vrijdag 4 juni 2021

Brood en wijn veranderen ons!

 

De tafel van Jezus

euchristie4Vraag aan de koster of er een extra kelk, pateen, corporale, palla, hostieschaal enzovoort beschikbaar is.
Zet dit op tafel op een wit kleed. Zet de kaars erbij.

Verzamel de kinderen om het kleed, steek de kaars aan en bid samen het gebed. 

Kijk daarna samen met de kinderen naar de spullen die op tafel staan. Bespreek samen of ze ze herkennen en of ze weten wat er in de dienst mee gebeurt.
Wanneer iedereen duidelijk heeft welke spullen er op het kleed liggen, maakt u de overgang naar het bijbelverhaal.


Navertelling Marcus 14,12-16+22-26

De evangelielezing van vandaag is Marcus 14,12-16+22-26. Voor de jongste kinderen kan de navertelling gebruikt worden, voor wat oudere kinderen is de vertaling uit b.v. het Evangelieboek voor kinderen of de Bijbel in Gewone Taal ook heel goed te begrijpen.

Dit is mijn Lichaam

Jezus was naar Jeruzalem gekomen om het Joodse Paasfeest te vieren. Op de dag waarop iedereen het paaslam ging slachten, vroegen de leerlingen aan Jezus: “Waar wilt U eigenlijk Pasen vieren? Waar moeten we alles klaarzetten?” Jezus stuurde twee leerlingen op pad. Hij zei: “Kijk in de stad uit naar een man die een kruik draagt.” Dat vonden de leerlingen maar raar. Meestal droegen in Jezus' tijd de vrouwen kruiken.
Maar Jezus vertelde verder: “Volg die man. Als hij in een huis binnengaat, zoek daar dan de eigenaar van dat huis. Zeg tegen hem: 'Onze meester vraagt waar Hij met zijn leerlingen het Paasmaal kan vieren?' De man zal jullie naar boven brengen. Daar is een grote kamer met alles was je nodig hebt. Daar moeten jullie het eten klaarmaken.”
De leerlingen vertrokken naar de stad. Het ging precies zoals Jezus gezegd had. Ze maakten alles voor het paasmaal klaar.

laatste avondmaalToen ze aan tafel zaten nam Jezus het brood, sprak de zegen uit, brak het en gaf het aan zijn leerlingen met de woorden: “Neemt, dit is mijn lichaam.” Daarna nam Hij de beker wijn. Hij sprak een dankgebed uit en Hij gaf zijn leerlingen de beker om er allemaal uit te drinken. En Jezus zei: “Dit is mijn bloed. Het is een nieuwe belofte van God. Mijn bloed zal vergoten worden voor veel mensen, maar daardoor zullen veel mensen gered worden. Let op wat Ik zeg: Ik zal nu niet meer drinken van de wijn. Ik zal pas weer wijn drinken in het Koninkrijk van God.“

Daarna zongen Jezus en zijn leerlingen een lied om God te danken. Toen gingen ze op weg naar de tuin op de Olijfberg. 

Gebed om aan Jezus te denken

Lieve Jezus,

U brak het brood,
gaf het aan uw leerlingen
als uw Lichaam dat gebroken werd;
U liet de wijn rondgaan,
als uw Bloed dat werd vergoten.

Help ons om aan U te denken
wanneer wij met elkaar brood en wijn
- uw Lichaam en Bloed - delen.

Help ons om door U betere mensen te worden.

Amen. 

Gesprek met de kinderen

Voor kinderen en volwassenen blijft het moeilijk. We eten het lichaam van Jezus en drinken zijn bloed. Waarom we dat doen kunt u aan de hand van de volgende vragen aan de kinderen uit leggen.

Om het beeldend te maken kunt u de verschillende producten ook op tafel zetten. 

Zet verschillende dingen op tafel en vraag aan de kinderen:

• Wat gebeurt er met je als je veel chips eet? chips

• Wat gebeurt er met je als je veel pasta eet?

• Wat gebeurt er met je als je veel fruit eet?

• Wat gebeurt er met je als je veel water drinkt?

• Wat gebeurt er met je als je veel cola drinkt? 

• Wat zou er met je gebeuren als je veel Jezus eet?  

Laat ze per vraag nadenken over de antwoorden. Van teveel chips word je dik, van te veel pasta misschien wel misselijk. Van teveel cola ga je boeren, van teveel water gaat je buik klotsen, van teveel fruit....

Vertel daarna over het eten van het Lichaam van Christus, de hostie. Wat we eten komt in ons. We veranderen gelukkig niet in Jezus, zoals we ook niet veranderen in een stuk fruit. Maar iets van het gezonde van Jezus, iets van het mooie van Jezus, iets van het heilige van Jezus krijg je wel binnen.
Bovendien: in je eentje Jezus worden is wel veel gevraagd van één mens. Maar samen? We gaan gezamenlijk aan tafel tijdens de Eucharistie. Ieder van ons krijgt iets mee van Jezus. Dat betekent dat we samen Jezus worden: het Lichaam van Christus. Doordat we Jezus in ons hebben versterken wij onze goede kanten. Het goede in ons wordt sterker. net zoals water ons lichaam een beetje zuiverder maakt en we ons daar beter door gaan voelen. Het water lost niet alle problemen op, maar het maakt het wel makkelijker om de dingen te doen waar wij goed in zijn. Zo is het zonder water moeilijker om snel te fietsen, of goed te voetballen maar ook om snel te rekenen.

hostieAls we Jezus eten versterken we ook onze goede eigenschappen. Jezus maakt het makkelijker om goede dingen te doen omdat Hij dan in ons zit. Daarnaast zorgt Hij dat het moeilijker is om de verkeerde dingen te doen. Hij helpt ons dus eigenlijk een beter mens te worden. Omdat we allemaal goed zijn in verschillende dingen hebben we allemaal een stukje Jezus nodig. Als we dan samen goede dingen doen, dan vormen wij samen de gemeenschap van mensen die proberen op Jezus te lijken, de Kerk.

Liedje: Blijf dit doen en denk aan Mij

 Een lied over brood en wijn. Om naar te luisteren bij het knutselen, of om samen mee te zingen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BLIJF DIT DOEN (BROOD EN WIJN)
Jezus breekt het brood, kijkt zijn vrienden aan.
Het zal niet lang meer duren totdat Hij zal gaan.
Hij geeft hun een beker, een beker met wijn
en zegt: 'Na deze avond zal alles anders zijn.'

- Refrein -
Blijf dit doen en denk aan Mij als je samen komt.
Deel het brood en deel de wijn. Ik zal bij je zijn.

Wij breken nu het brood, kijken elkaar aan.
Wij zijn bijeen gekomen om te delen in zijn naam.
In het brood en in de beker met wijn
voelen wij het teken; Hij zal bij ons zijn.
(refrein)

Spelletje: variatie op Lummelen

Lummelen

Speel dit spelletje met alle kinderen tegelijk.

Benodigdheden:

  • een of meerdere ballen

lummelen2Speel samen lummelen. Daarbij gooeien de kinderen met ballen naar elkaar. Wanneer een bal valt dan pakt u hem als begeleider op en gooit hem weer naar de kinderen. U blijft dus altijd de 'lummel' die de ballen opvangt. Probeer dit spel met meerdere ballen om de moeilijkheid te verhogen. De ballen vertegenwoordigen alle ballen die we elke dag moeten hooghouden. En vanzelfsprekend lukt het niet om altijd alle ballen in de lucht te houden....

Natuurlijk hoort er een duiding bij dit spel. Deel deze na afloop met de kinderen. 

Jezus heeft zijn leven voor ons gegeven. Dit betekent dat als wij proberen alle ballen hoog te houden, dat wil zeggen dat we ons best doen om alles goed te doen, Jezus altijd de persoon is die de ballen die vallen of dreigen te vallen opvangt en opraapt. En ons zo helpt om toch verder te kunnen. Eigenlijk is Jezus er dus altijd om ons te redden.
Hij probeert onze ballen op te vangen zelfs als wij dat eigenlijk niet verwachten. Hij helpt ons altijd. Maar in tegenstelling tot een normaal spelletje lummelen blijft Jezus altijd de degene die de bal opraapt. Het maakt niet uit hoe vaak iemand een fout maakt. Je krijgt altijd de bal weer terug om verder te spelen.

Knutselen: Trekpop maken

Trekpop maken

Benodigdheden

  • A4 stevig papier met één van de afbeeldingen die hieronder staan erop.
  • splitpennen, dun touw of wol
  • prikpen
  • Kleurpotloden en stiften

De kerk wordt soms voorgesteld als een lichaam. Wie in onze kerk is het hoofd van Jezus, wie zijn de voeten, wie zijn zijn handen? Maak samen een trekpop en schrijf op elk lichaamsdeel de naam van de persoon die hoort bij dat lichaamsdeel. Praat over de mogelijkheden. 

Bijvoorbeeld: Het hoofd? Is dat de voorganger, de pastoor? Als het een leider moet zijn, zou het dan ook de paus kunnen zijn? Of iemand binnen de gemeenschap die de gave heeft alles goed te organiseren? 

Handen? Handen werken, zouden dat dan de mensen zijn die de goede daden doen of de mensen die we elke week zien in de kerk? Of zijn het misschien de tuinmensen of de poetsers? 

Benen? Benen dragen, benen brengen ons ergens. Hebben jullie toevallig iemand die missionaris is in de kerk? Of zijn de benen de mensen die achter de schermen zorgen dat alles goed loopt? 

Romp? Die houdt alles samen, wie houdt er bij jullie alles samen? 

Probeer hierbij in te spelen op de leeftijd van de kinderen. Oudere kinderen weten waarschijnlijk wie de paus is, en snappen dat er achter de schermen ook een heleboel gebeurt. Jongere kinderen kennen alleen de wereld die ze zien. De paus zal hun niets zeggen, in dit geval dus alleen zichtbare voorbeelden en ideeën aandragen. 

Afbeeldingen

trekpop modeltrekpop achterzijde

Prik gaatjes in de benen, de armen, de nek en de romp, en leg de ledematen en het hoofd aan de achterkant op de romp.

Steek er vanaf de voorkant splitpennen door om de ledematen en het hoofd aan de romp vast te maken. Om de trekpop te kunnen laten bewegen moeten boven in de armen en benen extra gaatjes geprikt worden, waardoor draad getrokken wordt zoals op de afbeelding. Om de pop op te hangen komt er ook een gaatje boven in het hoofd. 

Wilt u met alle kinderen samen één trekpop maken, gebruik dan de afbeelding hieronder.

Deze heeft meer bewegende onderdelen, en meer ruimte om de werkers in de kerk op te schrijven. 

trekpop

Geen opmerkingen:

Een reactie posten