zaterdag 21 januari 2023

Gezocht: vissers van mensen!

 

Nadat Jezus gedoopt is door Johannes heeft Hij grootse plannen: alle mensen vertellen van het Koninkijk van God. Maar dat kan Hij niet alleen. Hij vraagt heel gewone mensen, zoals vissers, om mee te doen. En die twijfelen geen minuut! Voor deze man laten ze alles achter. 

jezus roept kees de kortJezus maakt hen 'vissers van mensen': ze gaan helpen om zoveel mogelijk mensen mee te laten doen.

Met de kinderen denken we deze zondag na over hoe bijzonder het is om zomaar alles op te geven om leerling van Jezus te worden. Zouden zij dat ook kunnen?

En kan iedereen leerling worden, of zijn daar speciale eigenschappen voor nodig? Wie weet ontdekken de kinderen wel dat zij zelf heel geschikt zijn als leerling van Jezus!

Opening

Vissers gezocht!


visnetLeg op een tafeltje, op een kleed of op de grond een visnet of kleine visnetjes. Zet daarbij een kaars. 

Vraag de kinderen in een kring te komen zitten. Steek de kaars aan.
Spreek eventueel het gedichtje uit dat toegevoegd is bij Gebed.

Vraag of de kinderen weten wat er op het tafeltje, kleed of op de grond ligt. Waar wordt dit voor gebruikt? Als u niet over een visnet beschikt, kunt u ook starten met de vraag: Wie heeft er wel eens een vis gevangen of heeft gezien hoe een vis gevangen wordt? Hoe ging dat?
Vertel de kinderen dat deze kinderwoorddienst gaan over ‘vissen’. Maar dan niet over ‘vissen vissen’, maar over ‘mensen vissen’.

Bijbel

Navertelling Matteüs 4,12-23

De Evangelielezing van vandaag is Matteüs 4,12-23. Voor de jongste kinderen kan de navertelling gebruikt worden, voor wat oudere kinderen is de vertaling uit b.v. het Evangelieboek voor kinderen of de Bijbel in Gewone Taal ook heel goed te begrijpen.

Jezus roept zijn leerlingen
Op een dag loopt Jezus langs het meer van Galilea. Hij heeft veel geleerd van zijn moeder Maria, van zijn vader Jozef en van Johannes de Doper. Johannes heeft Jezus gedoopt.
Nu gaat Jezus zijn eigen weg. Hij gaat naar Galilea, het land van de heidenen, waar de mensen het moelijk hebben. Hij wil de mensen vertellen van het Koninkrijk van de Hemel dat komen gaat.
jesus on shoreWanneer Jezus langs het meer loopt, ziet Hij twee vissers. Het zijn Simon en Andreas. Ze gooien hun netten uit in het meer. “Kom met Me mee.”, zegt Jezus. “Dan zal Ik jullie leren hoe je mensen kunt vissen.” Meteen laten Simon en Andreas hun netten in de steek. Ze volgen Jezus.
Verderop ziet Jezus nog twee broers. Het zijn Jacobus en Johannes. Samen met hun vader Zebedeüs zijn ze in hun boot bezig met de netten. Jezus roept hen ook. Meteen laten ze de boot én hun vader achter. Ze gaan met Jezus mee.
Zo begon Jezus met zijn eerste leerlingen. Hij trok rond in heel Galilea, en vertelde iedereen het goede nieuws van het Koninkrijk van God.

Gebed

Meehelpen aan Gods nieuwe wereld

Gedichtje bij het aansteken van de kaars (bijvoorbeeld aan het begin van de kinderwoorddienst) of voor bij het lezen van het Evangelie

Geef de woorden van Jezus door.
Woorden van liefde
woorden van trouw
woorden van ‘Ik ben er voor jou’.

Geef de woorden van Jezus door.
Op mooie zonnige dagen
maar ook in donkere tijden
woorden die je blijven verblijden.

Openingsgebed

Goede God,
wij danken U voor de mensen,
de mensen om ons heen;
als U de rest vergeten had
zat ik nou mooi alleen.
En in je eentje kun je niks;
pas samen gaat het goed.
En als we daar aan werken,
dan heb ik goeie moed.
Wij bidden U: dat wij
goede vrienden maken,
die elkaar willen helpen
als de ander dat vraagt.
Amen

Slotgebed

Goede God,
U hebt vissers nodig.
Wij willen graag goede vissers worden,
om U te helpen een mooie wereld te maken.
Net zoals Simon en Andreas,
Jacobus en Johannes,
willen we ons best doen
om aan uw nieuwe wereld te bouwen.
We doen dat op onze eigen manier
als kleine mensen in een grote wereld.
Wij bidden: helpt U ons daarbij?
Amen.

Gebed in goede dingen

God,
Ik heb handen die pijn kunnen doen
als ik er een vuist mee maak.
Maar ze kunnen ook troosten en strelen
als ik ze open.
God, als ik er voor kies
met mijn handen goede dingen te doen,
is dat een gebedje voor U.
Amen

uit: Zó kun je bidden - Met heel je lichaam
2006 Katholieke Bijbelstichting ‘s-Hertogenbosch

Verwerking

Gesprek met de kinderen

In het Evangelie van vandaag, vraagt Jezus een aantal vissers die Hij ziet om hem te komen helpen ‘mensen te gaan vissen’.
Hij bedoelde dat Hij op zoek wil gaan naar mensen die samen met Hem willen bouwen aan een goede mooie wereld. Die goede mooie wereld noemt Jezus het Koninkrijk van God of het Koninkrijk van de Hemel. Hij wil er aan iedereen over vertellen, en Hij kan dat niet alleen! Daarom vraagt hij de vissers Simon, Andreas, Jacobus en Johannes Hem te komen helpen. En deze vissers gooien hun netten neer en besluiten om voortaan ‘mensen’ te gaan vissen in plaats van vissen.

Vraag aan de kinderen wat zij daarvan vinden? Zouden zij meteen luisteren als Jezus hen riep? Hoe moeilijk is het om te stoppen met iets waar je mee bezig bent en wat anders te gaan doen als iemand dat van je vraagt?
Om dichter bij de kinderen te brengen hoe bijzonder het is dat de vissers dit zomaar doen, kunt u voorbeelden geven uit het eigen leven van de kinderen: ‘Je bent net lekker aan het spelen en dan roept je moeder dat je moet stoppen, want jullie moeten op visite naar een tante’. Stoppen ze dan onmiddellijk? Wat voor een gevoel geeft hen dat?

jezus roeptJezus wil het Koninkrijk van de Hemel voor alle mensen. Is het heel gek dat Jezus hulp vraagt bij deze klus? Hoeveel werk zou het zijn om een goede wereld te krijgen?
Hoe pakken de kinderen het eigenlijk aan als ze iets voor elkaar willen krijgen en ze hebben daarbij hulp van anderen nodig? Roepen ze dan ook gewoon: ‘Wil jij mij komen helpen?’
Als bedrijven mensen zoeken omdat ze werk te doen hebben, plaatsen ze een advertentie. (Neem een paar advertenties mee om te laten zien)

Als Jezus nu in onze tijd had geleefd, zou Hij misschien wel een advertentie hebben gemaakt: ‘Gezocht: vissers van mensen!’.
Praat met de kinderen over wat je allemaal zou moeten kunnen om een goede ‘visser van mensen’ te worden?
Schrijf op een papier (bijvoorbeeld flap-over), wat de kinderen vinden dat een goede ‘visser van mensen’ moet kunnen.

Laat de kinderen dan samen hiervan een advertentie maken.
De grotere kinderen kunnen schrijven, de kleinere kinderen kunnen plaatjes uit tijdschriften zoeken bij de advertentie, of u zorgt dat u de tekeningen hebt geprint van vissers die zij kunnen kleuren (zie bij de Extra’s).
Probeer de kinderen te laten samenwerken (dat is immers wat Jezus ook vraagt van zijn leerlingen).

Afbeeldingen vissers

In de advertentie kunnen ook plaatjes opgenomen worden. Print de afbeeldingen en laat de jongste kinderen deze kleuren. 
visser van mensen 3

visser van mensen 2

visser van mensen 4

vissers hoofden

 

Spelletje: mensen vissen

vissers van mensen spelTwee kinderen geven elkaar de linker en de rechterhand. Ze vormen zo een visnet.
Ze moeten proberen de andere kinderen te gaan vangen.

De andere kinderen staan aan de ene kant van de ruimte (op de wal). Ze moeten door de ruimte (door het water), naar andere kant van de ruimte zien te komen (op de wal).

Wanneer een kind gevangen is, blijft dit kind wachten tot er nog een kind gevangen is. Samen vormen deze twee kinderen ook weer een visnet.
Als de ruimte beperkt is, beperk dan ook het aantal kinderen dat vissers zal worden.

Speel tot iedereen gevangen is.

Advertentie maken

Tijdens het gesprek met de kinderen heeft u opgeschreven wat een goede ‘visser van mensen’ moet kunnen. Laat de kinderen dit in groepjes verwerken in een advertentie.
De grotere kinderen kunnen schrijven, de kleinere kinderen kunnen plaatjes uit tijdschriften zoeken bij de advertentie. Samen komen ze tot een werkstukje.

Benodigdheden:nieuwe collega 255x198
- Papier (A5 of A4)
- Pennen of stiften
- Voorbeeld advertenties uit de krant
- Tijdschriften voor plaatjes
- Eventueel: sjablonen van letters
- Scharen
- Lijm
- Tekeningen van vissers (zie Extra’s)

Tip: Overleg met de voorganger of de advertenties na de vieringen kunnen worden uitgedeeld of worden opgeplakt.

amen zingen: Ga je mee?

Om samen (mee) te zingen.

 Ga je mee?

 Ga je mee? Zeg niet "nee",  
maar sta op en doe mee.
Zet je voetstappen in die van mij.
Volg het spoor en ga door.
Of ga jij liever voor?
Hup, kom op, sluit je aan in de rij!

Welke weg wil je gaan?
En waar wil je naartoe?
Blijf niet zitten waar je zit,
ook al voel je je moe.

Ga je mee? Zeg niet "nee",
maar sta op en doe mee.
Zet je voetstappen in die van mij.
Volg het spoor en ga door.
Of ga jij liever voor?
Hup, kom op, sluit je aan in de rij!

Is de weg soms te lang?
Zak je weg in het zand?
Er zijn hobbels op het pad,
maar ik geef je een hand.

Ga je mee? Zeg niet "nee",
maar sta op en doe mee.
Zet je voetstappen in die van mij.
Volg het spoor en ga door.
Of ga jij liever voor?
Hup, kom op, sluit je aan in de rij!

Loopt de weg bijna dood?
Zie je nergens een spoor?
In de verte wordt het licht:
gaat de weg daar soms door?

Ga je mee? Zeg niet "nee",
maar sta op en doe mee.
Zet je voetstappen in die van mij.
Volg het spoor en ga door.
Of ga jij liever voor?
Hup, kom op, sluit je aan in de rij!

Ga je mee? Zeg niet "nee",
maar sta op en doe mee.
Zet je voetstappen in die van mij.
Volg het spoor en ga door.
Of ga jij liever voor?
Hup, kom op, sluit je aan in de rij!

Van de CD Zitten of Opstaan, deel 3, nr. 20

Leer de leerlingen van Jezus kennen

Probeer met de kinderen samen alle namen van de leerlingen op een flap te schrijven. Kijk dan eens of er in de groep kinderen zitten met namen die daar op lijken, en er misschien wel van afgeleid zijn.

Als je kinderen in de groep hebt die Petra, Jan, Piet, Andre(a), Jacob, Matt, of een andere van de leerlingen afgeleide naam hebben is dat een aanleiding om heel concreet over één van de leerlingen speciaal meer te vertellen. 

Bespreek met de kinderen of ze hun kind Judas zouden noemen. Waarom wel of niet?

De namen op een rijtje:

Andreas - Andre, Andrea, Dre
Bartolemeus - Bart/Bert Barry
Fillippus - Flip Philip 
Jakobus - Jakob Jakko, Jacqueline Jack Coby
Jakobus de meerdere
Johannes - Jan, Hanna, Johan, Joke, Hans 
Judas - Taddeüs
Judas Iskariot 
Matteüs = Levi - Matt, Matthew, Tjeu 
Mattias -  (kwam in de plaats van Judas Iskariot) 
Simon Petrus - Pieter, Peter, Pet, Petra, Simone Sim 
Simon de IJveraar 
Thomas - Tom 

Achtergrond

Vissers uit Galilea

Naar Galilea
Het eerste deel van het Matteüs Evangelie (Hoofdstukken 1-3), vertelt het verhaal over de afkomst van Jezus en loopt tot en met zijn doop door Johannes en de beproeving door de duivel. Vanaf Matteüs 412 is er een volgend gedeelte waarin Jezus' publieke optreden begint.
De uitlevering van Johannes de Doper is voor Jezus een aanzet om terug te gaan naar Galilea en in dat gebied op te treden. De aankondiging in Jesaja 8,23b-9,1, maakte al duidelijk dat het optreden van Jezus moest beginnen in Galilea. Galilea stond bekend als Galilea van de heidenen. Galilea werd vaak bewoond door mensen die niet bij Israël hoorden. Het gebied had deel gehad aan duistere praktijken van bezetters en veroveraars. Maar daar is een einde aan gekomen, nu Jezus daar gekomen is.
Jezus loopt langs het meer van Galilea, ook wel het meer van Tiberias of het meer van Gennesaret genoemd.

Vissers
jesus fisherman stained glassOm zijn boodschap duidelijk te maken, koos Jezus ‘randfiguren’ uit als zijn volgelingen. Daarin past dat Hij juist gewone vissers uitkoos, ongeletterde, doodgewone mensen waarover de geleerden zich verbaasden (Handelingen 4,13). Want immers ‘wie gering is geeft Hij aanzien’, zoals Maria in haar Magnificat zingt. Wat nietig was, wordt door God juist uitverkoren.

Jezus trekt rond en spreekt over het Koninkrijk van de Hemel. De vissers horen dat en voelen zich sterk aangetrokken. Jezus roept hen, en belooft: “Jullie zullen vissers van mensen worden.” Ze laten alles achter, zelfs hun vader Zebedeüs. Zijn liefde is onweerstaanbaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten