Opening
Delen is meedoen
Heet de kinderen welkom, en vertel er bij dat u blij bent dat iedereen er is, en dat voor u elk kind even belangrijk is.
Leg van te voren voor elk kind een vel papier neer, en kleurpotloden of stiften en scharen. Vraag de kinderen dan zonder verdere uitleg om een tekening te maken een brood of een vis. Ze mogen zelf kiezen. Wanneer de kinderen nog heel klein zijn, kunt u ook wat broden en vissen afdrukken, (u vindt ze bij Extra's) en deze laten kleuren. Daarna knippen ze hun tekening uit en leggen de kinderen hun broden en vissen op een schaal.
Wanneer de schaal gevuld is bidt u het openingsgebed en vertelt u het bijbelverhaal.
Bijbel
Navertelling Lucas 9,11b-17
De evangelielezing van vandaag is uit Lucas 9,11b-17. Voor de oudere kinderen is de vertaling uit de Bijbel in Gewone Taal goed te begrijpen. Voor kleinere kinderen is er de navertelling (gebaseerd op: Kinderen mogen het zeggen. Suggesties voor kinderwoorddiensten en een actieve bijdrage van kinderen in de liturgie. Jaar C. Door Jacques Verhees, pag. 124).
Geven jullie hen maar te eten
Omdat Jezus zulke mooie verhalen over God en de mensen kon vertellen, kwamen veel mensen graag naar Hem luisteren. En soms brachten ze een zieke bij Hem. Als Jezus met zo’n zieke praatte en zijn handen op hem legde, voelde die zich al een stuk beter. Daar spraken de mensen met elkaar over. En iedereen wilde Jezus zelf wel eens horen als Hij over die nieuwe wereld van God praat waar geen armoede en oorlog is en waar ook geen verdrietige en zieke mensen zijn. Ook deze keer was het weer druk. De mensen luisterden ademloos naar Jezus.
Maar het begon al bijna avond te worden en de mensen begonnen honger te krijgen. Daarom zei één van de leerlingen tegen Jezus: “U moet die mensen wegsturen! Dan kunnen ze in de dorpen in de buurt een slaapplek zoeken en eten kopen.” Jezus keek even om en zei: “Geven jullie hen maar te eten.” En Hij ging weer verder met vertellen. De leerlingen mopperden dat ze maar vijf broden en twee vissen hadden. Moesten zij nou voor al die 5000 mensen eten gaan kopen?
Toen draaide Jezus zich om naar zijn leerlingen en zei: “Geloof me, er is genoeg te eten voor iedereen. Zorgen jullie maar dat de mensen in groepen van vijftig bij elkaar gaan zitten.” Jezus pakte de vijf broden en de twee vissen, keek naar boven en zei: “God, zegen dit eten: dat het iedereen mag voeden en smaken.” Daarna brak Jezus het brood in stukken. De leerlingen deelden het brood en de vissen uit aan de mensen. Die wisten niet wat ze meemaakten! Iedereen at ervan en iedereen had genoeg! Er was zelfs nog brood over, wel twaalf manden vol.
Gebed
Gebed om te delen, zoals Jezus deed
Lieve God,
We zijn blij dat we genoeg te eten hebben.
Dank U daarvoor.
Help ons om van ons eten te delen met anderen,
ook met degenen die we niet goed kennen.
We hebben genoeg om te delen.
Leer ons om te doen wat Jezus deed,
delen en delen en delen,
want we hebben genoeg spullen.
Help ons dat we aan iedereen durven te geven.
Help ons dat we de ander aankijken,
zodat die zich welkom voelt bij ons
en we één gemeenschap in Christus worden.
Amen
Verwerking
Gesprek met de kinderen
Na het lezen van het bijbelverhaal gaan de kinderen ook delen. In het midden van de kring of op tafel staat de schaal met broden en vissen. Laat de kinderen een voor een elkaar een vis of een broodje geven. Vertel ze van te voren dat ze elkaar bij het geven ook aan moeten kijken.
Praat daarna met de kinderen over dit delen. Door elkaar aan te kijken zie je met wie je deelt. Dan ben je pas echt aan het delen. Probeer met de kinderen te praten over wat het betekent dat iedereen mee mag delen. Misschien kennen ze situaties of mensen die niet mee mogen delen?
Ga even terug naar het verhaal: Jezus nam de vijf broden en twee vissen, zegende ze, en brak ze en liet ze aan de menigte uitdelen. En het was genoeg voor de grote groep mensen.
Dit is een prachtig voorbeeld van hoe Jezus uitdeelt om ervoor zorgen dat iedereen genoeg heeft.
Jezus geeft zichzelf helemaal. Hij is helemaal gericht op waar Hij mee bezig is. Hij is met zijn aandacht bij zijn leerlingen en de vele andere mensen wanneer ze samen eten van het brood en de vissen.
Denk met de kinderen na over wat Jezus zou willen uitleggen aan zijn leerlingen, maar ook aan alle mensen die daar waren?
Iedereen heeft genoeg. Maar het gaat er om dat ook iedereen die aanschuift welkom is, precies zoals hij of zij is.
Vertel de kinderen dat Jezus wilde dat iedereen zich welkom voelde, en dat de mensen begrepen dat ze bij elkaar hoorden. Elk mens is anders, je hebt allemaal wensen en dromen, maar ook dingen waar je bang voor bent, of die je niet goed kunt. Jezus laat zien dat dat niet uit maakt. Elke mens telt mee, en is het waard om wat je hebt mee te delen.
Vraag de kinderen of ze weten waarom Jezus de mensen in groepen liet gaan zitten. Help ze op weg door te vragen of ze alle kinderen op school kennen. En in de klas? Een kleine groep kun je leren kennen. Daar kun je mee in gesprek gaan, zo zie je echt wie de anderen zijn. Jezus wil als een goede gastheer dat de mensen voelen dat ze bij elkaar horen, en elkaar ontmoeten. Dan is delen meer dan brood of vissen delen, je deelt ook aandacht.
Kom tot slot nog even terug op het delen van de broden en de vissen met de groep. Weten ze nog aan wie ze hun vis of brood gegeven hebben, en van wie ze zelf iets ontvangen hebben? Wat was leuker, geven of ontvangen? Of misschien maakt het wel helemaal niet uit?
Gedichtje over delen
Als delen is:
iedereen hoort erbij;
als delen is:
kom maar, dan maak ik je blij;
als delen is:
laten we het samen doen;
als delen is:
een knipoog, een hand of een zoen;
als van delen
alle tranen drogen;
als met delen
kwaad wordt omgebogen,
dan wil ik ook delen,
dan zeg ik geen nee.
Dan willen wij ook delen,
dan doen wij heel graag mee.
Liedje: Eten genoeg, brood om te delen
Eten genoeg, brood om te delen,
nergens een mens die honger lijdt.
Tijd voor jezelf, tijd om te spelen,
tijd voor elkaar, een zee van tijd.
Kijk om je heen en geef wat je hebt,
dan komt geen mens tekort.
Een droom die waarheid wordt.
Kracht en geduld, hoop en vertrouwen
in wat er te gebeuren staat.
Mensen waarop God durft te bouwen
aan het geluk dat komen gaat.
Kijk om je heen en geef wat je hebt,
dan komt geen mens tekort.
Een droom die waarheid wordt.
tekst: onbekend
melodie: Com nu met sang
Extra's
Broden en vissen
Om te kleuren en uit te knippen.
Een kerk bouwen
Bouw samen met de kinderen een kerkje van Lego/Duplo of, als u dat heeft, van Playmobil. Leg tijdens het bouwen van de kerk uit dat iedereen een steen is in het bouwwerk. De kinderen zelf zijn ieder een steen, een dakpan een stukje glas-in-lood of misschien wel een wijzer van de klok, een nummer op de klok en een enkeling is de bel. Wie je ook bent, je bent onderdeel van de kerk. Zo ben je ook onderdeel van het lichaam van God.
Vertel tijdens het bouwen van de kerk over de Kerk die wij mensen samen vorm geven:
We moeten allemaal samen werken anders werkt het niet meer. Een wijzer op de klok mag dan wel richting geven en een nummer mag dan wel de tijd aan geven, maar zonder alle stenen kan het aardse lichaam van God niet bestaan.
Zonder al die stenen zou de torenklok niet zo hoog zijn, en dan zouden we van heel ver de tijd niet kunnen zien, en de bel niet kunnen horen. Zonder al die stenen was er nooit genoeg ruimte om allemaal samen te komen. Zo werkt het lichaam van God. We werken allemaal samen, de priesters de bisschoppen de vrijwilligers en de gewone mensen die elke zondag trouw in de kerk zitten doen allemaal samen iets voor God, Jezus en de heilige Geest.
De priesters geven ons richting, en de heiligen zijn onze voorbeelden. Maar als wij er niet zouden zijn zou het woord van God nooit verspreid kunnen worden. Uiteindelijk gaat het erom dat we allemaal handelen zoals Jezus dat ons heeft voorgedaan. En dat kan niemand alleen.
Achtergrond
Een maaltijd van verbondenheid
Delen is een kenmerkend Jezus-gebaar. Hij zet ook anderen ertoe aan. In het Evangelie van vandaag zegt Hij tot zijn vrienden: "Geven jullie hen maar te eten". Zelf bleef Hij brood en leven delen tot op de laatste avond van zijn leven. Dat gedenken en vieren wij op Sacramentsdag. Wij komen samen rondom Hem, die herkend wordt aan het breken van het brood.
Sacramentsdag was van oudsher de dag van processies waarbij de monstrans met de heilige hostie, het lichaam van Christus, rondgedragen werd door de kerk en soms zelfs daarbuiten door de straten van de parochie. Nu gebeurt dit nog maar op een enkele plaats. De focus is verlegd naar de gemeenschap die samenkomt rond de Heer.
In dit bijbelverhaal staat zo iets gewoons als brood en vissen die de mensen eten met elkaar centraal. Alle vier de Evangeliën vertellen dit verhaal, Marcus zelfs twee keer. In de Joodse traditie van Jezus’ tijd was iedere maaltijd een religieus gebeuren: Men dankte God voor de gave van het leven. Men dankte God voor het voedsel dat door de aarde was voortgebracht. Men dankte God voor de vriendschap tussen de aanwezigen bij de maaltijd.
Een gezamenlijke maaltijd schept verbondenheid. Een maaltijd kon heel goed gebruikt worden om een verbond te bezegelen.
In de bijbel zijn er veel verhalen die vertellen over hoe God een verbond sloot met zijn volk. Steeds weer aten en dronken de mensen waarmee God een verbond sloot om met elkaar te vieren dat God met hen was. Het samen eten laat de gemeenschap tussen de mensen en God zien. En de gemeenschap tussen de mensen onderling.
De symboliek van de vertelling
Jezus is niet de enige die in de Bijbel veel mensen te eten geeft van weinig. De profeet Elisa (2 Koningen 4, 42-44) geeft 100 mensen te eten van twintig broden. Ook hier blijven na afloop van de maaltijd broden over. Deze verhalen proberen in hun symboliek de mensen anders te laten kijken naar de werkelijkheid.
De aantallen van vijf roden en twee vissen zijn niet toevallig: vijf zou betrekking hebben op de vijf boeken van Mozes, de Tora. Twee staat voor de twee stenen tafelen met de tien geboden. De symbolische gedachte hierachter is dat als de vijf boeken van Mozes, met daaruit springend de de tien geboden, een echte leidraad worden voor het leven van de mensen, er een andere wereld ontstaat. Een gemeenschap waarin rechtvaardigheid centraal staat, omdat de ene mens voor de andere opkomt. Zo komt elke mens tot de volheid van zijn of haar bestaan, hier gesymboliseerd in de twaalf volle manden brood die overbleven.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten