zaterdag 4 maart 2023

Heb jij een topervaring?

 

transfiguratie koderHebben de kinderen wel eens iets meegemaakt waar ze heel trots op waren of heel blij van werden? Een ervaring die heel bijzonder voor ze was? Gingen ze toen ook een beetje stralen?

Jezus gaat deze zondag de berg op en gaat daar stralen omdat Hij heel dicht bij God is. Hij verandert ervan.
Er vindt boven op de berg ook een ontmoeting plaats met Mozes en Elia, twee grote namen uit de geschiedenis van God met mensen. De leerlingen Petrus, Jacobus en Johannes zijn daar getuigen van. Zij zijn zo onder de indruk dat ze zelfs niet meer weg willen van de berg.
In alle opzichten voor iedereen die daar aanwezig was een topervaring!

Met de kinderen denken we vanmorgen na over wat eigenlijk ervaringen zo bijzonder maken, en wat ze kunnen doen om deze nooit te vergeten. 

Voor de jongere kinderen is er weer een verhaal van Kleine Uil wordt wijs, waarin Joes en Mara in de toren bij Kleine Uil een topervaring hebben.

Opening

Niet zomaar iets

stenenLeg een paarse doek over een tafeltje of leg deze op de grond. Zet een kaars op het kleed.

Zet er een mandje bij met een aantal kiezels of mooie grote kralen.

Steek de kaars aan om de kinderwoorddienst te openen en zing het tweede couplet van het stapelliedje (zie Extra’s).

Vandaag hebben we het over: ‘Heb jij een topervaring?’ Weten de kinderen wat dat is? zo'n ervaring blijf je je nog heel lang herinneren.
Jezus en zijn leerlingen hadden er ook één. Luister maar naar het verhaal van vandaag!

Bijbel

Navertelling Matteüs 17,1-9

De evangelielezing van vandaag is Matteüs 17,1-9. Voor de jongste kinderen kan de navertelling gebruikt worden, voor wat oudere kinderen is de vertaling uit b.v. het Evangelieboek voor kinderen of de Bijbel in Gewone Taal ook heel goed te begrijpen.
De navertelling van Marie-Hélène Delval en Ulisis Wensell is overgenomen uit: Schitterende Bijbelverhalen om voor te lezen, Adveniat, Baarn, 2014, blz. 130-131

Als de zon

verandering schitterende bijbelverhalen img 9682

Veel hogepriesters en Schriftgeleerden waren ongerust over Jezus en boos op Hem omdat Hij over God praatte zoals nog nooit iemand had gedaan, en omdat zoveel mensen naar Hem kwamen luisteren.
Jezus zei tot zijn leerlingen: ”Binnenkort gaan we naar Jeruzalem. Daar zal Ik moeten lijden en sterven en zal Ik verrijzen op de derde dag.” Maar zijn leerlingen begrepen niet wat Hij bedoelde.
Op een dag nam Jezus drie leerlingen met Zich mee naar een hoge berg, Petrus, Jacobus en Johannes.
Op de berg werd zijn gezicht zo licht als de zon en zijn kleren werden stralend wit. Uit de hemel kwam een stem: ’’Dit is mijn Zoon, die Ik liefheb. Luister naar Hem!” De leerlingen van Jezus vielen van schrik op de grond. Maar Jezus kwam bij hen staan en zei: ”Sta op, wees niet bang!”
Terwijl ze de berg afliepen, zei Jezus tegen hen: ”Vertel niemand wat jullie hier hebben gezien, voordat Ik uit de doden ben opgestaan.”

Kleine Uil wordt wijs - Iemand leren kennen

De elfde aflevering van Kleine Uil wordt wijs is de 2e Zondag van de Veertigdagentijd. Joes en Mara leren Kleine Uil pas echt kennen als ze met hem mee de toren ingaan. Wat een fijne plek! Ze zouden er wel willen blijven...

Het evangelieverhaal is Mt. 17,1-9; Jezus gaat de berg op en verandert in een stralend licht. Petrus, Jakobus en Johannes willen daar wel blijven.

Vragen voor wie wil napraten:
-       Ben je weleens bij iemand thuis geweest waardoor je hem/haar anders ging zien? 
-       Heb je weleens iemand pas na een tijdje beter leren kennen? Hoe ging dat?
-       Hebben Petrus, Jakobus en Johannes later wél verteld wat ze op de berg hadden meegemaakt?

Gebed

Gebed om blij te zijn met wat we hebben


Goede God,
Dit is de tweede zondag van de veertigdagentijd;
een tijd om stil te staan,
een tijd om in ons zelf te keren,
een tijd om ons te bezinnen.
Wij bidden U: laat ons stil staan bij de topervaringen in ons leven,
dat wij blij zijn met het goede leven dat we hier hebben.
Voor het eten en drinken elke dag.
Voor de lieve mensen om ons heen.
God, dat zijn eigenlijk ook al topervaringen
en daar willen wij U voor danken.
Amen

Verwerking

Gesprek met de kinderen

Vraag de kinderen naar een aantal topervaringen. Op welke gebeurtenis zijn ze heel trots of met welke ervaring zijn ze heel blij. Wanneer ‘straalden’ zij van geluk? Schrijf deze ervaringen op een flap-over. Zorg dat iedereen aan bod komt.

prijs en bekerMaak dan een rondje langs de kinderen en vraag hen: ’Waarom heb je dit genoemd, waarom was dit zo bijzonder? Hoe vaak denk je er aan terug? Hoe snel was het voorbij? Wat doet het met jou als je eraan terugdenkt?’
Een fijne ervaring leidt tot een mooie herinnering. Vaak wil je die herinnering vasthouden. Het helpt dan om iets te maken of te vinden wat je doet herinneren aan zo’n ervaring. Dit noemen we een symbool. In de kerk hebben we heel veel van die symbolen. Vraag de kinderen of ze er een aantal weten. Als dit niet lukt, help ze dan op weg. (bijvoorbeeld: het kruis, als herinnering aan de dood van Jezus, de hostie als herinnering aan het laatste avondmaal, paaskaars als symbool van het licht van Christus en de opstanding). Hebben kinderen een symbool bij hun eigen ervaring? (Bijvoorbeeld een beker die gewonnen is bij een wedstrijd, een foto, een cadeautje dat bij zo’n moment gekregen is).

Jezus ging met Petrus, Jacobus en Johannes een berg op. Waarom zou Hij dat nou gedaan hebben? Vraag de kinderen of zij wel eens een berg of een hele hoge toren zijn opgeklommen. Ziet alles er dan nog hetzelfde uit?
Jezus ging de berg op om dichter bij God te zijn. Daarom straalde Hij zo. Het was voor hem een echte topervaring. Dat zagen Petrus, Jacobus en Johannes ook, want Jezus straalde als de zon. Jezus wil ze dit laten meemaken, voordat Hij dood zal gaan. De leerlingen moeten nog weer naar beneden en aan het werk. Er is nog heel veel te doen.

stenenMet deze ervaring in hun geheugen kunnen zij heel gemotiveerd aan het werk. Misschien hebben zij wel iets meegenomen van die plek, een steentje bijvoorbeeld, als herinnering of symbool aan die topervaring. Dat helpt immers om de ervaring ‘vast te houden.’

Laat de kinderen uit het mandje een steen of een mooie kraal uitzoeken. Deze steen of kraal zal een symbool zijn voor alle topervaringen die nog gaan komen. Ze mogen de steen of kraal houden en mee naar huis nemen.


Extra's

Bouwen aan de paaskaars

kaars breed zondag 2 2Tijdens de zondagen van de veertigdagentijd maken de kinderen gezamenlijk een eigen paarskaars voor hun kinderwoorddienst groep. Zij doen dit door elke week een klein stukje van de kaars te versieren met wasfiguurtjes. De sjablonen hiervoor zijn te downloaden bij de Extra's. Met Pasen zal het licht ontstoken worden en kan de kaars (indien gewenst) gezegend worden.

Daarnaast kunt u ervoor kiezen om ieder kind een eigen kaars te laten maken. Deze kaarsen bewaart u voor de kinderen tijdens de veertigdagentijd. De kinderen versieren elke zondag een stukje van hun eigen kaars. We beseffen dat de samenstelling van de groep steeds wisselt. De ene kaars heeft dan wat meer symbolen/versiering dan de andere.
De kaarsen kunnen aan het einde van de veertigdagentijd meegegeven worden om in de paaswake te ontsteken aan de paaskaars.

Benodigdheden:
- Voor ieder kind een diner- of huishoudkaars
- 1 grote witte kaars voor de kinderwoorddienstgroep
- Versierwasbladen in diverse kleuren om de kaars mee te versieren (hobbywinkel)
- Sjablonen ‘wat maakt jou sterk’ (te downloaden)
- Knutselmesjes of kinderscharen

kaars smal zondag 2Hoe ga je te werk:
- ieder kind krijgt deze veertigdagentijd een eigen kaars en u heeft 1 grote kaars die door de kinderen versierd wordt.
- Zet op de kaars 5 dunnen lijntjes (met een mesje of met een versiersel) (zie foto)

- download de sjablonen van de 1e zondag en knip ze uit op stevig papier
- de kinderen kunnen het sjabloon op de versierwasbladen leggen en zelf uitsnijden. De kleintjes moet u helpen, of u maakt er alvast een aantal van was van te voren.
- de figuurtjes van was kunnen met de warme hand op de kaars worden geplakt. Wrijf er goed overeen.

Elke week komt er een ring bij die versierd wordt.

Symbool sjabloon

Tijdens de zondagen van de Veertigdagentijd maken de kinderen gezamenlijk een eigen paarskaars voor hun kinderwoorddienst groep.
Zij doen dit door elke week een klein stukje van de kaars te versieren met wasfiguurtjes. He sjabloon voor deze week is een medaille (Heb jij een topervaring?).

kwd 2017 2 medaille heb jij een topervaring

Verklein de zwart wit tekening tot de juiste grootte voor op de kaars. 
Snijd repen en een rondje van de wasvellen in de juiste breedte, en laat de kinderen de medaille in elkaar 'puzzelen', voordat ze hem op de kaars plakken.

kwd 2017 2 medaille topervaring wt

Alternatief: paaskaars versieren op papier

Een goedkoper alternatief, wanneer u niet met kaarsen en was wilt werken:

Geef elk kind een papieren kaars voor elke zondag. U vindt een voorbeeld hieronder. Deze papieren kaars kan versierd worden.
De sjablonen kunnen dan gebruikt worden om over te trekken.

kaarsen van papier

 

Tip: u kunt de papierenkaarsen verwerken tot een kaarsenstandaard op de volgende manier:

• Teken het patroon over op stevig wit en paars papier, zodanig dat er twaalf of veertien kaarsen per kind zijn. (6 wit en 6 paars) (of 7 wit en 7 paars als u deze knutsel ook met Pasen wilt gebruiken)
• Kleur, versier of zet teksten op de witte kaarsen en knip ze uit.
• Plak de witte op de paarse zodat je een stevige kaars krijgt
• Maak nu van stevig paars papier een ronde reep.
• Lijm of niet hierop de 6 of 7 kaarsen en maak een mooie standaard om een paaskaars in te zetten.

TIP:
1. Print de sabloontjes van de figuren die bij het verhaal horen. Hiermee kan de papieren kaars per week worden versierd.
2. Geef de kinderen die er zijn elke week een papierenkaars. Laat deze versieren. Geef ze niet mee naar huis maar bewaar ze tot Pasen. Maak met Pasen met de kinderen die er zijn mooi kaarsenstandaards van alle papieren kaarsen die gemaakt zijn.

kaarsenstandaard papier

Wie bouwt de hoogste berg?

blokken bouwen tekeningBenodigdheden:
- blokken, Lego, Duplo, stenen, Kapla

Lukt het de kinderen om met de beschikbare materialen een berg te bouwen, die hoog is en niet omvalt? U kunt er een spelvorm van maken door de kinderen in groepjes te laten werken en/of er een tijdslimiet aan toe te voegen. (bijvoorbeeld: wie heeft de hoogste berg na 3 minuten).

Kleurplaat Jezus op de berg, met Mozes en Elia

 

Naast het versieren van de paaskaars, is er voor de jongere kinderen een kleurplaat van deze topervaring. Daag ze uit om Jezus te laten stralen!

Stapelliedje

Voor elke week een coupletje extra. Zing het liedje op de wijs van 'Ga je mee, zeg niet nee...'
De meldodie is te beluisteren via deze link.

Eerste zondag

Zoek het licht, heel gerichtliedje ga je mee
doe je ogen niet dicht.
Geniet luisterend van het verhaal.
Jezus komt dichterbij
Hij verbindt jou met mij.
Leer zijn liefde voor ons allemaal.

Welke keus maakt jou sterk?
En wie wil je graag zijn?
Denk er zelf eens over na!
Nou, wat vind je echt fijn?

Tweede zondag

Zoek het licht, heel gericht
doe je ogen niet dicht.
Geniet luisterend van het verhaal.
Jezus komt dichterbij
Hij verbindt jou met mij.
Leer zijn liefde voor ons allemaal.

Denk terug aan de top!
Ben je boven geweest?
Denk er zelf eens over na!
Was dat ook een groot feest?

Achtergrond

Op de berg met Mozes en Elia

In de Veertigdagentijd lezen we de hoogtepunten uit het openbare optreden van Jezus. De topervaring van vandaag volgt op de eerste lijdensaankondiging van Jezus. Zo wordt duidelijk dat niet het lijden, maar de verheerlijking het einddoel is. Deze gebeurtenis uit het leven van Jezus staat bekend als de Transfiguratie. Jezus uiterlijk (figura) werd erdoor veranderd. Hij ging ervan stralen. 

Mozes en Elia
transfiguratie glas in loodMozes en Elia kennen de nodige overeenkomsten. Ze worden gezien als de twee grootste profeten van Israël en fungeren als getuigen dat Jezus de dienaar van God is. Ook zijn er diverse overeenkomsten met Jezus zelf aan te wijzen. Dit alles benadrukt voor de leerlingen wie Jezus is. Zij realiseren zich daarmee dat God al zijn beloften wil vervullen. Jezus heeft een drievoudige opdracht om ‘gezalfde, veelgeliefde en dienaar te zijn.’ De leerlingen worden hiervan doordrongen en beseffen dat dat ook veel van hen vraagt. Zij zullen zichzelf moeten verloochenen, hun kruis opnemen en Hem volgen. Maar Jezus bemoedigt hen: "Sta op en wees niet bang!"

Wellicht kent u de opmerking bij een lege plek aan de eettafel, dat deze bestemd is voor Elia. In de Joodse traditie wordt Elia een rol in de messiaanse bevrijding toebedeeld. Na zijn hemelvaart is er ook een wederkomst van Elia. Bij de viering van Pesach, het Joodse paasfeest, wordt er rekening meegehouden dat hij als gast aan tafel kan verschijnen.
Wanneer Elia wederkomt, breekt de eindtijd aan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten