Opening
De deur voor iemand open zetten
Leg op de (kijk)tafel of op de grond een aantal uitgeknipte voetstappen. Zet er een kaars bij. Vraag de voorganger in de kerk de kinderen een sleutel mee te geven op het moment dat ze naar hun eigen kinderwoorddienstruimte gaan. Vraag de kinderen in een kring te gaan zitten. Steek de kaars aan en leg de sleutel erbij.
Vraag de kinderen te beschrijven wat ze zien. Kunnen ze bedenken wat deze dingen met elkaar te maken hebben?
Met het symbool van de sleutel kunt u het Evangelie van deze zondag inleiden.
De sleutel staat symbool voor ‘de deur voor iemand open zetten’. Als je je deur voor iemand open zet, noemen we je gastvrij. Jezus vraagt ons de deur ook open te zetten voor Hem. Hij wil dat je Hem binnenlaat en Hem volgt en Hem vertrouwt.
De sleutel betekent vandaag nog iets meer. Jezus vraagt van je, dat je je oude huis voorgoed afsluit en met Hem mee gaat, het onbekende tegemoet. Dat zijn de voetstappen die op weg gaan naar een toekomst met Jezus.
Bijbel
Navertelling Lucas 9,51-62
De bijbelvertelling uit het Evangelieboek voor kinderen en uit de Bijbel in Gewone Taal zijn goed te begrijpen voor wat oudere kinderen.
Voor de kleinere kinderen kan gekozen worden voor de navertelling.
Het Bijbelverhaal naar het evangelie van Lucas 9,51-62 is overgenomen uit Midden Onder U, 2013, kinderkatern bij Liturgiekatern Tot uw Dienst, 48e jaargang, nr 5 blz 8.
Welkom zijn
Op een keer was Jezus met zijn leerlingen op weg naar Jeruzalem. Onderweg kwamen ze langs een dorp. Jezus' leerlingen Jacobus en Johannes merkten dat Jezus daar niet welkom was en ze zeiden:
"Zullen we zeggen dat U vuur laat komen dat ze allemaal zal vernietigen?"
Maar Jezus keek hen alleen maar aan en liep door.
Even later kwam een man op Jezus af die tegen Hem zei: "Ik wil U volgen, waar U ook naar toe gaat.” Jezus zei tegen hem: "Weet wat je doet, want Ik ben lang niet overal welkom."
Ze gingen verder en weer kwam iemand naar hen toe die Jezus wilde volgen. Maar eerst, zei hij, wilde hij zijn dode vader begraven. Jezus zei tegen hem: "Je moet kiezen: of je begraaft je vader of je volgt Mij."
Ze trokken verder naar Jeruzalem. Opnieuw kwamen ze iemand tegen die Jezus wilde volgen. Maar deze wilde eerst, zei hij, afscheid nemen van thuis. Jezus antwoordde: "Tja, als je achteromkijkt naar wat is geweest, dan kun je niet vooruitkijken en Gods toekomst zien".
Gebed
Wij willen Jezus volgen
God onze Vader,
U wilt altijd bij ons zijn,
daarom heeft U ons uw Zoon Jezus gezonden.
Hij heeft ons veel over U verteld
en ons zijn goede daden laten zien.
Hij heeft ons geleerd
ons huis en hart te openen voor de mensen om ons heen.
Wij willen Hem volgen met heel ons hart.
Dat is best heel moeilijk.
Wij willen ons best doen
om goed te leven.
Wij vragen U, wilt U ons daarbij helpen?
Amen
Slotgebed
Lieve God,
wij gaan zo dadelijk weer naar huis.
We willen proberen de komende dagen
aardig te zijn voor elkaar,
thuis, op school, en voor onze vriendjes.
We willen proberen gastvrij te zijn,
dat iedereen welkom is bij ons.
Zo willen wij Jezus volgen, en daarom bidden we met de woorden die Jezus ons geleerd heeft:
Onze Vader, die in de hemel zijt,
uw Naam worde geheiligd,
uw Rijk kome,
uw wil geschiede op aarde zoals in de hemel.
Geef ons heden ons dagelijks brood
en vergeef ons onze schuld,
zoals ook wij vergeven aan onze schuldenaren.
En breng ons niet in beproving,
maar verlos ons van het kwade.
Amen.
Verwerking
Gesprek met de kinderen
In dit Evangelie zitten twee thema’s die in het gesprek met de kinderen aangekaart kunnen worden.
Het eerste thema is ‘gastvrijheid’. Jezus kwam in een(Samaritaans) dorp waar Hij niet welkom was.
Dit thema is met de vluchtelingenstroom van dit moment actueel.
Hoe gastvrij zijn wij eigenlijk in Nederland? Hoe gastvrij zouden de kinderen willen zijn?
Hoe is het om je ergens welkom te voelen?
Hoe is het om je ergens juist niet welkom te voelen?
Hoe zou het zijn als je afhankelijk bent van de gastvrijheid van andere mensen?
Het tweede thema hangt hiermee samen, maar gaat over een ander aspect van de lezing: het volgen van Jezus.
Jezus vraagt aan de mensen die Hem willen volgen om alles achter zich te laten en met Hem mee te gaan. Dat is helemaal niet gemakkelijk! Je moet afscheid nemen van iedereen die je kent, en van alle vertrouwde dingen in je omgeving, terwijl je helemaal niet weet wat je te wachten staat, en of je wel welkom zult zijn.
Mensen die moeten vluchten vanwege een oorlog of door een grote overstroming hebben geen keus. Alles is weg, er is niets meer om te blijven waar je altijd geweest bent. Maar wat moet het pijn doen om dan weg te gaan en niet te weten waar je terecht zal komen… Juist de woorden van Jezus kunnen je dan misschien hoop geven….
Kinderen zullen dit het beste herkennen in overgangssituaties zoals naar een nieuwe school gaan, of een nieuwe klas. Ook bij verhuizen komt het loslaten en afscheid nemen van de vertrouwde omgeving, mensen en dingen aan de orde.
Voer een gesprek met de kinderen over afscheid nemen. Waar of van wie hebben zij allemaal afscheid genomen? Weten zij voorbeelden uit hun eigen leven te noemen? Hoe ging dat?
Kennen zij misschien iemand die gevlucht is voor oorlog om in Nederland een nieuw leven op te bouwen? Of hebben zij dit op televisie gezien? Hoe zouden zij het zelf vinden als ze alles achter moeten laten? Waarom denken ze dat mensen dit toch doen, ook al is het spannend en onzeker?
Vraag de kinderen tot slot wat zij denken dat beter voor je is: achterom kijken naar wat je had, of juist vooruit kijken naar wat de nieuwe dingen je kunnen brengen? En waarom dan?
Sluit af met de opmerking dat vooruit kijken moeilijk is, omdat je niet weet wat er komt. Wat zou het mooi zijn als we een verrekijker hadden, waarmee we in de toekomst konden kijken. Dan kunt u ev. de overgang maken naar het knutselen van een verrekijker/toekomstkijker. Zie hiervoor de Extra's.
Wanneer u het gastvrijheid thema verder wilt uitwerken vindt u bij Extra's wat ideeën.
Extra'sBouw een WELKOM huis
Maak groepjes van 2 tot 4 kinderen. Laat ze samen een huis maken waar iedereen welkom is. Hiervoor kunnen diverse materialen gekozen worden: blokken, lego, duplo, karton, schoenendozen, tekenpapier, stiften, verf enzovoort.
Belangrijk is dat de kinderen samenwerken. Hierdoor ontstaat er interactie en dialoog over hoe zij vinden dat een gastvrij huis er uitziet en wat daarin moet. Zet je de deur open of dicht, hang je een bord naast de voordeur met ‘Welkom’ erop, of staat dat op de deurmat? Zet je een grote tafel met veel stoelen in het huis, is er genoeg eten?. Laat de kinderen het zelf bedenken. Het is leuk om tot slot het huis samen te bekijken en de kinderen te laten vertellen waarom het er zó uitziet.
Kleurplaat een gastvrij huis
Een kleurplaat van een huis, om een gastvrij huis van te maken.
Verrekijker maken
Benodigheden:
- Wc rolletjes
- Luciferdoosjes
- Gekleurd papier of vouwblaadjes
- Touwtjes
- Eventueel materialen om de verrekijker mee te versieren
- Lijm
Beplak en versier de wc-rolletjes als kijkers. Beplak het luciferdoosje. Plak alles aan elkaar zoals op het plaatje. Maak het touwtje vast door een gaatje te prikken in de wc rolletjes.
Laat de kinderen hun kijkers om hun nek hangen voor ze teruggaan naar de kerk.
Liedje: Is je deur nog op slot?
Refrein:
Is je deur nog op slot?
Is je deur nog op slot?
Van je krr, krr, krr
doe ‘m open voor God
want de Heer wil bij je wonen
en dan ben je nooit alleen. (2x)
Je hart is net een huisje
waar het gezellig is
maar ‘t is er nog zo donker
er is iets dat ik mis.
Refrein:
Is je deur nog op slot?
Is je deur nog op slot?
Van je krr, krr, krr
doe ‘m open voor God
want de Heer wil bij je wonen
en dan ben je nooit alleen. (2x)
Tekst & Muziek: Harry Govers, cd Beloofd is Beloofd
© 1985 Europol Music
Spelletje: Ik ga op reis en ik neem mee
Speel het bekende spelletje: Ik ga op reis en ik neem mee.
Zet de kinderen in een kring. Wijs willekeurig iemand aan en ga daarna met de klok mee. De kinderen zeggen om de beurt een voorwerp dat ze mee zouden willen nemen als ze plotseling zouden moeten vertrekken of verhuizen. Telkens moet het kind het zinnetje zeggen: “Ik ga op reis (of ik ga verhuizen) en ik neem mee ...” Alle vorige voorwerpen moeten steeds herhaald worden. Het moment dat een kind een voorwerp vergeten is op te noemen, moeten ze opnieuw beginnen.
Tip: U kunt als hulpmiddel voor uzelf de voorwerpen op een flap-over schrijven.
Achtergrond
Jezus bij de Samaritanen
Het evangelie van vandaag luidt een nieuwe fase in het evangelie van Lucas in: het 'grote reisverhaal', de beschrijving van Jezus' reis naar Jeruzalem. De vorige zondagen stonden in het teken van de voorspelling van zijn naderend lijden en dood. Maar nog steeds lijken de leerlingen het niet te begrijpen. Ondanks dat Jezus weet wat Hem te wachten staat, gaat Hij vastbesloten op weg. Hij trekt door Samaria en komt bij een dorp waar hij vijandig wordt benaderd.
Joden en Samaritanen kenden godsdienstige geschillen. Samaritanen waren mensen uit verschillende volken, die, nadat de Israëliten in ballingschap gingen het land binnen werden gebracht om hen te vervangen. Het volk dat ontstond had verschillende gelovige praktijken van joden en heidenen vermengd. Samaritanen hadden hun eigen tempel op de berg Gerizim bij Sichem gebouwd. Joden beschouwden Samaritanen als onrein en hun eredienst in Sichem als onwettig. Hoewel de Samaritanen wel de God van de Oude Testament vereerden, en zij de vijf boeken van Mozes (de eerste vijf boeken uit onze bijbel) als heilige Schrift beschouwden. Wanneer Jezus door Samaria trekt, reist Hij door vijandig land. De Samaritanen willen Jezus dan ook niet ontvangen.
Maar Jezus wil niets liever dan ook hen de Blijde Boodschap vertellen. Op de ondervonden vijandigheid wordt door de leerlingen Jakobus en Johannes gereageerd met wraakgevoelens, geheel in de lijn van hun joodse traditie. Ze vragen Jezus ‘vuur uit de hemel af te roepen dat hen zal verteren’. Jezus berispt niet de Samaritanen, maar zijn eigen leerlingen: ook zij leven met vooroordelen. Maar Jezus is gekomen om te redden niet om te vernietigen.
Daarbij is iedereen welkom om mee te doen. Verkonidigen van het Rijk Gods wil van geen uitstel horen. Dat is van het allergrootste belang. Niet achterom kijken of druk zijn met zaken die niet van belang zijn, maar werken aan het Rijk Gods, daar gaat het om. Geen mooi geruststellend verhaal, maar een profetische boodschap.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten