vrijdag 8 oktober 2021

Ik voel me rijk!

 



Opening

Geld=geluk?

veel geld 2Op de tafel ligt een groen kleed en er staat een kaars. Leg wat muntgeld vlakbij de kaars.Ga met de kinderen in de kring zitten rondom de kaars.

Word even stil (u kunt hiervoor eventueel een klankschaal gebruiken) en steek de kaars aan.
Bid samen een openingsgebed. (zie suggestie bij Gebed)
Wijs de kinderen op het geld dat bij de kaars ligt en stel de vraag: 'Wanneer ben je rijk?' 
'Is geld nodig om je rijk te voelen?'
Als er wat reacties zijn, gaat u daar verder niet op in, maar geef aan dat het in de evangelielezing van deze zondag gaat over ‘je rijk voelen’ en wat je daarvoor nodig hebt.


Bijbel
De rijke jongeman

Jezus is weer op weg met zijn leerlingen. Onderweg komt er een jongeman naar hen toe. De jongen heeft mooie kleren aan. Zo te zien is hij heel rijk. Je zou denken dat je altijd gelukkig bent als je veel geld hebt, maar de jongen kijkt helemaal niet alsof hij gelukkig is.
Jezus vraagt de jongen: "Wat is er met jou aan de hand, dat je zo ongelukkig kijkt?" De jongen zegt: "Ik weet niet wat ik moet doen om goed te leven."
rijke jongeling1Dan vraagt Jezus  hem: "Ken je de 10 geboden, de regels die God aan Mozes gaf?" De jongen knikt. Ja, die kent hij wel. Hij zegt: ”Ik doe alles wat de 10 geboden vertellen en ik heb voldoende geld, een mooi huis en spullen, maar toch voel ik me niet erg gelukkig.”

Opeens vraagt de jongen of hij met Jezus mee mag. Hij wil er graag bij horen. Hij hoopt dat hij gelukkig gaat worden als hij Jezus gaat volgen. Jezus zegt: “Dat kan! Maar verkoop dan eerst je huis en al je spullen en geef het geld aan de arme mensen."
De jongen schrikt. Wat?! Alles afgeven wat hij heeft? Dat kan hij niet. Verdrietig gaat hij weg.

oog van de naald 3De leerlingen kijken verbaasd naar Jezus. Waarom moet hij alles weggeven, vragen ze? Jezus zegt: "Kijk, voor rijke mensen is het heel moeilijk om alles wat ze bezitten los te laten. Ze houden te veel van hun geld en hun spullen en maken zich daar zorgen over. Dan kun je je nooit helemaal vrij voelen. God vraagt van je om alles wat je hebt los te laten en te delen met andere mensen. Dat wat God van je vraagt moet je belangrijker vinden dan al je geld en je spullen. Dat is heel erg moeilijk. Soms is het voor een kameel makkelijker om door het oog van een naald te kruipen dan voor rijke mensen om alles wat ze hebben los te laten en zo bij God te horen. Maar het kan wel! God wil je daarbij helpen!”

Gebed
Gebed om het goede te zien

Goede God,
wat hebben wij het goed
hier in ons land.
Leer ons genieten
van alle mooie dingen die wij hebben,
maar leer ons ook
dat er meer is in de wereld
dan alleen maar meer hebben dan een ander.
Wij danken U
voor alle lieve mensen
en de dieren om ons heen.
Van alles is de liefde de beste.
Laat ons van elkaar houden.
Amen

Verwerking
Gesprek met de kinderen

Begin het gesprek met de vraag: ‘Wie heeft er wel eens een kameel door het oog van een naald zien kruipen?’ Wat zou Jezus met deze uitdrukking willen zeggen?
Loslaten van bezit is voor mensen heel erg moeilijk. Toch zegt Jezus dat als je gelukkig wilt zijn en bij God wilt horen je dat wat je bezit moet willen loslaten.
Kom terug op de reacties die er zijn gekomen bij de opening. Daar heeft u de vraag gesteld: ‘Is geld nodig om je rijk te voelen?’ Zou rijk zijn alleen met bezit en geld te maken hebben? Of kan je je op meer manieren rijk voelen?

Om dit thema verder uit te diepen begint u met het ‘Ik ben rijk spel’ (zie bij de Extra’s).
snoepVraag de kinderen drie kaartjes uit te kiezen van dingen die zij zouden willen bezitten.
Kom terug in de kring en laat de kinderen de kaartjes voor zich neer leggen.
Ga de kring rond en vraag de kinderen te vertellen wat ze hebben gekozen.
Nu gaat het erom wat ze durven los te laten en te delen.
Vraag elk kind één kaartje aan zijn linker buurjongen of buurmeisje te geven en één kaartje aan zijn rechter buurjongen of buurmeisje.
Vraag een aantal kinderen wat ze hebben weggegeven? Was het moeilijk om het weg te geven? Wat bepaalde hun keuze?

spaarvarkenLeg nu alle kaartjes die er zijn op de grond (ook de kaartjes die niet gekozen zijn).
Stel de vraag welke dingen die op de kaartjes staan God belangrijk vindt. Leg deze links.
Leg de dingen die God volgens de kinderen niet belangrijk vindt rechts.
Vraag de kinderen wat nu het verschil is tussen de kaartjes in de linkse rij en de kaartjes in de rechtse rij.

Stel tenslotte nog de vraag aan de kinderen of zij zonder of met minder spullen gelukkig kunnen zijn.
Zouden de kinderen bereid zijn om bijvoorbeeld hun lievelingsknuffel af te geven aan een kind dat geen knuffel heeft.
Of zouden ze een maand hun zakgeld willen afgeven voor een goed doel?

piramide kleurStel nog een keer de vraag die ook gesteld is bij de opening: ‘Heb je geld nodig om rijk te zijn?’ Misschien zijn de antwoorden wel anders geworden.
Geef de kinderen tot slot het werkblad waarmee ze hun eigen gelukspiramide gaan maken. Ook dit vindt u bij de Extra’s.




Extra's

Knutselen: Gelukspiramide

Tijdens het gesprek met de kinderen komen er veel wijze woorden langs. Jammer om die na de kinderwoorddienst verloren te laten gaan. Daarom worden er tegeltjes gemaakt, waarop elk kind schrijft wat hij of zij uit dit gesprek voor wijsheid heeft gehaald.

Of, als dat te moeilijk is, laat de kinderen dan de tekst ‘Als je niet tegen ons bent – ben je voor ons’ op hun tegeltje zetten.

Nodig:
• Afdrukken van de tegeltje, download onderstaande afbeelding
• viltstiften om mee te schrijven

De kinderen hebben ideeën op gedaan tijdens het gesprek en de kaartjes over de verschillende aspecten van rijkdom en de relatie met je gelukkig voelen.
Deel het werkblad uit met de piramide erop.
In het bovenste topje kunnen ze schrijven of tekenen wat ze het meest nodig hebben om zich gelukkig te voelen. Onder in wat ze het minst nodig hebben om zich gelukkig te voelen.
Zo maakt ieder kind zijn eigen gelukspiramide.

Suggestie: U kunt ter inspiratie nog een aantal kaartjes uit het spel neerleggen op tafel.

Nodig:

  • werkblad: de gelukspiramide afdrukken
  • potloden, stiften, scharen

Liedje: Eerlijk delen

Een liedje over eerlijk delen, om tijdens het maken van de piramide naar te luisteren, of om samen te zingen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Eerlijk Delen

Ik heb een gave winterjas
Die zit me zo heerlijk
Maar een ander heeft niks
En dat is niet eerlijk

Ik heb brood met pindakaas
Dat smaakt me zo heerlijk
Maar een ander heeft niks
End at is niet eerlijk

Heer ik wil delen
Wat U me geeft
Eerlijk delen
Met wie er niks heeft

Ik heb een mooi groot huis
Als ik niet oppas verdwaal ik
Maar een ander heft niks
En dat is toch kwalijk

Ik heb een dikke spaarpot
Wat ik hebben wil haal ik
Maar een ander heeft niks
End at is toch kwalijk

Heer ik wil delen
Wat U me geeft
Eerlijk delen
Met wie er niks heeft

Ik heb een nieuwe spijkerbroek
Die zit me zo zalig
Maar een ander heeft niks
En dat is schandalig

Ik heb een kast vol troep
't Is gewoonweg rampzalig
Maar een ander heeft niks
En dat is schandalig

Heer ik wil delen
Wat U me geeft
Eerlijk delen
Met wie er niks heeft

Ik heb een spannend boek
In een avond verslonden
Maar een ander heeft niks
En dat is toch zonde

Ik heb een ouwe pick-up
Bij de vuilnis gevonden
Maar een ander heeft niks
En dat is toch zonde

Heer ik wil delen
Wat U me geeft
Eerlijk delen
Met wie er niks heeft

Ik heb hele gave tanden
Ik geloof dat ik gunstig zit
M'n opa heeft niks
- Dan neemt-ie toch een kunstgebit!

Tekst & Muziek: Elly & Rikkert Zuiderveld
CD Daar gaan we dan. Muziekbundel Liedjes voor kinderen deel 3 en Een boek vol liedjes 2, Wereldwijs


Kleurplaat: De rijke jongeman

Een kleurplaat bij het verhaal van deze dag. Laat de kinderen vertellen hoe Jezus en de jongeman kijken. Zijn ze blij, boos, verdrietig, ongerust?

kleurplaat jezus rijke jongenling heinrich hofmann











Gespreksspel: ik ben rijk

Nodig:

  • Kaartjes, 2-3 keer downloaden en uitknippen afhankelijk van het aantal te verwachten kinderen dat deelneemt aan de kinderwoorddienst. De pdf bestaat uit drie A4-tjes.

Opdracht

Leg de kaartjes op een tafel. 
Laat de kinderen eerst even kijken wat er ligt.
Geef ze dan de gelegenheid om drie kaartjes uit te zoeken.
Kom met de kinderen in de kring. 

Elk kind legt de drie kaartjes zichtbaar voor zich en vertelt wat hij of zij heeft gekozen en waarom.
Vraag elk kind één kaartje aan zijn linker en één aan zijn rechter buurman of buurvrouw te geven.
Waarom heeft het dit kaartje gedeeld? Was dit moeilijk om af te geven?

Leg nu alle kaartjes in het midden. 
Wat zou God willen dat je weg gaf aan andere mensen? Laat de kinderen deze in een rij links leggen.
Wat zou God willen dat je aan Hem gaf? Laat de kinderen deze in een rij rechts leggen. 

U kunt dit ook doen met de vraag: ‘Welke dingen vindt God wel, en welke dingen vindt God niet belangrijk?’


Achtergrond

Het oog van de naald

Geen opmerkingen:

Een reactie posten