Jezus laat zijn leerlingen soms iets meemaken wat helemaal niet zo leuk is. Wanneer ze in een zware storm terecht komen ligt Hij gewoon te slapen. Hij heeft er alle vertrouwen in dat het goed zal aflopen. De leerlingen zijn ondertussen heel bang. Maar ze weten wel naar wie ze moeten gaan met hun angst. Wanneer ze Jezus wakker maken komt het helemaal goed.
De kinderen denken deze kinderwoorddienst na over vertrouwen; vertrouwen houden is best lastig in een enge situatie. Wat of Wie kan helpen?
Wie durft te vertrouwen?
De kinderen worden welkom geheten en gaan in een kring zitten. Een kaars staat in het midden van de kring op een groen kleed. Vouw een papieren bootje. Leg het bij de kaars.
De kaars wordt aangestoken en het openingsgebed wordt gebeden.
Kijk samen naar het bootje, en vraag de kinderen of ze denken dat het bootje zal drijven. Zijn de kinderen optimisch? Vraag dan of ze iets waar ze heel erg aan gehecht zijn in dat bootje zouden durven leggen. Vertrouwen is gemakkelijk als er niets vanaf hangt. Maar als je iets kunt verliezen, (misschien zelfs je leven) dan is het een stuk lastiger.
Probeer het daarna uit in een tijl water. Kijk of het bootje drijft. Ga daarna om de tijl heenstaan, en blaas ze hard je kunt. Houd het bootje het? Dan hadden jullie meer vertrouwen kunnen hebben! Gaat het ten onder? Dan was het niet wijs geweest je liefste bezit er in mee te geven.
Vertel daarna het verhaal van de leerlingen die met Jezus in een boot het meer op gingen.
Navertelling Marcus 4,35-41
De evangelielezing van vandaag is Marcus 4,35-41. Voor de jongste kinderen kan de navertelling gebruikt worden, voor wat oudere kinderen is de vertaling uit b.v. het Evangelieboek voor kinderen of de Bijbel in Gewone Taal ook heel goed te begrijpen.
Jezus brengt de storm tot rust
Op een dag ging Jezus met zijn leerlingen varen op het meer. ’Laten we maar naar de overkant varen, daar is het rustig’, zei Jezus, want Hij was moe. Het was een drukke dag geweest.
Jezus ging achter in de boot liggen en viel meteen in slaap. Hij merkte niet dat de lucht donker kleurde en het vreselijk begon te waaien. De boot ging flink op en neer op de golven. Het ging steeds harder waaien, en hoger en hoger werden de golven. Wat een storm! De wind gierde om de boot, de zee werd woest en de golven sloegen over de rand van de boot. De leerlingen probeerden het water uit de boot te scheppen. Maar wat ze ook deden, het hielp niet, er kwam steeds meer water bij. Ze werden nu toch echt bang. ‘Straks gaat de boot stuk, dan zinken we, riep de één. ‘Wat moeten we doen?’, schreeuwde een ander terug. ‘Jezus kan ons helpen’, riep een derde, ‘waar is Jezus?’
Ze vonden Jezus die achter in de boot rustig lag te slapen. ‘Help Meester, we vergaan!’, schreeuwden ze boven geluid van de storm uit tegen Hem. ‘Zo meteen verdrinken we!’
Jezus werd wakker. Hij keek eens om zich heen, en stond toen op. ‘Wind ga liggen, zee wordt stil’, zei Hij met luide strenge stem.
En dat gebeurde! De leerlingen wisten niet wat ze zagen. De storm hield op met waaien, de golven werden weer klein, het water werd weer rustig, de lucht werd langzaam weer lichter.
Jezus keek de leerlingen aan, en vroeg: ‘Waarom waren jullie nou zo bang? Ik was toch bij jullie? Geloven jullie dan niet dat God ons beschermt? Jullie moeten wat meer vertrouwen hebben!’
De leerlingen waren erg geschrokken van de storm en die hoge golven, maar nu zijn ze even stil. ‘Zelfs de wind en de zee gehoorzamen Jezus’, zeggen ze vol verbazing tegen elkaar, ‘Hoe kan dat, wie is Hij toch?’
Gebed tot God die met ons meeleeft
Lieve God,
dank U dat U er bent,
bij de kleine en de grote dingen die gebeuren.
Bij alles wat we meemaken, bent U aan onze zij.
Als we eens bang zijn, voor onweer of in het donker,
help ons dan om er aan te denken dat U dichtbij bent,
dat we op U kunnen vertrouwen.
U begrijpt ons, U leeft met ons mee
en lacht ons niet uit als we bang zijn.
Wilt U ons beschermen en ons moed geven?
Wilt U voor ons zorgen?
Met Uw hulp leven wij blij en gelukkig.
Daarop zeggen we samen:
Amen
Gesprek met de kinderen
Pak het papieren bootje uit de opening erbij. Vraag de kinderen nog even wie zijn liefste bezit in zo'n bootje mee durfde te geven. Als het bootje omgeslagen is bij het blazen, waren de kinderen vast blij dat ze niet echt hun spullen erin gelegd hadden. Maar ze waren van tevoren misschien optimistisch. Vraag of er ook een moment was dat ze de moed verloren.
Als het eng of gevaarlijk is, dan wordt het moeillijker om te blijven vertrouwen. Kunnen de kinderen daar voorbeelden van geven? (Denk aan sport, iets moeilijks doen voor school, of misschien hebben ze wel iets meegemaakt wat ze heel erg eng vonden zoals onweer, of zelfs een storm.)
-Vraag hoe het voelde toen ze er midden in zaten?
-Was er iemand die helpen kon? Wie was dat? (Waarschijnlijk was dit een ouder, of een andere volwassene. Misschien had een van de kinderen er ook wel aan gedacht dat God ook zou kunnen helpen; als je bang bent kun je immers bidden, en vragen of God voor je wil zorgen)
-Hopelijk is het goed afgelopen. Wat voelden ze toen? (Opluchting of blijdschap)
Ga even terug naar het bijbelverhaal:
- Jezus verwijt de leerlingen dat ze niet genoeg geloof hadden. Wat vinden ze daarvan?
- Als je gelooft, ben je dan nooit bang?
- Wat betekent het dat je vertrouwen hebt? Gaat er dan nooit iets fout?
Probeer de kinderen te laten ontdekken dat er natuurlijk wel dingen zijn die niet goed kunnen gaan, maar dat je met God aan je zijde die dingen aankunt. Dan weet je dat er Iemand is die op je let en voor je zorgt. En die je altijd om hulp kunt vragen, zoals de leerlingen dat met Jezus deden.
Bedenk tot slot samen hoe je zou kunnen merken dat God op je let en voor je zorgt.
De jongste kinderen
Voor de jongste kinderen is het gesprek misschien wat moeilijk. U kunt het verhaal ook met elkaar uitbeelden.
Nodig:
• tape of schildersafplakband
• een ventilator
• crepepapierstroken.
Vooraf maakt u de crepepapierstroken vast aan de ventilator. Maak met tape de vorm van een boot op de grond. Zet de ventilator voor de punt van de boot.
Ga met de kinderen aan boord en ga op de grond zitten. Vertel dat er overal om de boot heen water is. Zet de ventilator zacht aan, en ga een beetje heen en weer schommelen op de grond.
Vertel dat het steeds harder gaat waaien. Zet de ventilator hoog en ga steeds harder 'schommelen' in de boot.
Dan speelt een van de leiding voor Jezus en zegt: "Wind ga liggen!" De ventilator gaat op laag, en het schommelen houdt op.
Daarna vraagt u aan de kinderen wat ze beleefd hebben. Wees niet verbaasd als de kinderen u vertellen dat ze het best wel eng vonden. Besteed ook aandacht aan de opluchting toen het voorbij was.
Sluit af door te vertellen dat ze gemerkt hebben dat het goed kwam. Een volgende keer hoeven ze dus niet bang te zijn, maar kunnen ze vertrouwen hebben.
En vertel over God die samen met hun ouders voor ze zorgt.
Stripverhaal storm op het meer
Druk voor ieder kind een A4tje met de afbeeldingen af. Denk met de kinderen na over wat er nog ontbreekt om het verhaal te kunnen vertellen. (Denk aan de vissen, de storm, dondkere wolken emmertjes om te hozen) Teken dan in elke afbeelding wat er nog ontbreekt.
Werkkblad uit het Licht op ons Pad.
Luisteren naar de storm
In het Evangelie over de leerlingen in de boot in de storm zitten verschillende emoties. Het begint heel rustig, daarna gaat het stormen, er is schrik, en later wordt het weer rustig.
Laat kinderen met de ogen dicht naar een van de muziekstukken luisteren die u hieronder vindt.
Het zijn een tweetal klassieke nummers over de storm, van Tchaikovsky en Vivaldi.
Na het beluisteren kunt u vragen wat de kinderen voelden bij de wilde, ruige, muziek; Voelden ze bijvoorbeeld paniek of werden ze er onrustig of zelfs een beetje bang van?
Wat voelden ze bij de rustige muziek? Werden ze er zelf rustig van, of misschien voelden ze wel vertrouwen of zekerheid?
Tchaikovsky vindt u via deze link:
Vivaldi vindt u via deze link:
Suggestie voor vaderdag
Vaderdagkaart
Benodigdheden
- versiersels (b.v glitters) voor elk kind
- Lijm of plakband
- Stevig papier of vouwblaadjes
- Kleurpotloden en stiften
Vouw een hartje van een vouwblaadje. Volg het werkblad hieronder, of druk op deze link om de stappen stap voor stap te zien.
Of teken een hart op een stevig gekleurd vel papier en knip dit uit. Plak op elk hartje wat glitters of versierselen en laat de kinderen iets op het hart schrijven voor hun vader, bijvoorbeeld een mooie wens voor vaderdag.
Achtergrond
Storm op het meer
Storm
Een storm die opsteekt bij het oversteken van een meer. Het Meer van Galilea (dat ook wel Meer van Gennesaret of Meer van Tiberias genoemd wordt) is best wel groot. Het is 13 kilometer breed en 21 kilometer lang. Een zee is het niet, maar het kan er wel heel hard waaien.
Aan de oostkant van het meer ligt het Golangebergte. En vanaf die bergen kan de wind behoorlijk naar beneden duiken en het water opzwepen.
Het oversteken van het meer en het opsteken van de storm is een symbolische weergave van de weg die de leerlingen gaan. Ze gaan van de ene naar de andere oever, en komen onderweg verschikkingen tegen. Het gaat erom dat ze blijven vertrouwen. Dat ze zich bewust worden van de aanwezigheid van Jezus in hun leven.
Jezus zegt tegen de leerlingen: "Waarom zijn jullie zo bang?" Hij probeert zo de leerlingen vertrouwen te geven dat Hij er voor hen is. Met Hem in hun midden hoeven ze niet bang te zijn. Hij verwijst zo indirect naar naar de Naam van God, 'Ik ben er, Ik zal er zijn voor jou'.
Bijbelverhalen over de storm
Het verhaal van Jezus die de storm bedwingt komt op meerdere platsen voor. In die verhalen bij Marcus (4,35-41), Matteüs (8,23-27) en Lucas (8,22-25), ligt Jezus in de boot te slapen, terwijl de leerlingen door schrik en angst bevangen waren. Daar spreek Jezus de leerlingen aan op hun gebrek aan geloof. In een andere versie van het verhaal komt Jezus naar de leerlingen toegelopen. Dan is Hij degene die hen schrik inboezemt.
Ook in het Oude Testament is de redding uit de storm te vinden. Psalm 107 is daar een mooi voorbeeld van. Daar komt de storm van God, maar wanneer de zeelui God aanroepen, zorgt Hij er ook voor dat de storm gaat liggen. (Psalm 107, 25-30)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten