donderdag 9 februari 2023

Regels


 








er zijn regels

Regels, regels, regels. We moeten er ons aan houden, maar stiekem vinden we een regel soms ook heel vervelend.
Jezus spreekt vandaag met de leerlingen over de Joodse regels. Hij is een nieuw soort leraar, waarvan de mensen verwachten dat Hij de regels misschien wel af wil schaffen. Niets is minder waar. Jezus is gekomen om de regels te vervullen: Hij hoopt aan iedereen uit te leggen waarom die regels er eigenlijk zijn. Ze hebben als doel om je dichter bij Gods Koninkrijk te brengen. 

Met de kinderen denken we vandaag na over regels. Hebben we binnen de kinderwoorddienst ook regels? En hoe zou het gaan als we geen regels hadden. Zou dat niet veel fijner zijn? We gaan het zien!


Opening

Een leeg schrift

leeg schriftBegin deze kinderwoorddienst door naast de kaars een leeg schrift open op tafel te leggen.

Neem met de kinderen plaats en steek de kaars aan bij de opening van de kinderwoorddienst. Geef het schrift door en laat de kinderen er naar kijken. Er staat niets in.
Waar zou deze kinderwoorddienstgroep het schrift mee kunnen vullen?

Laat de kinderen even nadenken en op elkaar reageren. Zeg dan dat het wel duidelijk zal worden na de lezing van het Evangelie en spreek het openingsgebed uit.
Lees dan het Evangelie.

Bijbel

Navertelling Matteüs 5,17-37

De evangelielezing van vandaag is Matteüs 5,17-37 Voor de jongste kinderen kan de navertelling van het eerste gedeelte gebruikt worden, voor wat oudere kinderen is de vertaling uit b.v. het Evangelieboek voor kinderen of de Bijbel in Gewone Taal ook heel goed te begrijpen.

Regels
Jezus gaat verder met zijn toespraak op de berg. Hij heeft al veel belangrijke dingen gezegd. Maar Hij gaat nog verder.
jezus en de wetHij zegt: “Ik ben niet naar de aarde gekomen om onze goede oude regels weg te doen. De regels van Mozes, de tien geboden, die gelden nog steeds, ook voor ons. Er zijn mensen die de regels af willen schaffen, en die tegen anderen zeggen dat ze best zonder die regels kunnen. Zulke mensen kunnen niet meedoen met de Nieuwe Wereld van God.
Want leef je wél volgens die regels en probeer je die regels aan andere mensen te leren dan kom je zéker in de hemel.
Wees daarom zo eerlijk en goed mogelijk, luister naar de regels, en doe wat God je vraagt. Anders doe je helemaal niet mee met Gods Nieuwe Wereld.”

In de Joodse regels staat dat je niemand mag doden, maar Jezus waarschuwt de leerlingen: “Dat is niet het enige! Jullie moeten ook proberen rustig te blijven, niet boos te schreeuwen. En jullie mogen geen gemene dingen zeggen tegen andere mensen.” De leerlingen knikken. Dat begrijpen ze wel.
“Als je ruzie hebt gemaakt met iemand", gaat Jezus verder “dan kun je niet zomaar voor God verschijnen. Je moet het eerst goed gaan maken en dan kun je weer naar de kerk gaan en Gods zegen vragen voor jezelf.” De leerlingen denken even na. Ze hebben  natuurlijk ook wel eens ruzie met iemand gemaakt...

Jezus was nog niet klaar met zijn toespraak. “Jullie zien vast wel eens iets slechts. Iets dat jou weghaalt bij God. Daar moet je dan niet meer naar kijken. Houd op met dingen doen die niet goed zijn. Anders gaat het de verkeerde kant op met je!”
De leerlingen zuchten eens diep. Het is een moeilijke toespraak.

Gebed

Gebed om te leren luisteren

Lieve God,

U die weet wat goed voor ons is,
wij bidden U:
leer ons naar elkaar te luisteren.
Leer ons ook te luisteren
naar de regels die U ons leert,
zelfs als het regels zijn die wij niet altijd begrijpen.
Leer ons elkaar te steunen en elkaar te helpen,
zodat we samen een wereld maken
waar het voor iedereen fijn is om te leven.

Amen

Verwerking

Leven volgens de regels

Voor deze bijeenkomst heeft u nodig:
• Flappen/grote vellen papier
• dikke stiften
• pennen
• leeg schrift (dit ligt bij de kaars)

wij luisteren naar elkaarU gaat met de kinderen een aantal regels bedenken die zij als kinderwoorddienstgroep hebben. Regels zijn de afspraken die je met elkaar gemaakt hebt. Zo doen we het samen, want dat is prettig voor iedereen.
U kunt van tevoren zelf een lijstje maken. (kaars aan, even stil zijn, naar elkaar luisteren, elkaar uit laten praten, elkaar helpen etc.)
Schrijf deze regels op een groot vel papier of een flap-overvel.
Praat met de kinderen door over wanneer de regels nodig zijn. Kennen de kinderen een situatie dat je echt niet zonder deze regels kan?

Als alle regels op papier staan, gaat u er met de kinderen dieper op in.
• Dit kunt u doen door de kinderen te vragen om een tekening te laten maken van de regels. Welke kiezen ze, en waarom?
• Dit kan door de kinderen d.m.v. een korte sketch de regels te laten uitbeelden. Kunnen ze ook laten zien wat ze van zo'n regel vinden?
• Dit kan door alle regels met elkaar hardop uit te spreken. U laat de kinderen bij elkaar in het midden staan. Na het uitspreken kunnen de kinderen kiezen of ze het een goed regel vinden (rechts gaan staan) of geen goede regel (links gaan staan). Vraag naar het waarom van hun keuze.

Als afsluiting schrijft u de regels in het schrift dat naast de kaars ligt. Misschien komt er in de loop van de tijd nog wel eens een afspraak bij...

Deze keer sluit u af met het bidden van het Onze Vader. Jezus gaf ons regels, maar ook woorden om mee te bidden. Over het Onze Vader hebben we afspraken gemaakt: zo bidden we allemaal hetzelfde. Eigenlijk ook een regel.
Het is een mooie gelegenheid om de tekst van het Onze Vader nog eens samen te oefenen.

Onze Vader,
die in de hemel zijt,
uw naam worde geheiligd,
uw rijk kome,
uw wil geschiede
op aarde zoals in de hemel.
Geef ons heden ons dagelijks brood
en vergeef ons onze schulden,
zoals ook wij vergeven
aan onze schuldenaren,
en breng ons niet in beproeving,
maar verlos ons van het kwade.

Amen

Extra's

Spelletje: regels doorfluisteren

Regels zijn altijd lastig. Hoe lastig zullen de kinderen ervaren bij dit doorfluisterspelletje.

doorfluisterenZet alle stoelen in een rij. U fluistert een zin bij het eerste kind in de rij in het oor. Dit kind fluistert de zin bij de volgende in en zo gaat het door tot het laatste kind is bereikt. Deze zegt hardop welke zin hij of zij door heeft gekregen, en vervolgens vertelt u aan iedereen wat de zin was die u heeft ingefluisterd.

Een zin van één regel is nog wel te onthouden. De kinderen schuiven allemaal een stoel op het tweede kind komt op de voorste stoel te zitten en het eerste kind sluit achteraan in de rij.
Nu fluistert u twee zinnen in het oor van het eerste kind en deze fluistert de zinnen weer door.
Het laatste kind zegt hardop welke zinnen hij of zij heeft gehoord.
U kunt dit zelfs nog een keer doen met drie zinnen.

Voorbeeldzinnen:

Eerste zin: Jezus is niet naar de aarde gekomen om de Bijbel van de Joden weg te gooien.

Twee zinnen : Er zijn mensen die die regels af willen schaffen, en dat ook tegen anderen zeggen. Die mensen kunnen niet meedoen met de Nieuwe Wereld van God.

Drie zinnen: Regels zijn er voor iedereen. Maar het is moeilijk om alle regels te onthouden. Het is nog moeilijker om niet van de regels af te wijken. 

Woordzoeker regels

Een woordzoeker bij de lezing van vandaag. Download de pdf en druk het eerste blad af voor de kinderen. De oplossing van de gezochte woorden staat op het tweede blad.

Alle woorden die onder de woordzoeker staan moeten omcirkeld worden. Dan is de woordzoeker klaar.
Maar er blijven dan nog heel veel ongebruikte letters over. Voor wie een extra uitdaging zoekt, kan verder gezocht worden naar de oplossing door een rondje te zetten om de hieronder aangegeven letters. Die letters vormen samen twee woorden, de oplossing van de woordzoeker.
U vindt deze de oplossing van de twee woorden in de kleine afbeelding rechts.

Tel om bij de letters voor de oplossing te komen, steeds van boven naar beneden voor de regels en van links naar rechts voor de letters:

op de eerste regel de 2e niet gebruikte letter
op de 3e regel de 1e niet gebruikte letter
op de 4e regel de 1e niet gebruikte letter
op de 7e regel de 8e niet gebruikte letter
op de 12e regel de 1e gebruikte letter
op de 13 regel de 5e gebruikte letter
op de 17e regel de 3e niet gebruikte letter
op de 2e regel de laatste gebruikte letter
op de 11e regel de 2e niet gebruikte letter
op de 12e regel de 3e,4e,5e,6e gebruikte lettes
op de 5e regel de 10e niet gebruikte en de 3e gebruikte letter.

De gevonden letters vormen OPLOSSING:BERGREDE

oplossing woordzoeker

Spelletje zonder regels

Wat zou er gebeuren als er geen regels zouden zijn?
In dit spelletje kunnen kinderen dit zelf ervaren.

Voorbereiding: Maak vooraf stickers met daarop cijfers 1, 2, 3, Als er 9 kinderen zijn, maakt u drie stickers met daarop een 1, drie stickers met een 2, etc. genoeg voor alle kinderen.

cartoon 1 2 3Laat de kinderen in een kring gaan zitten.
Vertel dat u dadelijk bij iedereen op de rug een sticker plakt. Plak in willekeurige volgorde bij ieder kind een sticker op de rug.
Wanneer alle kinderen een sticker op hun rug hebben zegt u: "Het spel is nu begonnen” en u neemt plaats aan de zijkant. U geeft verder geen uitleg.

Laat de kinderen vervolgens hun gang gaan, stop na 5 – 10 minuten.  Het kan zijn dat de kinderen blijven zitten. Het kan ook zijn dat zij op elkaars rug gaan kijken en groepjes gaan vormen. Alles is goed.
Het gaat erom om met elkaar te ervaren hoe het is als er geen duidelijke regels zijn.
Bespreek tot slot met elkaar hoe het is om een spel te doen zonder regels.

Als er nog tijd over is, laat de kinderen dan de regels voor dit spel zelf bedenken.

Achtergrond

Joodse regels: de Tora

bergrede3Vandaag gaat het nogmaals over de Bergrede. Jezus onderhoudt de leerlingen over de regels uit de Tora. De Tora vormt het eerste deel van wat wij soms ook wel de Joodse Bijbel noemen. Het is echter niet een boek zoals wij kennen. We leren vaak dat ons Eerste Testament de Bijbel van de Joden is. Veel van de teksten komen inderdaad overeen maar we vinden ze in onze Bijbel toch in een andere verdeling terug.
Om te beginnen hebben wij er één geheel van gemaakt. De Joden hebben verschillende geschriften die ook verschillende waarde hebben.
De Wet (Tora) en de Profeten zijn twee zeer belangrijke verzamelingen boeken waar in het Nieuwe of Tweede Testament dan ook vaak naar verwezen wordt. De Wet is geen regelboek zo als wij dat kennen, maar er staan wel veel regels en geboden in; Jezus dringt in onze lezing aan op het navolgen van deze regels.

De Tora
torarolDe Tora (Wet) bestaat uit de eerste 5 boeken uit ons Oude Testament: Genesis, Exodus, Leviticus, Numeri en Deuteronomium. Ze bevatten leefregels voor het Joodse volk. Het zijn daarmee niet zomaar een aantal geboden, maar een manier om God te zoeken en te vinden om God een plaats te geven in het dagelijks leven. Het vervullen van deze geboden leidt tot meer liefde voor God, dat is toch de bedoeling. De Tora is een reisgids voor wie zich onderweg weten naar God. Ze zijn niet bedoeld om anderen mee om de oren te slaan.

Jezus heeft de indringende en onvervangbare waarde van de Tora goed aangevoeld, maar was er daardoor ook van overtuigd dat zulke grote en heilige teksten misbruikt konden worden. Wie een gebod uit de Tora met liefde en respect vervult, die vervult dat gebod ook echt. Wie het gebod mechanisch uitvoert, of er eigen verborgen doelen mee nastreeft, die heft het gebod op. Jezus zegt dat Hij gekomen is om de geboden te vervullen, niet om ze op te heffen. 

Doordenken van de geboden
Jezus noemt enkele geboden bij name, zoals het gebod om niet te doden. Hij denkt echter verder en voegt er aan toe het gebod om een ander niet te haten. Want wie een ander haat is hard op weg om die ander geweld aan te doen, misschien zelfs wel te doden. Zo radicaliseert Jezus de geboden: als je het gebod om niet te doden serieus neemt, dan zou je het verbod om te haten hierbij in moeten sluiten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten