donderdag 9 september 2021

Jezus, wie ben Je toch?


















Opening

Namen voor Jezus

namen jezus woordcloud

Bedenk met de kinderen samen zoveel mogelijk mooie namen voor Jezus. Ze hoeven niet bijbels te zijn, het kunnen ook namen zijn die iets zeggen over hun relatie met Jezus, zoals bijvoorbeeld hemelse vriend. Schrijf ze even op. Gebruik een naam die de kinderen aanspreekt om het gebed mee te beginnen.


Bijbel
Jezus, wie ben je toch?

jezus gezichten2Jezus en zijn leerlingen gingen van het ene dorp naar het andere in de buurt van de grote stad Ceasarea. Onderweg liepen ze veel te praten. Op een dag vroeg Jezus: “Wat zeggen de mensen eigenlijk over Mij? Vergelijken ze Mij met anderen?” Zijn leerlingen zeiden: “Ja, ze zeggen ‘Hij lijkt Johannes de Doper wel’. Anderen vergelijken U met de grote profeet Elia. Ook de namen van andere profeten van vroeger horen we soms.” “Oh”, zei Jezus, “En jullie dan? Wat zeggen jullie over Mij?” Petrus riep enthousiast: “U bent de Christus, de Messias, de Gezalfde die ons door God beloofd is.”

Jezus knikte. “Ja, Ik ben de Christus.” Maar Hij waarschuwde: “Jullie mogen hier niet over praten met andere mensen. Ze zullen het niet begrijpen.” De leerlingen keken Jezus vragend aan. Waarom was dat dan?
Toen ging Jezus het uitleggen. Hij zei: “Ik ben de Mensenzoon. Maar het gaat met de Mensenzoon niet zoals iedereen denkt. Ik zal niet machtig worden. Ik zal juist veel moeten lijden. De belangrijkste mensen uit het land zien Me als hun vijand, ze zullen Me zelfs laten vermoorden. Maar Ik zal na drie dagen ook weer opstaan uit de dood.” Zo duidelijk had Jezus het nog nooit uitgelegd.

Petrus kon het niet langer aanhoren. Hij trok Jezus weg van de andere leerlingen en hij zei heel serieus: “Dit moet U niet zeggen, dit mag nooit met U gebeuren.” Maar Jezus draaide Zich van hem weg en zei: “Ga weg, dwarsligger. Jij zegt slechte, duivelse dingen. Jij denkt alleen maar aan wat de mensen graag zouden willen. Maar daar gaat het niet om. Het gaat om wat God van ons wil.”

jezus volgen2Toen riep Jezus de mensen die naar Hem wilden luisteren bij Zich. “Ik heb iets belangrijks te vertellen”, zei Hij. ”Als je mijn leerling wilt zijn dan kan je dat niet half doen. Je mag dan niet meer aan jezelf denken. Als je je eigen dingen wilt blijven doen zal dat mislukken. Jouw leven moet een leven worden dat voor Mij is, voor Mij en voor de Blijde Boodschap van God. Dan zal het goed gaan!“

Dit is het Woord van God
Kinderen: Wij danken God

Gebed
Gebed om Jezus te begrijpen

Lieve Jezus, (of de naam die de kinderen bedachten)
U heeft heel veel namen,
want U betekent veel voor ons.
Met alle mooie namen
die we voor U hebben
kunnen we zeggen
hoe bijzonder U bent.
Het is niet makkelijk
om goed te begrijpen
wat U voor ons hebt gedaan,
maar als wij er samen over praten
gaan we het steeds beter snappen.
Help ons daarbij,
vandaag en elke keer als we bij elkaar zijn.
Amen.

Verwerking
Gesprek met de kinderen

Vraag eerst of de kinderen begrijpen waarom Jezus boos wordt op Petrus. Hopelijk komt er een antwoord waarin voorkomt dat Jezus niet wil zijn wat Petrus zegt dat Hij is. Is dat niet zo, houdt dan eerst een korte inleiding:

'Het gaat in het verhaal om de ware identiteit van Jezus. Wie is Hij? Petrus komt dicht in de buurt. Hij ziet dat Jezus de Messias is, de Gezalfde. Het probleem is, dat Petrus bij het begrip Gezalfde andere verwachtingen heeft dan Jezus. Petrus denkt dat de Gezalfde een sterke koning zal zijn, die de Romeinen uit het land zal wegjagen. Maar Jezus wil juist een dienende, geweldloze koning zijn. Dat veroorzaakt een stevige botsing.'

Vraag aan de kinderen of ze het kennen dat iemand tegen hen zei: ”Dat doet x wel even voor jou.” Denk aan een leerkracht die tegen een kind zegt dat een ander kind wel even zal assisteren bij een opdrachtje, aan een ouder die tegen een kind zegt dat het oudere broertje of zusje wel even zal helpen, of iemand die er vanzelfsprekend vanuit gaat dat een kind wel even een boodschap wil doen voor een oudere buur. Ook een vriendje kan je uitdagen en van jou verwachten dat jij iets doet, wat je niet durft.

Het is vervelend als mensen iets van je verwachten wat je niet waar kunt maken. Misschien is het nog wel vervelender als men iets van je verwacht wat je niet waar wilt maken omdat het ingaat tegen wie je wilt zijn. Als er bijvoorbeeld van je wordt verwacht dat je mee pest terwijl je niet wilt pesten. Of als er van je wordt verwacht dat je voetballen leuk vindt terwijl jij meer van ballet houdt. Vraag of de kinderen hier ook ervaring mee hebben? Kunnen ze voorbeelden geven? Wie of wat zouden ze zeker niet willen zijn?

jezus gezichten2Jezus wil dienen, niet heersen. Verzamel voorbeelden met de kinderen van hoe Hij dit deed. Hoe ging Hij met zijn leerlingen om? Hoe ging Hij met zijn tegenstanders om? Hoe verliep zijn gesprek in de woestijn, toen Hij werd beproefd door de duivel? Geef alle kinderen tenminste twee groene en twee rode post-it blaadjes. Laat ze op de groene post-it de dingen schrijven die Jezus graag wilde doen. Op de rode schrijven ze wat Jezus beslist niet wilde doen. Plak ze op de afbeelding rond Jezus, de rode links en de groene rechts.
Zo hebben we Jezus toch wat beter leren kennen.

Luister dan samen naar het lied ‘Vertel me eens’ van Elly en Rikkert dat u vindt bij de Extra's.

Extra's

Liedje: Vertel me eens

Een liedje om over Jezus, die een andere koning was dan de mensen wilden.

Vertel me eens Heer Jezus
toen u op aarde was
daarom geloofde niemand toen
dat u de koning was?
Ze wilden graag een koning
met rijkdom pracht en praal
maar Ik kwam als een dienaar
het armst van allemaal.
Ja Ik werd arm om jullie rijk te maken.

Vertel me eens Heer Jezus
U bent aan 't kruis gegaan.
Waarom hebben de mensen
U toen zo'n pijn gedaan?
Ik wou hun zonden dragen
Ik wou de pijn doorstaan
voor alle stoute dingen
die jij ook hebt gedaan.
Ja Ik werd ziek om jullie te genezen.

Dank U wel Heer Jezus
dat U het deed voor mij.
'k Wil altijd bij U blijven
U maakt mijn hart zo blij.
Dus laat ons samen spelen
in 't hemels koninkrijk.
Wat God ons heeft gegeven
dat maakt ons leven rijk
Wat God ons heeft gegeven
dat maakt ons leven rijk.

Tekst & Muziek: Elly & Rikkert Zuiderveld

Afbeeldingen gezichten voor Jezus

De afbeelding die gebruikt kan worden bij de opening: namen voor Jezus.

U kunt ook kiezen voor de afbeelding met de verschillende portretten van Jezus. (niet groot af te drukken)

jezus gelaat


jezus gezichten

Afbeeldingen van Jezus zoeken

Als u een computer bij de hand heeft kunt u afbeeldingen van Jezus laten zoeken. Bijvoorbeeld met de afbeeldingen-zoekopdracht 'gezicht van Jezus', of 'Jezus van Nazaret'. Welke Jezus spreekt de kinderen aan?
Dit kan ook met verschillende boeken met afbeeldingen van Jezus of met verschillende kinderbijbels. Welk plaatje laat het best zien hoe Jezus leeft voor de kinderen? 

Spelletje: Twee dingen tegelijk

Aan het slot van het Evangelie maakt Jezus een opmerking over Hem volgen. We kunnen niet tegelijk Jezus volgen en ons eigen ding doen. Voor het volgen van Jezus hebben we al onze energie nodig.
Zo raar is dat niet, het is heel moeilijk om twee dingen goed te doen. Probeer het maar eens uit door het met de kinderen uit te spelen.

Geef opdrachten:

  • Kan jij hinkelen en tegelijk een verhaaltje voorlezen?schrijven en draaien tegelijk
  • Kan je met je linkerhand een rondje in de lucht tekenen en met je rechterhand een vierkant?
  • Kan je je arm links naar voren laten draaien en rechts naar achteren?
  • Kan je luisteren naar iemand terwijl je een moeilijke som uitrekent?
  • Kan je tien namen voor Jezus bedenken terwijl je probeert een bal in een emmer te gooien?
  • Kan je tien namen voor Jezus opschrijven terwijl je met je voet een rondje draait?

Kleurplaat Collage Jezus in actie

Geef een kleurplaat met Jezus op verschillende momenten in actie. Wat spreekt hen het meest aan?
Laat ze die afbeelding als eerste kleuren.

 

 


Vredesweek

Achtergrond
Is Jezus de Messias die we verwachten?

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten