vrijdag 19 mei 2023

Liefde tussen God, zijn Zoon en de mensen


 







verheerlijk 5

Op de eerste zondag na Pasen hoorden we: “Dagelijks gingen ze trouw en eensgezind naar de tempel, braken bij iemand aan huis het brood, gebruikten samen hun maaltijden in blijdschap en eenvoud van hart, loofden God en stonden in de gunst bij heel het volk.” Dat is de rode draad in deze zondagen. Vandaag de laatste zondag na Pasen, de zevende. 

In het Evangelie horen we het woord ‘verheerlijken’. een bijzonder woord. Het heeft te maken met iemand lof toezingen, maar ook met kracht en vooral met liefde. Met de kinderen gaan we ontdekken hoe dat zit. 


Bijbel

Kleine Uil wordt wijs: Hemelvaart

Joes en Mara in het boekje van hun neef André. Die wist superveel over insecten! Daar hebben Joes en Mara heel wat van opgestoken. En ook nu hij weg is, gaan ze door met insecten kijken. Want als iemand weg is, kun je wel doorgaan met wat hij je geleerd heeft!

Het evangelieverhaal is Handelingen 1,1-11; Het verhaal van de Hemelvaart van Jezus.

Vragen voor wie wil napraten:
- Houd jij ook van insecten? Welke ken je?
- Ken je iemand van wie je iets bijzonders geleerd hebt? Ben je er ook mee verder gegaan?
- Wat vind je van het verhaal van de Hemelvaart van Jezus? Is Jezus voor jou, net als voor de leerlingen, ook iemand van wie je veel geleerd hebt?  

Opening

Verheerlijken

verheerlijk 2

Leg vooraf een groot vel papier waarop groot het woord ‘verheerlijken’ staat.

(Later, bij de verwerking en het gesprek, kunnen hier woorden bij geschreven worden.)

Wanneer de kinderen in de kring zitten, kan hen alvast gevraagd worden welk woord er staat. Hebben ze ook enig idee wat het betekent?

Een kaars wordt aangestoken of het licht dat mee kwam uit de kerk wordt in het midden van de kring gezet. De kinderen wordt gevraagd even stil te zijn. In die stilte kan één van de begeleiders het openingsgebed bidden.

Bijbel

Navertelling Johannes 17,1-11a 


De evangelielezing van vandaag is Johannes 17, 1-11a. Voor de jongste kinderen kan de navertelling gebruikt worden, voor wat oudere kinderen is de vertaling uit b.v. het Evangelieboek voor kinderen of de Bijbel in Gewone Taal ook heel goed te begrijpen.
Vandaag twee versies. Kies maar welke u het beste vindt voor uw groep kinderen.

 


Versie 1: vrij letterlijk

ingebedJezus werd stil. Hij keek naar boven, naar de hemel. Jezus ging bidden tot zijn Vader in de hemel. Hij bad: ”Vader, niet lang meer zal Ik op aarde zijn. Snel zal Ik naar U toe komen. Vader, verheerlijk Mij. Geef Mij kracht om alles aan te kunnen wat er gaat gebeuren. Dan zal Ik U verheerlijken en Uw woord vertellen aan alle mensen. Vader, het gaat niet om wat Ik wil. Het gaat om uw wil! Dat is het belangrijkste.
Het werk dat Ik hier op aarde doe, is het werk dat U van Mij gevraagd heeft. De mensen die in Mij geloven, weten nu dat U Onze Vader bent en dat Ik uw Zoon ben. De mensen geloven nu, dat Ik hier ben, omdat U dat van Mij vraagt. Alles wat van Mij is, is ook van U. Vader, Ik bid voor al deze mensen; voor mijn vrienden.  Als Ik er niet meer ben, wilt U dan goed voor hen zorgen?”

Versie 2: bewerking

We zijn niet alleen en we hoeven niet alles alleen te doen. Dat is wat Jezus ons telkens weer verteld heeft. Samen bidden. Samen dingen doen voor andere mensen.  Dat deden de vrienden van Jezus. En Jezus deed het ook.
Jezus bad veel tot God zijn Vader. Hij houdt van zijn Vader en Hij wil heel graag dat iedereen Hem leert kennen. Hij heeft daar een speciaal woord voor: verheerlijken. God verheerlijkt Jezus. Hij heeft veel vertrouwen in Jezus. Mensen luisteren naar Hem en doen wat Hij van ze vraagt. En Jezus verheerlijkt God. Hij doet wat God de Vader van Hem vraagt. Jezus zegt tegen God: “AI het mijne is van U en het uwe is van Mij.”

God wil dat de mensen Hem en Jezus leren kennen. Daarom praat Jezus zoveel over God en doet Hij heel speciale wonderen. Want voor God is alles mogelijk. Daarom komt Jezus terug bij de leerlingen nadat Hij is opgestaan. Hij wil ze nog één keer op het hart drukken: vergeet Mij niet. Doe wat Ik gezegd heb. Geloof in Mij en in mijn Vader, God.
Jezus bidt dat ze God niet zullen vergeten en in hun hart telkens aan Hem zullen denken. Om God zo te  verheerlijken. Zo is er een band tussen God, Jezus en de mensen. Een band van Liefde. ‘Help elkaar’, zegt Jezus. ’Niemand is groter of minder of meer dan een ander. Iedereen is een kind van God.’

Jezus en God en de mensen horen bij elkaar en zullen elkaar niet los laten. Alles wat ze hebben, willen ze met elkaar delen. Jezus gaat nu weg van de aarde. Hij gaat naar God in de hemel. Maar zijn Geest is er nog. Zo blijft Jezus met de mensen verbonden, voor altijd.

Gebed

Om Gods liefde door te geven

Goede God,

Wij willen even bij U komen.
want we denken na over U,
En over Jezus, die U verheerlijkt.
Het is een moeilijk woord, God.
Wat is ‘verheerlijken’?
Wij vinden Jezus helemaal super.
Geweldig, alles wat Hij heeft gedaan.
Hij heeft uw liefde aan de mensen laten zien
en die zo aan ons doorgegeven.
Daar zijn we heel blij mee.
Zo heeft Jezus U, God, zijn hemelse Vader, verheerlijkt.
Het mooiste vindt U als ook wij uw liefde doorgeven.
Maar dat kunnen we niet alleen.

Helpt U om U te verheerlijken, zoals Jezus deed?
Dan kunnen wij U blij maken,
en elkaar,
vandaag en alle dagen.

Amen

Verwerking

Gesprek met de kinderen

Hak het woord ‘verheerlijken’ eens in stukjes.
Welke woorden zie je er dan in zitten?
‘Heer’, ja, inderdaad. Ver. Heerlijk. Eerlijk. Lijken.

God wordt in de kerk vaak met ‘Heer’ aangesproken. Vinden jullie ‘de Heer’ een goed woord wanneer wij over God praten? Het is heerlijk wanneer dingen goed gaan. Heerlijk, als het een lekker ijsje is. Heerlijk is lekker en fijn.
Eerlijk: Jezus vraagt van ons dat wij eerlijk zijn en niet gemeen of stiekem. ‘Lijken’. Op wie zou jij willen lijken? Denk maar even na. Wanneer de kinderen hun voorbeelden gegeven hebben, kan er gevraagd worden: ‘Zou je op Jezus willen lijken?’

Hebben jullie wel eens gehoord van ‘op een voetstuk zetten’? Je zet haar of hem op een voetstuk. Dat is zoiets als: je zou wel een standbeeld van haar of hem willen maken! Jezus werd door veel mensen verheerlijkt; Hij werd op een voetstuk gezet.
Mensen vonden Hem geweldig door de dingen die Hij zei en de wonderen die Hij deed.
Voor iemand die op een voetstuk wordt gezet is het de kunst om zichzelf te blijven en niet te gaan opscheppen. Je krijgt gemakkelijk iets voor elkaar, als mensen jou geweldig vinden. Dan luisteren ze beter naar jou en daar kun je ook misbruik van maken. Jezus zegt vandaag: “Alles wat ik doe en wat ik kan, heb ik van God gekregen. Alles wat Ik ben, dat komt van U.”
verheerlijkt

Jezus wil niet iemand zijn die in een groot paleis woont en heel veel bedienden heeft. Hij wil zichzelf zijn en blijven. ‘Ook al heb ik macht gekregen van God’, zegt Hij, ‘laat Mij maar op een ezel rijden. En laat anderen maar paarden en wagens hebben en doen of ze belangrijk zijn. Mijn macht komt van God en van de arme mensen die naar Mij luisteren. Alleen God is belangrijk en wat God wil, daar gaat het om.’
Hoe zou jij het vinden om op een voetstuk te staan; een standbeeld te zijn?

Daarvoor staan spelsuggesties onder Extra.

Extra's

Een hemels moment

tabor kleurplaat

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kleurplaat

De verheerlijking op de berg.
Het lijkt wel of Jezus even in de hemel is.
Hij ziet er heel anders uit.
Opeens heeft hij andere kleren, wit, en het lijkt wel of ze stralen.
En die twee mannen?
Dat zijn Mozes (met de twee stenen tafelen)
en Elia (met een raaf die brood in zijn bek heeft.).
Mozes en Elia leefden lang voordat Jezus geboren werd.
Maar hier zijn ze even samen met Jezus.
Een hemels moment!

Klei gebruiken

 klei stappenplan 1www.boetseren.com/gereedschap-boetseren/

Gereedschap boetseren
Het belangrijkste gereedschap bij het boetseren zijn uw handen. Ze kneden, brengen klei aan, strijken klei uit, drukken en trekken. U gebruikt de ene keer twee handen, dan weer één of alleen een paar vingers voor het vormen en buigen van de klei. Maar vanaf een bepaald stadium is het natuurlijk eenvoudiger om gereedschap te gebruiken. Gereedschap boetseren zijn onder andere:

Boetseerhoutjes
Het gemakkelijkste gereedschap voor het boetseren zijn de boetseerhoutjes. Ze zijn van buksboom gesneden, vervolgens geolied en ze zijn verkrijgbaar in verschillende vormen. Kleine boetseerhoutjes worden ook wel modelleerhoutjes genoemd. In het begin hebt u genoeg aan twee of drie houtjes. Tijdens het werken zult u gauw merken met welke u het liefst werkt (verkooppunten zijn hobbyzaken, keramiekbenodigdheden of kunstenaarsbenodigdheden).

Spatels
Spatels zijn gesmeed van verend, buigzaam metaal. Eenvoudige schilder spatels met houten greep gebruikt u voor het grove werk. Modelleer spatels voor het fijnere werk hebben twee uiteinden met een verschillende vorm. Spitse spatels worden ook lancetten genoemd. Tandarts gereedschap (kleine spatels), dat u soms op vlooienmarkten kunt vinden, is handig voor heel fijne werkstukken en voor het uitwerken van details. Ook het Italiaanse gereedschap voor gipsbewerking, de gipsijzers, is heel geschikt. Ze zijn met de hand gesmeed, elastisch en verkrijgbaar in de meest uiteenlopende vormen (hobbyzaken, keramiek- en kunstenaarsbenodigdheden).

Mirettes
Mirettes worden gebruikt voor het weghalen en uithollen van klei. Ze hebben meestal een houten greep waaraan een lus van vlakijzer of messing is bevestigd die ook getand kan zijn. Er zijn ook mirettes met een lus. De andere kant dient dan als boetseerhoutje. Als alternatief kunt u mirettes met boven en onder een lus krijgen. Uit het enorme aanbod kunt u het beste drie kiezen (verkrijgbaar in hobbyzaken, keramiek- of kunstenaarsbenodigdheden).

Overig gereedschap
Het slaghout gebruikt u voor het verdichten ven gladmaken van de klei. U kunt het gemakkelijk zelf van een vierkant stuk hout maken door aan één kant een handgreep te zagen. U kunt hiervoor ook gewoon een stuk hout gebruiken. De kleisnijder wordt gebruikt voor het afsnijden, doorsnijden en weghalen van klei. U kunt zelf een kleisnijder maken van een oude gitaarsnaar met twee houten klosjes. Een doorn is gemakkelijk zelf te maken van een takje van een hazelnootboom met een spijker erin. Deegschrapers uit een huishoudzaak zijn heel geschikt voor het glad trekken van grotere oppervlakken en rondingen. Een penseel en spons hebt u nodig voor het gladmaken van het oppervlak. Modelleerpassers (ook wel ‘krompassers’ genoemd) van hout of metaal hebt u nodig voor het bepalen van proporties en voor de vergelijking van lengten (verkrijgbaar in hobbyzaken, keramiek- en kunstenaarsbenodigdheden).
Verder hebt u nog een plantenspuit, doeken, handdoek (voor het reinigen van het gereedschap en vochtig bedekken van de werkstukken) en een goed humeur nodig!

Standbeelden

uitbeelden 3Standbeeldenspel A.

Ontwikkelingsgebied: Emotioneel
Doelstelling: Het uitdrukken van emoties verbeteren, verschillende emoties verkennen en benoemen, zelfvertrouwen ontwikkelen
Duur van het spel: 10 minuten

Nodig:
lijst met verschillende emoties, zoals blij, super gelukkig, triest, ziek, boos, lief, bang, verbaasd, teleurgesteld, verrast, gemeen of verdacht, zenuwachtig en gestrest, ‘stoer’, sterk, ‘wie doet mij wat!’, ‘ik ben de baas’, ik ben belangrijk, ‘ik ben de winnaar’. U mag zelf andere bedenken. Eventueel zachte achtergrondmuziek.

Alle kinderen wandelen op hetzelfde ritme rond in het spelgebied. Als u een teken geeft, moeten ze de gevraagde emotie aannemen. Ze staan stil en beelden de emotie uit. Ze moeten ongeveer een halve minuut in deze positie blijven staan (iets korter voor jongere kinderen).

U kunt kort reageren of een of twee kinderen: klopt het, wat u ziet met wat ze moeten uitbeelden? Vraag hen, hoe het voelt om ‘zo’ te zijn?

U geeft opnieuw een teken en iedereen mag weer gewoon rondlopen. Als u de kinderen twee of drie kaartjes hebt gegeven met een emotie, kunt u het spel enkele keren herhalen.

Aanwijzingen
De deelnemers mogen niet te veel nadenken over de emotie. Eenmaal het teken gegeven, moeten ze in enkele seconden lichamelijk de emotie uitdrukken. Zorg voor spontaniteit! De eerst gekozen expressie zal de juiste zijn. De kinderen moeten vertrouwen hebben in hun acties en hun eigen visie op de standbeelden en hun emoties laten zien.

Deze beschrijving van het spel komt van https://nl.scoutwiki.org/De_standbeelden
Een uitgebreidere beschrijving is te vinden op: http://www.samenspelopdebso.nl/activiteitenboek/activiteit/68/stopdans/

uitbeelden 4Standbeeldenspel B.

Met deze variant is het wellicht mogelijk het spel meer toe te snijden op het thema ‘verheerlijken’. Kies daarom emoties / woorden die daarmee te maken hebben.

Speluitleg
Alle kinderen vormen een cirkel en worden geblinddoekt. Een niet-geblinddoekte vrijwilliger neemt een bepaalde houding aan en blijft onbeweeglijk staan. Hij is een standbeeld geworden.

U als spelleider beschrijft nu zo nauwkeurig mogelijk de houding van het levend standbeeld. Hij/zij doet dit heel gelijkmatig, zodat de geblinddoekte spelers zelf het standbeeld proberen na te bootsen. Wanneer alle spelers standbeelden zijn geworden, mogen de blinddoeken af en kan iedereen nagaan of zijn houding klopt met het oorspronkelijke standbeeld.

https://www.spelensite.be/spel/levende-standbeelden

Achtergrond

bij Johannes 17,1-11a - Verheerlijken

gloriaHet Hebreeuwse woord dat er hier staat (‘kabod’) betekent zoiets als uitstraling (van innerlijke kracht), gewicht, iets dat eerbied afdwingt. Het wezen van God, zijn innerlijke kracht, wordt in schriftverhalen vaak heerlijkheid genoemd, glorie, schittering van licht, uitstraling. Heel de aarde is vol van uw heerlijkheid, zingen de psalmen. Dus: Alles wat gemaakt is weerspiegelt Gods wezen. Dat roept bewondering en dankbaarheid op.

We zingen op verjaardagen elkaar een leven toe ‘in de gloria’. We zeggen daarmee ten diepste, dat we hopen dat de jarige in het licht en de liefde van God mag leven. Zoals een kind leeft in de liefde van papa en mama en die liefde en vreugde weer uitstraalt.

Hoe verheerlijkte Jezus Zijn Vader? ‘Door het werk te volbrengen dat Gij Mij hebt opgedragen’. Jezus openbaart de naam van God op een eigen manier. Alles wat Hij doet, zegt ook iets over God. Het wezen van God is liefde. Overal waar liefde ‘echt’ is, krijgt het gewicht en gestalte. Daar is iets van de heerlijkheid van God.

Als je een hechte band hebt met God, dan neem je iets van die innerlijke kracht over. Dat zien de leerlingen ook bij Jezus. Hij is vol van Gods heerlijkheid en heeft dezelfde uitstraling. Liefdevol als God, vol van zijn licht en zijn kracht: een heerlijk mens! Gods licht breekt in Hem door.
Jezus hoopt dat wij net zo’n diepe verbondenheid met God krijgen en diezelfde uitstraling zullen hebben.
“Als God licht is, dan zijn wij net als Hij bedoeld als vonk van dat licht.
Als God liefde is, dan zijn wij dragers van die liefde.
Als God bron van leven is, dan zijn wij de bedding voor die levensstroom.”
(inspiratie ontleend aan preek Leo Koerhuis van 8 mei 2005)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten