vrijdag 20 mei 2022

De vrede van Jezus

 









Opening

Een hart, een vlam en de wereldbol

Open met de kinderen in een kring.

Steek een kaars aan, als teken dat God in ons midden is.

wereldbol1Leg dan drie symbolen bij de kaars:
een hart, een vlam en een wereldbol (U kunt ze van papier maken, zie voor de voorbeelden Extra’s). Vertel er bij dat deze drie dingen vandaag een grote rol gaan spelen. Misschien kunnen de kinderen al bedenken hoe?

U kunt de kijktafel aankleden door alles op een doek te plaatsen. Het is de Paastijd, dus kies voor een witte doek.
Spreek een gebed uit of zing een gebedsliedje (zie voor een suggestie Gebed).


Bijbel

Navertelling Johannes 14,23-29

De bijbel vertelling uit de (Samenlees)Bijbel in Gewone Taal is geschikt om te lezen met oudere kinderen. De lezing bevat een gelaagdheid die lastig is voor kinderen om te volgen. De navertellling probeert deze gelaagdheid in verhaalvorm te vereenvoudigen.

Ik geef jullie mijn vrede!

Jezus heeft zijn leerlingen verteld dat Hij bij ze weg zal gaan.
“Ik kom weer terug”, zegt Jezus dan. Maar Hij moet het een paar keer tegen de leerlingen zeggen, ze horen het niet.
Ze zijn verdrietig, dat ziet Jezus wel.

vrede-meertaligJezus zegt: “Luister naar wat Ik gezegd heb. Jullie houden toch van Mij? Ik ga naar de Vader, daar mogen jullie blij om zijn. En Ik kom terug. Maar Ik zal ook bij jullie blijven door mijn woorden. Alles wat Ik gezegd heb, is voor jullie.”
De leerlingen knikken, maar Jezus ziet dat ze niet goed weten wat ze er mee aan moeten.
Jezus zegt: “Mijn Vader, naar Wie Ik toe ga, zal jullie ook een helper sturen. Dat is de heilige Geest. Jullie hoeven het niet alleen te doen. De heilige Geest zal zorgen dat jullie het begrijpen. Ik zal er nog gewoon zijn, ook al ben Ik er niet meer als mens.” Nu kijken de leerlingen Jezus nog vreemder aan. Wat zegt Hij toch een moeilijke dingen!
"Ik geef jullie ook mijn vrede”, zegt Jezus. "Het is een cadeau aan jullie. Het is niet de vrede zoals in de gewone wereld. Het is vrede die je in je hart meedraagt. Die helpt jullie om goed te zijn voor anderen mensen. Die helpt jullie om niet bang, maar juist moedig te zijn. Die vrede is voor altijd! Zo kunnen jullie blij zijn dat Ik naar Mijn Vader ga, en erop vertrouwen dat Ik terug kom.”

Gebed

Openingsgebed

Met mijn handen samen
en mijn ogen dicht,
kom ik met U praten,
Vader van het licht.
Ik wil U bedanken
ook voor deze dag.
Wilt U voor mij zorgen,
dat ik groeien mag?

Wilt U mij ook helpen,
als ik speel of leer,
om bij U te blijven,
heel dicht bij U Heer?
Zegen alle kinderen,
mensen groot en klein.
Laat er vrede komen,
laat er liefde zijn.

Met mijn handen samen
en mijn ogen dicht,
zeg ik zachtjes amen,
Vader van het licht.

Bron: Met mijn handen samen, Elly en Rikkert 

Slotritueel en slotgebed

Pak de drie symbolen (het hart, de wereldbol en de vlam) er weer bij. Leg ze bij de kaars.
Maak vervolgens de kaars uit met een kaarsendover. Laat zien dat het licht verandert in rook. Daarmee verandert het licht van dimensie. Het verdwijnt niet maar verspreidt zich op een andere manier.
Kijk met de kinderen naar de rook die oplost in de ruimte en bid dan tot slot:

Lieve God,
Zoals wij het lichtje van de kaars zien veranderen,
niet meer zichtbaar als licht,
maar als rook,
verspreid in deze ruimte,
zo bent U altijd bij ons,
in het licht,
in de ruimte.
Amen.

Gesprek met de kinderen

Kinderen kunnen goed invoelen hoe het is als iemand van wie ze houden weg gaat. 

Stel een paar vragen: Hoe zou jij je voelen als een goede vriend heel ver weg zou gaan? Wat zou jij doen? Zou je proberen contact te blijven houden? Je kan de lijn doortrekken naar de gevoelens van de leerlingen van Jezus. Jezus wil ze iets geven waar ze altijd wat aan hebben. Hij geeft hen Zijn woorden, de heilige Geest, maar Hij geeft ze ook nog iets bijzonders. Hij geeft ze ‘de vrede’! Wat vinden de kinderen van dit cadeautje? Heb je daar wat aan?

Vraag de kinderen dan wat ze zich voorstellen bij vrede?
Pak een groot vel of flap over en maak drie kolommen of drie cirkels.
wereldbolSchrijf in één kolom of één cirkel op wat de kinderen verzinnen bij vrede. Plak het plaatje van de wereldbol erbij, of teken zelf een wereldbol. Deze kolom of cirkel staat voor 'Wereldse Vrede'.

Vervolg het gespek:
Oorlog is geen vrede. Dat ervaren kinderen elke dag door naar het journaal te kijken. Mogelijk kennen ze ook kinderen die gevlucht zijn en nu bij hen in de klas zitten of die vriendjes en vriendinnetjes zijn geworden. Jezus bedoelt met ‘Ik geef je Mijn vrede’, dat je geen ruzie of oorlog moet maken, maar vrede gaat voor Jezus nog verder dan dat. Hij vraagt om vrede in je hart te dragen! Vraag de kinderen, voordat u zelf gaat uitleggen, of zij zich hier iets bij kunnen voorstellen.

hartje roodWat zou Jezus bedoelen met vrede in je hart?
Schrijf in een andere kolom of cirkel op wat de kinderen verzinnen bij vrede in je hart. Plak het plaatje van het hart erbij, of teken een hart. Deze kolom of cirkel staat voor ‘Vrede van je hart’.

Als kinderen dit moeilijk vinden kunt u ze helpen door het volgende te vertellen: Vrede vraagt iets van jezelf. Het begint ermee dat je niet alleen bezig bent met wat jezelf wilt bereiken, maar er ook op let wat anderen nodig hebben. Dus niet alleen zorgen dat je het zelf goed hebt, maar ook zorg hebben voor anderen. Dat heet: de ander respecteren. Ook al is die andere heel anders dan jij zelf bent.... Daar begint vrede mee.

Praat door over het woord respecteren, respect. Kennen de kinderen dat woord? Kunnen zij voorbeelden geven? Hoort dit bij 'vrede van je hart'? Of bij de 'wereldse vrede'?

vlamSchrijf 'Heilige Geest' in de middelste kolom of de middelste cirkel. Plak het plaatje van het vlammetje erbij of teken een vlammetje.

Hoe zou je in je eigen leven aan vrede kunnen werken? Kan Jezus of God je daarbij helpen? Jezus zegt dat Hij een helper zal sturen. De heilige Geest. Die zie je niet, maar toch is Hij er wel. Net zoals bijvoorbeeld een geur... die kan je ruiken, maar niet zien. Of de wind, die kan je voelen maar niet zien. Vraag de kinderen of zij zelf wel eens iets gemerkt hebben van de heilige Geest. Van een helper, die zorgde dat ze de vrede konden bewaren.

Laat zien hoe de drie cirkels of drie kolommen samenhangen: De heilige Geest is als een vlammetje dat branden blijft om de vrede te blijven aanwakkeren in jezelf. Dat helpt dan voor je eigen vrede in je hart maar op die manier help je ook de wereldse vrede in stand te houden.

Verwerking

Gesprek met de kinderen 2

Jezus vertelt vandaag aan zijn leerlingen dat Hij hen zal verlaten en weg zal gaan. Dat betekent dat Hij dood zal gaan. Dat is geen makkelijk onderwerp om even te bespreken.

Mocht u dit toch willen doen, dan kunt u beginnen om te vragen of de kinderen wel eens mee gemaakt hebben dat er iemand dood ging om hun heen? Praat met de kinderen door over wie zij moeten missen, en laat ze vertellen.
Wie was het die dood ging?
Hebben ze afscheid kunnen nemen?
Wat voelden ze toen die persoon dood was?

De dood voelt heel erg definitief, je kunt nooit meer met iemand praten, je kunt iemand nooit meer zien.

Vertel daarna aan de kinderen dat het mooie is van wat Jezus hier vertelt dat het niet waar is dat je mensen nooit meer zult zien. Je kunt ze nog wel spreken. Ze blijven ook voor altijd in onze harten. En daar kun je ze van alles wat je belangrijk vindt vertellen.

envelopVraag de kinderen daarna om een briefje te schrijven aan iemand die ze moeten missen. Iemand die ze nooit meer zien. Dat kan zijn omdat die persoon overleden is, maar het kan ook iemand zijn die ze nooit meer zien, omdat ze het contact verloren zijn. Ze kunnen in dit briefje iets schrijven wat ze meegemaakt hebben en wat ze belangrijk vinden. (iets op school, op sport, op muziekles, iets in de kerk, of samen met de familie)

Weten ze niemand, en is het gelukkig nog nooit gebeurd dat er iemand in hun omgeving overleden is? Laat de kinderen dan een briefje aan Jezus schrijven. Jezus hoort ook graag hoe het met je gaat.
Vertel ze dat niemand deze brief zal lezen, alleen Jezus weet wat erin staat. Laat de kinderen de briefjes in een envelopje stoppen en geef die mee naar huis. Wilt u dat niet, dan kunt u de briefje ook buiten verbranden. Zo wordt de brief als het ware verzonden.

Symbolen

Het hart, de vlam en de wereldbol drukt u af en knipt u uit, zodat ze bij de opening en de verwerking gebruikt kunnen worden. 

 

hartje rood

vlam

wereldbol

 

 

 

 

 

 

 

Zorg voor genoeg kleine doosjes. Dit worden cadeautjes voor de vrede. Kleine vlammetjes worden door de kinderen gebruikt om woorden op te schrijven, en daarna worden ze in de doosjes gedaan.

voorbeelddoosjes

Extra's

Liedje: Kleine dingen

Vrede draait om kleine dingen.
Vrede maak je met elkaar.
Boze woorden gaan soms over
met een woord of een gebaar. 

Vrede draait om kleine dingen.
Met een lach of met een zoen
kan een ruzie zomaar stoppen.
Zoiets kleins kan heel veel doen.

 

Van de cd Zitten of Opstaan 4, SGO Hoevelaken
Tekst: Greet Brokerhof - van der Waa
Muziek: Gerard van Amstel

Cadeautjes voor de vrede maken

Zorg voor kleine doosjes (zie het voorbeeld bij Extra’s). Dit worden cadeautjes voor de vrede. Laat de kinderen de doosjes vullen met de woorden die ze eerder gevonden hebben en die nu op het vel papier staan. Laat ze de woorden schrijven op de kleine vlammetjes die u vindt bij de symbolen. Afhankelijk van tijd en mogelijkheden kunnen zij zelf vlammetjes knippen, of u legt deze al vast klaar.

versierde doosDe doosjes kunnen worden ingepakt of worden versierd met een lintje. De kinderen mogen hun doosje mee naar huis nemen. Ze kunnen het aan iemand cadeau doen of het een mooi plekje geven, zodat het doosje hen herinnert aan het bewaren van de vrede in je hart.




Achtergrond

Zijn vrede blijft

Deze zondag lezen we de woorden die Jezus sprak na het laatste avondmaal met zijn leerlingen Het is wederom een gedeelte uit Zijn afscheidsrede, waaruit ook in de vijfde en zevende zondag van Pasen gelezen wordt. Jezus beseft dat Hij zijn leerlingen achterlaat. Hij wil uitleggen hoe sterk de band tussen Hem en de Vader is. Hij vertelt hen telkens dat Hij weggaat, maar ook weer terug zal komen. Hij doet een beroep op hun geloof in Hem en de Vader. Bezorgdheid en liefde voor zijn leerlingen spreken uit zijn woorden. Hij zal een helper sturen, de heilige Geest, die zal hen zal helpen om de woorden van Jezus niet te vergeten, uit te voeren en te begrijpen.

Maar Hij geeft hen nog iets: ‘de vrede’. Een vrede anders dan de wereldse vrede. De vrede van Jezus, is een vrede van het hart. Niet kortstondig, zoals de wereldse vrede, maar een vrede die altijd blijft.

vredeswensElke eucharistieviering wensen wij elkaar na het grote dankgebed die 'vrede van Christus’. De woorden die bij de vredeswens en het vredesgebed klinken ‘Vrede laat ik u, Mijn vrede geef ik u’ zijn de woorden uit Johannes 14,27

Wereldse vrede blijkt moeilijk te bewaren, dat laat de praktijk van alledag zien. Er zijn oorlogen, maar ook is er onenigheid dicht bij huis of tussen vrienden en in gezinnen. De 'vrede van Jezus' zit in jezelf en kun je ervaren in allerlei omstandigheden. Zelfs, of misschien wel juist, als de wereldse vrede het laat afweten. De vrede van Jezus beschermt tegen angst en moedeloosheid, ze vraagt om vertrouwen. De vrede van Jezus staat voor geborgenheid in de ruimste zin van het woord.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten