet wilt dat u geschiedtSteek de kaars aan en heet de kinderen welkom. Naast de kaars ligt een tegeltje, of de papieren afdruk van een tegeltje. Daarop staat:

"Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet gij dat ook een ander niet"

Kijk er even samen naar. Dan vertelt u over Jezus die op een groot grasveld is gaan zitten met allemaal mensen om Hem heen. Hij vertelt hen belangrijke dingen over hoe mensen met elkaar moeten leven. Daarvoor zijn regels nodig, spelregels. Vandaag lezen we in de Bijbel wat Jezus hierover zegt. ‘Iemand de andere wang toekeren’, is zo’n regel.
Wat Jezus daarmee bedoelt horen we in de lezing van deze dag, maar eerst is er stilte en een kort gebed.

Lees vervolgens het Evangelie.

Bijbel

Navertelling Lucas 6,27-38

De evangelielezing van vandaag is Lucas 6,27-38. Voor de jongste kinderen kan de navertelling gebruikt worden; voor wat oudere kinderen is de vertaling uit b.v. het Evangelieboek voor kinderen of de Bijbel in Gewone Taal ook heel goed te begrijpen.

Leefregels

Jezus keek naar de mensen die voor Hem op het grasveld zaten. Hij had al veel verteld maar Hij wilde nog meer zeggen. Het was ook ze belangrijk!
Hij keek nog een keer naar de hemel, waar Hij wist dat zijn Vader woonde, en ging toen verder:

heb je vijanden lief“Zalig, gezegend, gelukkig ben je, wanneer je liefde kan voelen voor je vijanden en voor de mensen die je haten. Er zijn mensen die in de gevangenis zitten, die pijn gedaan wordt, terwijl ze niets gedaan hebben. Het is heel moeilijk, maar zelfs hen vraag Ik zacht te zijn en liefde te voelen voor wie hen pijn doen.

En ook zeg Ik: slaat iemand je op je wang, doe dan niks terug, maar laat hem ook je andere wang zien.

Als je écht mijn weg wilt volgen, houdt dan van je vijanden. Doe goede dingen, en leen je spullen uit zonder ze terug te verwachten.
Luister naar mensen, zonder meteen te denken dat ze zus of zo zijn. Laat ze zijn zoals ze zijn, laat ze in hun waarde.
En het belangrijkste is: ga met andere mensen om, zoals jij wilt dat andere mensen met jou omgaan!
Lukt je dit alles, dan is God heel blij met jou!"

Gebed

Gebed om geluk voor allen

Lieve God,

Zonder regels kunnen wij niet leven.
Zonder spelregels kan je niet voetballen.
Mensen die met elkaar leven moeten rekening houden met elkaar.
En met U, God, want Uw Zoon Jezus gaf ons de belangrijkste regel:
‘Ga met andere mensen om,
zoals jij wilt dat andere mensen met jou omgaan’.

Wij bidden U, God, help ons met al die regels,
help ons om als goede zussen en broers met elkaar te leven.
Dan weten wij dat er vrede kan zijn en geluk voor alle mensen.
Dat het zo mag zijn!

Amen

Verwerking

Gesprek met de kinderen

Net als vorige keer geeft Jezus vandaag nog meer belangrijke regels. Deze regels vertellen ons hoe God wil dat mensen met elkaar omgaan. 

Om het gesprek op gang te brengen wordt een van de kinderen gevraagd naar voren te komen. Hem of haar wordt zachtjes ingefluisterd: ‘Trek eens aan de paardenstaart van dat meisje. Niet te hard hoor!’ Vervolgens wordt gekeken naar de reactie van het meisje. Hoe reageert zij? Boos? Geïrriteerd? Doet zij iets terug? Op deze reactie kunt u ingaan.
Breng die reactie in verband met de regels uit het Bijbelverhaal. Zien de kinderen hoe moeilijk het is wat Jezus hier van de mensen vraagt?
Sta nog even stil bij de regels uit het Evangelie. Welke hebben de kinderen onthouden?
(Je vijanden liefhebben, liefde te voelen voor wie je pijn doen, de andere wang toekeren, iets uitlenen zonder het terug te verwachten en ga met andere mensen om, zoals jij wilt dat andere mensen met jou omgaan!)
Vraag wat de kinderen het moeilijkst lijkt.

liefhebben Eventueel kunt u nog het verschil uitleggen tussen plagen en pesten. Plagen gebeurt vaak spontaan, het duurt niet lang en is onregelmatig. Bij plagen zijn de kinderen gelijk aan elkaar; er is een gelijke machtsverhouding. De rollen liggen niet vast: de ene keer plaagt de één, de andere keer plaagt de ander. Bij pesten is het ene kind sterker en het andere kind zwakker. Het is steeds hetzelfde kind dat wint en hetzelfde kind dat verliest. Vaak is het gepeste kind steeds weer de klos. Daardoor voelt het zich eenzaam en verdrietig. Voorbeelden van pesten vindt u onder ‘achtergrond’.
Wanneer er in uw groep kinderen zitten die aangeven dat zij gepest worden, praat er dan met elkaar over door. Geef aan dat u het heel goed vindt dat dit kind het eerlijk vertelt. Vraag de andere kinderen wat zij zouden kunnen doen om te helpen. 

Sluit af met de bealngrijkste regel van Jezus: ‘Ga met andere mensen om, zoals jij wilt dat andere mensen met jou omgaan!’.  Iedereen is gelijk, zegt Jezus hiermee.

Extra's

Knutselen met tegeltjes

tegeltje wat gij niet wilt dat u geschiedtNodig:

- Papier of een afdruk van een tegeltje ( zie hieronder)
- of Papieren bordjes
- Stiften, of markeerstiften om op de tegeltjes te kunnen schrijven, blauw.


"Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet gij dat ook een ander niet"

Zo zeiden de mensen dat vroeger. Het gaat over wat je wel en niet zou moeten doen om het samen gezellig en goed te hebben. Het is een wijsheid uit de Bijbel, maar tegenwoordig noemen ze dat ook wel eens een tegeltjeswijsheid. Omdat er mensen zijn die deze spreuken op tegeltjes aan de muren van hun huis hangen.
Misschien kennen de kinderen wel mensen die dat hebben?

Laat de kinderen zelf een zin maken voor op een tegeltje (een echt tegeltjes, een papieren tegeltje of een papieren bordje). Dat kan gaan over deze zin of over pesten en plagen. Ook kunnen de kinderen dingen verzinnen die ze niet willen dat ze wordt aangedaan en die ze dus ook niet bij een ander doen (liegen, stelen, pesten ect) en die op de tegeltjes laten schrijven.
Is er tijd over dan kunnen de tegeltjes versierd worden.

tegeltjeswijsheid borjes

 

 

 

tegel leeg2

 

 

 

 

 

Plagen of pesten?

Een spel om het verschil tussen pesten en plagen helder te krijgen.

Zien de kinderen het als plagen, dan blijven ze zitten.
Zien de kinderen het als pesten, dan gaan ze staan.

Vier voorbeelden:pesten1

Voorbeeld 1
Tasja loopt door de gang.
Anderen beginnen te giechelen als ze voorbij loopt.
Ze heeft een briefje op haar rug met ‘Ik ben gek!’ erop.
Plagen of Pesten?

Voorbeeld 2
Amirs haar zit een beetje in de war. Een vriend maakt stiekem een foto.
Hij zet de foto op de klassenwhatsapp met de tekst: “Amir had tegenwind!”.
Plagen of Pesten?

Voorbeeld 3
Tim krijgt een berichtje:
“Als je morgen naar school komt, doe dan eerst even wat deo op. Je stinkt!”.
Hij weet niet wie dit heeft gestuurd.
Plagen of Pesten?

Voorbeeld 4
Er moeten teams gekozen worden met gym.
Eva blijft altijd als allerlaatste over.
Plagen of Pesten?

Laat per voorbeeld een van de kinderen uitleggen waarom hij of zij voor plagen of voor pesten gekozen heeft.
Is hetniet helemaal duidelijk leg dan uit:

Iedereen maakt weleens een grapje over een ander. En een ander houdt jou ook weleens voor de gek.
Dat is plagen. 
Plagen gebeurt niet steeds bij dezelfde persoon.
• Bij plagen ben je gelijk aan elkaar.
• Je doet het niet om iemand te kwetsen.

Iemand slaan, schoppen of duwen. Gemene dingen over iemand zeggen. Iemand buitensluiten.
Dat is geen plagen, maar pesten.
Pesten is absoluut niet grappig.
• Pesten gebeurt steeds bij dezelfde persoon. En het gebeurt vaak, soms elke dag.
• Bij pesten ben je niet gelijk aan elkaar. De pester is bijvoorbeeld sterker of met een hele groep.
• Je doet iemand expres pijn of kwetst diegene met opzet.
• Het heeft grote gevolgen voor degene die gepest wordt. Hij/zij wordt bijvoorbeeld heel onzeker, durft niet meer naar school of slaapt slecht.

Voorbeelden komen van:
https://www.tumult.nl/wp-content/uploads/2017/09/Lesbrief-Is-het-plagen-of-pesten.pdf

Regels om je aan te houden

Om zo met elkaar om te gaan, dat iedereen daar gelukkig van wordt, heb je soms regels nodig.
Ze zijn vaak afgeleid van de regel uit de Bijbel: 'Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet'.

Regels zijn er bijvoorbeeld bij spelletjes en bij sporten.
Waarom die regels er zijn, en waarom het niet werkt als je je niet aan de regels houdt, is te zien in het bijgaande filmpje van schooltv.

In deze aflevering van Huisje boompje beestje spelen Raaf en Carlijn ‘mens erger je niet’ en Raaf lapt alle regels aan zijn laars. Daar wordt het niet gezelliger van....

De film duurt 15 minuten, maar ook na 5 minuten is al duidelijk dat je aan de regels houden voor iedereen leuker is.

Achtergrond

Leefregels van Jezus in onze tijd

De Zaligsprekingen

Bij de vorige zondag is een achtergrond gegeven bij de Veldrede van Lucas en de Zaligsprekingen. De lezing van vandaag behoort eveneens tot die Veldrede. Ook komende zondag is er nog onderdeel van. Bij die zondag wordt een beeldmeditatie gegeven.

Wat gij niet wilt....

Op deze zondag is het thema ‘de andere wang toekeren’ en ‘wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet’. Vandaar dat we de achtergrond hier gebruiken voor een meer praktische invulling. U kunt onderstaande informatie gebruiken wanneer u bij het gesprek met de kinderen ook het onderwerp pesten aan de orde stelt. 

Volgens www.onderwijsincijfers.nl/themas/pesten-op-school geeft in 2018 10% van de kinderen binnen het primair (speciaal) onderwijs aan dat zij slachtoffer zijn geweest van pesten. Tussen 2014 en 2016 was er sprake van een daling van 14% naar 11%. Deze daling is in 2018 gestabiliseerd naar 10%.

Vele scholen hebben een pestprotocol opgesteld. Als voorbeeld worden hier enige citaten uit een protocol (van de Christelijke Basisschool Goudenstein in Haaften) gebruikt.

'In de Bijbel leert God ons in het Oude Testament om onrecht niet buitenproportioneel, maar rechtvaardig te vergelden: oog om oog, tand om tand.
In het Nieuwe Testament leert Jezus ons dat vergeven beter is dan vergelden, omdat daaruit de liefde spreekt. Verwachten wij van kinderen dat zij letterlijk de andere wang toekeren of zich zonder verzet laten pesten? Nee, wij willen kinderen aanmoedigen om zichzelf, desnoods actief, te beschermen tegen agressie. Verder achten wij de leerkracht, als derde, beter in staat om rechtvaardigheid (naast barmhartigheid) te betrachten in het nemen van maatregelen, dan kinderen zelf.

Voorbeelden van pesten
liefde en haatZe gebruiken steeds een vervelende bijnaam; Ze kiezen je niet met gym, spelletjes of samenwerken; Je mag niet meedoen; Niemand wil naast je zitten; Er wordt niet naar je geluisterd; Ze maken je belachelijk; Je krijgt duwen en porren; Ze maken grapjes over je; Je wordt uitgescholden; Ze noemen je homo of lesbisch; Je wordt uitgelachen; Ze maken je spullen kapot; Ze pakken je spullen af; Ze roddelen over je; Ze geven briefjes door over jou;
Je krijgt steeds de schuld; Je wordt opgewacht of achtervolgd; Ze discrimineren je; Je wordt bedreigd; Je wordt geslagen of geschopt; Je wordt aangeraakt of betast; Je moet tegen je zin meedoen met ‘spelletjes’;
Digitaal pesten; op internet of via de telefoon kun je ook gepest worden. Het hacken van Email-accounts, bedreigingen of het plaatsen van vervelende foto’s zijn voorbeelden van digitaal pesten. Op internet of via de telefoon kun je ook door iemand gepest worden die je niet kent. Juist dit onbekende maakt het pesten via msn, mail, chats, sms, telefoontjes zo vervelend.

Schoolregels
Om een veilig en gezond schoolklimaat te bevorderen, hanteren we op school de volgende regels:
• We spreken met respect over anderen en met eerbied over God
• We zorgen ervoor dat iedereen zich veilig voelt binnen en buiten de school
• We gaan met de ander om zoals wij willen dat anderen met ons omgaan
• Zegt iemand STOP dan houd je op
• We zijn voorzichtig met de spullen van onszelf en van anderen
• We houden de school en de omgeving netjes
• We helpen anderen om zich ook aan deze regels te houden

Geen opmerkingen:

Een reactie posten