vrijdag 5 november 2021

Wat kost het jou werkelijk?

  




Opening

Geld

Op de tafel ligt een groen kleed en hierop staat de kaars. dropmunten1Op tafel liggen ook gouden (chocolade) munten of dropmunten. Laat ze even door uw handen gaan, zonder iets te zeggen.  Hierna kunt u het gebed bidden en het Evangelie van deze dag lezen.








Bijbel

God heeft liever een goede daad dan een lang gebed

De evangelielezing van vandaag is Marcus 12,38-44, en gaat over hoe we God het beste kunnen dienen. Voor de jongste kinderen kan de navertelling gebruikt worden, voor wat oudere kinderen is de vertaling uit b.v. het Evangelieboek voor kinderen of de Bijbel in Gewone Taal ook heel goed te begrijpen.

God heeft liever een goede daad dan een lang gebed

weduwe tekening2Jezus zat op het tempelplein en keek eens om Zich heen wie er allemaal heen en weer liepen. Hij zag rijke mensen met dure kleren die wel leken te zeggen: “Zie je mij wel?” Hij zag Schriftgeleerden, die rondliepen in hun zondagse gebedssjaals waarin je alleen maar kunt bidden. En Hij zag veel arme mensen die een beetje aan de kant bleven en in een hoekje stonden te bidden. Jezus schudde zijn hoofd toen Hij al die mensen zag die zichzelf belangrijk vonden. Hij zei: “Je kan wel mooie kleren aan hebben en je kan wel op de belangrijkste stoel zitten maar als je niet zorgt voor de arme mensen dan is dat allemaal nep. God heeft liever een goede daad dan een lang gebed.”

Hij ging bij de collectebus zitten en keek wat de mensen in de bus gooiden. Sommige mensen haalden zo hun geld tevoorschijn dat iedereen kon zien wat zij in de bus gooiden. Er kwam ook een arme weduwe. Zij gooide één munt in de bus. Jezus riep zijn leerlingen en zei: ”Kijk, Ik zal je vertellen dat die arme weduwe het meest van iedereen gegeven heeft. Want iedereen gaf wat hij gemakkelijk kon missen, maar zij weet nu niet wat ze vanavond moet eten.”

Gebed
Gebed om te delen

Goede God,

wat zijn we blij
dat we in een mooi en rijk land leven.
Niemand van ons
gaat met honger naar bed.
We hebben van alles genoeg.
Toch kan het heel moeilijk zijn
om met elkaar te delen.
We hopen dat het verhaal
dat we vandaag horen
ons helpt om in te zien
dat wij geluksvogels zijn
die best wel eens wat weg kunnen geven.
Help ons goed te luisteren
met onze oren en met ons hart.

Amen

Verwerking
Gesprek met de kinderen

weduwe tekeningBegin bij het verhaal van de weduwe: zij gaf een euro. Vinden de kinderen dat veel geld. Als zij naast de collecteschaal gezeten hadden, waren ze het dan met Jezus eens geweest dat deze weduwe het meest gegeven had van allemaal? Waarom wel, waarom niet? Probeer de kinderen te laten zien dat wat weinig lijkt voor iemand van grote betekenis kan zijn.

Vraag aan de kinderen of ze iets willen bedenken dat van hen is en wat voor hen van waarde is. Geef de kinderen even tijd om te denken en laat ze het dan opschrijven op een papiertje.
Vraag dan aan de kinderen: 'Stel je eens voor dat wij je vragen om dit wat jij opgeschreven hebt thuis te gaan ophalen en weg te geven. Wat zou je dan doen?'
Ga in gesprek over wat je zou willen weggeven. Je wilt niet zomaar alles weggeven. Sommige dingen zijn je heel dierbaar. Maar betekent dat dat je niets kan weggeven? Of weet jij iets wat voor een ander van waarde kan zijn dat je wel weg kan geven? Wat kan je missen?
Wij hebben niet alleen spullen om weg te geven. Ook aandacht en tijd en een goede daad kan een gift aan een ander zijn…

Bespreek daarna met de kinderen de volgende situaties:
Je wordt uitgedaagd. Het voorstel is om het eens een week zonder fiets/ tennisracket/ telefoon/televisie/ …. te doen. Wat zou er in die week anders zijn? Zoek met elkaar de voor-en nadelen.

Speel daarna het dobbelspel met de snoepmunten. U vindt dit bij de Extra's.

Extra's

Naspelen van het verhaal

weduwe spelenLaat het verhaal naspelen door de kinderen. In de hoofdrol de arme weduwe, een paar rijken, Jezus, een aantal leerlingen.

U kunt het verhaal voorlezen, maar het is eenvoudig, dus de kinderen kunnen het ook zelf spelen. Vraag ze om er echt iets van te maken, dus ook opmerkingen te maken, laat ze zeggen wat ze denken.

In een nagesprek vraagt u aan de kinderen: Hoe voelde het om de weduwe/Jezus/de rijke of een leerling van Jezus te zijn?

 


Dubbelspel met drop- of gouden munten

Nodig
* Kookwekker
* Dobbelsteen
* Dropmunten of gouden chocolademunten

Het spel
Zet een kookwekker op 5 minuten
Vertel aan de kinderen: Alle munten die je in het bezit hebt op het moment dat de wekker afloopt zijn voor jou.
Alle munten liggen bij de start van het spel op een grote hoop in het midden van de tafel. 
Gooi om beurten met een dobbelsteen.
Als je gooit dan moet je bij elk getal een opdracht uitvoeren:

1. Pak een munt en leg die voor je.chocolademunten
2. Geef een munt weg aan iemand anders (naar keuze).
3. Neem een munt weg bij je linkerbuur.
4. Er gebeurt niets.
5. Leg één van je munten terug op de grote stapel.
6. Jouw linkerbuur mag een munt wegpakken bij jouw rechterbuur.

Nabespreking
Hoe is het om iets te krijgen van een ander?
Hoe voelt het als iets wat je gekregen hebt weer moet weggeven?
Verzamel daarna alle munten en verdeel ze eerlijk onder de kinderen. Als dit weerstand oproept bij de kinderen die veel gewonnen hadden, kunt u daar samen nog even over praten. Hoe komt dat, etc.


Hoe gaat het verhaal verder?

De weduwe in het bijbelverhaal heeft al haar geld gegeven en heeft nu geen geld meer om eten te kopen. Bedenk in groepjes hoe de dag voor deze vrouw verder zou kunnen verlopen.
schrijvenSchrijf in het groepje een kort verhaaltje en wissel de verschillende scenario’s uit met elkaar.
Stem daarna over de meest waarschijnlijke optie. 



Achtergrond

Armen en rijken

Gebedsmantel, in het Hebreeuws Tallit
Het was in de tijd van Jezus, en is in onze tijd nog steeds, gebruikelijk om bij het bidden een speciale mantel of sjaal om te slaan, waaraan kwasten hangen. Je kan zo’n gebedsmantel natuurlijk heel eenvoudig houden, je kan er ook een groot, duur en opzichtig ding van maken. Dan kan het niemand ontgaan dat je veel over hebt voor het gebed…. Jezus protesteert tegen dit uiterlijk vertoon van vroomheid.

Zorg voor weduwen en wezen

weduwe glas in lood2In een tijd waarin er geen sociale voorzieningen waren en het bovendien eigenlijk niet mogelijk was dat vrouwen de kost verdienden voor hun gezin (behalve als prostituee) waren weduwen en wezen geheel afhankelijk van de liefdadigheid van anderen. Soms konden weduwen terugkeren naar hun ouderlijk huis, maar dat was uiteraard alleen mogelijk als er nog een ouderlijk huis was. Ook als het om rechten ging stond een weduwe helemaal onderaan de sociale ladder. Zo was het ook tamelijk eenvoudig voor rijke mensen om de arme vrouwen uit te buiten. Jezus stelt dit uitbuitgedrag van de rijke schriftgeleerden tegenover de bereidheid om te offeren van de weduwe.
Een financiële bijdrage geven aan de tempel was voor een weduwe al helemaal niet nodig.
In de gehele Bijbel vinden we oproepen van profeten om goed te zorgen voor weduwen en wezen. Zij zijn in zekere zin symbolisch voor de armsten van het land.
Omdat de weduwe in het verhaal haar hele dagloon weggeeft, alles waarvan ze moet leven is ze een voorbeeld van iemand die bereid is om totaal op God te vertrouwen. Haar offer is onvoorwaardelijk. Jezus ziet dat en herkent daarin haar kracht.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten