vrijdag 22 april 2022

Het komt goed

 










Opening

Van paars naar wit

verdrietig emoticon met de handen op het gezicht

Op de grond ligt een witte doek met daarop een kaars en een prentenbijbel. Wijs de kinderen erop dat de kleur van de doek veranderd is.
Wat was het eerst? (paars) Nu is de doek wit, het is immers Pasen geweest. Een feest dat zo bijzonder is dat we het zeven weken vieren.

Informeer bij de kinderen hoe hun paasfeest was. Wat hebben ze gedaan, hebben ze ook een beetje gevoeld dat het Pasen is geworden? Hoe voelde dat?
Niet iedereen zal gevoeld hebben dat het Pasen is geworden. Als je het moeilijk hebt, als iemand van wie je houdt net is overleden, als je twijfels hebt, dan word je niet blij van Pasen. Dan kijk je verbaasd hoe andere mensen blij zijn. En dan heb je misschien ook wel het idee dat je er niet helemaal bij hoort. Want jij kan niet geloven wat andere mensen wel geloven.

In het bijbelverhaal van vandaag is ook sprake van die ongelijktijdigheid. De leerlingen die Jezus gezien hebben geloven wel in Jezus. De leerling die Jezus niet gezien heeft, Tomas, heeft het maar moeilijk. Wat denk je, zou de manier waarop Jezus binnen komt hem een beetje helpen? Luister maar eens naar ons verhaal, wat zegt Jezus als Hij binnenkomt? Hoe begroet Hij zijn leerlingen? (Jezus zegt het wel drie keer!)

Bid het openingsgebed en lees het bijbelverhaal.

Bijbel

Navertelling Johannes 20,19-31

De evangelielezing van vandaag is uit Johannes  20,19-31. Voor de oudere kinderen is de vertaling uit de Bijbel in Gewone Taal goed te begrijpen. Voor kleinere kinderen is er de navertelling (gebaseerd op: “Het verhaal van Tomas”’ pag. 381, uit Elseviers Kinderbijbel in 365 vertellingen Zaventem, Elsevier Librico, 1985, blz. 381 

Eerst zien, dan geloven

Het was een sombere avond. De vrienden van Jezus zaten bij elkaar. Alle deuren van het huis hadden ze stevig op slot gedaan. Ze waren zo bang dat zij ook gepakt zouden worden.
Opeens kwam Jezus binnen. Daar stond Hij, in het midden, helemaal onverwacht. “Vrede zij met jullie”, zei Hij. ”Kijk maar goed naar Me, ik ben het echt. Kijk maar, hier in mijn handen zitten nog de wonden van het kruis, hier in mijn zijde is nog te zien hoe de lans Mij prikte.” Wat waren zijn vrienden blij.

Jezus zei nog een keer: “Vrede zij met jullie. Ik had een opdracht van God, mijn Vader. Die opdracht geef Ik nu door aan jullie. Ook jullie moeten aan het werk voor een betere wereld. Gods heilige Geest zal jullie helpen.”
Helaas waren niet alle vrienden thuis, toen Jezus op bezoek kwam. Tomas had Hem niet gezien. Natuurlijk vertelden de andere vrienden enthousiast dat ze Jezus gezien hadden. Maar Tomas kon het niet geloven. “Jezus is gestorven aan het kruis", zei Tomas, "Hij is dood. Alleen als ik de wonden van de spijkers kan voelen met mijn eigen vingers en in de snee van de lans mijn hand kan leggen zal ik jullie kunnen geloven.” Hij moest nog een hele week geduld hebben. 

tomasMaar na een week was het zover. Weer zaten de vrienden bij elkaar met de deuren stevig op slot. Tomas was er ook. Net als de vorige keer kwam Jezus binnen door de dichte deur. Weer ging Jezus midden tussen de vrienden staan. En opnieuw zei Hij: “Vrede zij met jullie.” Toen wees Hij naar Tomas en zei: “Kom hier en voel met je vingers in mijn handen. Leg je hand in mijn zijde. En geloof het ook.”
Tomas was overtuigd. “U bent mijn Heer en mijn God”, riep hij uit. “Tja Tomas”, zei Jezus, “Voor jou is het makkelijk. Jij ziet mij en je gelooft. Bijzonder zijn al die mensen die Mij niet zien en toch kunnen geloven.”


Gebed

Geloven is soms moeilijk

Lieve God,
uw Zoon Jezus is gestorven.
Toch willen we geloven
dat Hij leeft en dat Hij bij ons is.
Dat kunnen we niet zien,
daarom is geloven soms zo moeilijk.
Maar soms kunnen we het voelen.
Tomas werd geholpen God,
helpt U ook ons?
Maak ons gevoelig voor uw liefde,
elke dag opnieuw.
Amen.

Het komt weer goed

Lieve God,
Omdat we U niet gezien hebben,
zoals Tomas vroeger,
gaan we soms twijfelen of U ons kunt helpen.
Help ons te geloven
dat het wel weer goed komt
als we iets naars hebben meegemaakt.

We danken U dat U in ons leven bent.
U bent onzichtbaar voor onze ogen,
maar voelbaar in ons hart.
Help ons er op te vertrouwen
dat U er bent voor ons,
als we uw hulp nodig hebben.
Amen

Gesprek met de kinderen

In het Evangelie van vandaag komt Jezus twee maal op bezoek bij zijn leerlingen. Beide keren begroet Hij de leerlingen op dezelfde wijze: Hij gaat in hun midden staan en zegt: “Vrede zij met jullie.” De eerste keer zegt Hij het zelfs twee maal.

Ga na of de kinderen dit meegekregen hebben. Lees het verhaal desnoods nog een keer. Bespreek vervolgens wat Jezus met deze groet bedoeld zou kunnen hebben. Wat betekent deze vrede? In de Bijbel is vrede veel meer dan alleen de afwezigheid van oorlog. Vrede betekent veeleer zoiets als harmonie ervaren, ervaren dat het goed is zo, ‘tevreden’ zijn met hoe het is. Dat was voor de vrienden van Jezus, zo vlak na Goede Vrijdag niet zo eenvoudig. Zij zijn bang voor de Romeinen. Ze zijn misschien ook wel boos om wat er met Jezus gebeurd is. Ze zijn misschien onzeker over hun eigen toekomst. Wat moeten ze doen zonder hun leider, zonder Jezus. Ze hebben immers alles voor Hem achtergelaten. Het zal voor hen dus niet zo eenvoudig zijn om vrede te ervaren. Laat dit alles de revue passeren in het gesprek met de kinderen.

neusjeneusjeAls u samen helder hebt wat het betekent dat Jezus zijn leerlingen de vrede wenst, kunt u met de kinderen nadenken over welke gebaar Jezus bij deze wens gemaakt heeft. Hoe zouden de kinderen iemand vrede wensen? Uiteraard is hier geen sprake van één goed antwoord, het gaat erom dat de kinderen zich inleven.
Mogelijke manieren van begroeten: boks, salueren, neusje neusje, voorhoofden tegen elkaar, buigen met handen tegen elkaar, hand geven, hug, twee of drie zoenen, schouderklap, high five, knikje, armen wijd met handpalm naar boven, elkaars handen pakken etc.
De groet van Jezus is nog steeds gebruikelijk in de kerk. We wensen elkaar in iedere eucharistieviering de vrede. Vlak voordat we ter communie gaan geven we elkaar een hand en wensen elkaar de vrede van Christus. Ook dan gaat het om veel meer dan alleen de afwezigheid van oorlog of meningsverschillen.

Tenslotte kunt u met de kinderen bespreken wat zij een mooie groet vinden. Zowel gebaar als tekst kan aan de orde komen. Ter inspiratie kunt u de kinderen het filmpje over juf Melissa laten zien, dat u vindt bij de Extra's. U kunt ook vooraf een aantal manieren van begroeten inventariseren.

Gesprek met de oudere kinderen: geloven zonder te zien

Tomas wordt soms de ongelovige Tomas genoemd. Toch kon hij tenslotte zeggen: 'Mijn Heer en mijn God!'
Ga met de kinderen in gesprek over zijn bijnaam: ongelovige Tomas. Past die naam dan eigenlijk nog wel bij Tomas? Hoe vinden de kinderen het dat Tomas niet zomaar kon geloven wat de andere leerlingen vertelden? Zouden zij geloofd hebben wat de anderen vertelden, als ze er zelf niet bij geweest waren? En waarom?

Vraag of wij misschien ook llijken op Tomas. Op de Tomas die Jezus niet zelf heeft gezien. Waarom? Ook wij hebben Jezus niet zelf gezien. En toch geloven we in Hem.

Praat met de kinderen door over geloven in Jezus en God. Vinden ze het moeilijk? Merken ze wel eens iets van God? Maakt dat geloven makkelijker of maakt het niet uit?

tomasTenslotte kunt u nog even stil staan bij de woorden van Tomas: 'Mijn Heer en mijn God!' Dat zou je een hele korte geloofsbelijdenis kunnen noemen. In onze geloofsbelijdenis die wel op zondag in de kerk uitspreken, zeggen we hardop dat we in God geloven. Meestal begint die met de woorden:

Ik geloof in God, de almachtige Vader, Schepper van hemel en aarde,
en in Jezus Christus, Zijn enige Zoon, onze Heer.

Denk samen met de kinderen na of zij zelf of in groepjes ook zo'n kleine geloofsbelijdenis kunnen schrijven. 
Help ze op weg als dat nodig is, door wat mogelijk elementen aan te reiken: ook al kan ik Hem niet zien... ik weet dat God naar mijn bidden luistert... 

Vingerpoppetjes verhaal

Kopieer de twee gezichten van de afbeelding onder Extra's en knip ze uit. Plak de stroken op elkaar, zodat ze om uw vinger passen. Het zijn twee leerlingen van Jezus. De ene leerling was bij de eerste keer dat Jezus verscheen; de andere is Tomas, die er niet bij was.

vingerpoppetjesLaat twee kinderen het verhaal navertellen met de vingerpoppetjes om hun vingers. Laat ze van te voren bedenken wat ze gaan zeggen.

U kunt ook elk kind een afbeelding van de twee gezichten geven om uit te knippen en in te kleuren. Laat daarna alle kinderen er vingerpoppetjes van maken door de stroken op elkaar te plakken. Dan kunnen twee kinderen in samenspraak het verhaal vertellen.

Liedje: Het Grote Geheim

  

god is een groot geheim

Soms kijk je naar de sterren.
Soms kijk je naar de maan.
Dan denk je: Is God ook zo ver?
Is Hij nog verder dan die ster
die jij daar hoog ziet staan?
Je weet het niet, je weet het niet.
Waar is God toch? Je ziet Hem niet!
God is een groot geheim. (2x)

Soms denk je voor het slapen
bedankt God het was fijn.
En dan opeens lijkt God vlakbij.
je voelt je licht je voelt je blij.
Zou God dat kunnen zijn?
Je weet het niet, je weet het niet.
Soms zie je iets. En dan weer niet.
God is een groot geheim.(2x) 

 

Uit: Zitten of Opstaan, deel 4, nr 23 SGO, Hoevelaken.

Tomas twijfelt, Tomas gelooft vingerpoppetje

Kopieer het vingerpoppetje van Tomas met de twee gezichten. Kleur het in en knip het uit. Maak scherpe vouwen op de stippellijnen. Plak de plakstrook tegen de achterkant van de verdrietige Tomas.

Plaats het vingerpoppetje op uw wijsvinger en toon de kinderen het twijfelende gezicht. Vraag hen hoe Tomas kijkt en waarom. Laat de kinderen vertellen hoe het zit met Tomas. Draai dan uw vinger om en toon het lachende gezicht van Tomas. Waarom kijkt hij nu zo blij?
Laat de kinderen hun eigen voorbeelden vertellen, (zoals genoemd bij de verwerking) met behulp van deze vingerpoppetjes. U kunt ook elk kind een eigen vingerpoppetje laten maken.

tomas verdrietig en blij

Vredesliedje

Zing met de kinderen een vredeslied dat in uw kerk regelmatig gezongen wordt. Of studeer samen het Ubi Caritas in.  

 ubi caritas taizepng

Knutselen: Vingerpoppetjes maken

Kopieer de twee gezichten van de afbeelding en knip ze uit. Plak de stroken op elkaar, zodat ze om uw vinger passen. Het zijn twee leerlingen van Jezus. De ene leerling was bij de eerste keer dat Jezus verscheen; de andere is Tomas, die er niet bij was.

twee leerlingen verdrietig blij

Achtergrond

Tomas

doubting thomas smVandaag horen we dat Tomas, een van de leerlingen van Jezus, niet gelooft dat de andere leerlingen Jezus gezien hebben. Hij was er niet bij. En kan niet delen in de vreugde die zij voelen. Hij maakte niet mee hoe Jezus over de leerlingen blies, en in een pinkstermoment hun bevrijdde uit hun beslotenheid. Tomas heeft meer nodig. Hij wil het echt zien en voelen aan de wond in Jezus’ zij. Dan is het voor hem pas echt waar wat de anderen over Hem vertellen. Tomas zal pas geloven als hij Jezus, net als de andere leerlingen, gezien heeft. Dan komt Jezus weer in de kamer waar ze samen zijn. Tomas mag de wonden in de zij van Jezus aanraken en die in zijn handen. Nu twijfelt Tomas niet meer. Zijn belijdenis: ‘Mijn Heer en mijn God’ toont hoe hij veranderd is.
Het evangelie vertelt niet dat Tomas daadwerkelijk zijn vinger in de wonden legde, maar het is net dat gebaar dat kunstenaars gewoonlijk afbeelden. Vaak neemt Jezus de hand van Tomas en nodigt hem uit om de vinger in de wond in Zijn zijde te steken

Tomas dat zijn wij, de lezers van vandaag, want wij zijn er ook niet bij geweest, daar en toen.  Het kost wienig moeite om ons te identificeren met Tomas en zijn erg menselijke behoefte aan tastbaar bewijs om geloof te kunnen hechten aan wat hem was verteld. Ook voor ons geldt dat we moeten geloven zonder echt te gezien te hebben wat er is gebeurd. 

Tomas wordt ook Didymus genoemd, wat tweeling betekent. Zijn naam laat zien dat er in Tomas twee kanten zitten: de kant die graag wil geloven, en de kant die eerst wil zien.
Van dit verhaal over Tomas is de uitdrukken 'je bent een ongelovige Tomas' afgeleid. Terecht? Tomas moest eerst zien, maar werd toen een 'gelovige Tomas'.

Vredeswens in de eucharistie
Vlak voor we te communie gaan bidden we op verschillende manieren om vrede. Het begint al met embolisme na het Onze Vader (verlos ons Heer van alle kwaad, geef vrede in onze dagen…) . Daarop volgt de vredeswens zelf en tenslotte bidden we ook nog eens om zegen in het Lam Gods (Geef ons de vrede). Als we te communie gaan, komt Jezus zelf in ons midden. En daarover lazen we in het evangelie van vandaag: als Jezus in ons midden komt, dan brengt Hij ons de vrede. ‘Sjalom‘ betekent een herstelde relatie tussen God en mensen en mensen onderling. Er is weer harmonie, het is weer goed, zoals de schepping in het begin ‘goed ‘was. De vrede die we elkaar wensen is daarmee tegelijk een geschenk van God aan ons, als een opdracht waar we als gelovige mensen aan moeten werken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten