Opening
Doopsymbolen
Vraag de voorganger om de kinderen vanuit de kerk wat symbolen van de doop mee te geven (wit kleed, chrisma, doopkaars, bakje met water, eventueel het doopboek met de namen). De voorganger kan hen al iets vertellen en in elk geval het woord sacrament noemen.
Wanneer de kinderen in de eigen ruimte binnenkomen, gaan zij in een kring zitten. In het midden ligt een groot wit kleed of een laken. Daarop worden de doopsymbolen neergelegd. Eén van de begeleiders heet de kinderen welkom en haakt in op wat de voorganger zojuist gezegd heeft. Het woord ‘sacrament’ valt nog een keer. Vraag dan om stilte en steek in die stilte een kaars aan.
Bid aansluitend het gebed en lees de navertelling voor.
Bijbel
Navertelling Lucas 3,15-16+21-22
De evangelielezing van vandaag is Lucas 3,15-16+21-22, de lezing van de doop van Jezus in de Jordaan. Voor de jongste kinderen kan de navertelling gebruikt worden, voor wat oudere kinderen is de vertaling uit b.v. het Evangelieboek voor kinderen of de Bijbel in Gewone Taal ook heel goed te begrijpen.
De doop van Jezus
Johannes is een boodschapper van God die mensen vertelt over Jezus, de Zoon van God.
“Als je erbij wilt horen”, zegt Johannes “dan zal ik je dopen in de rivier de Jordaan. Dan ga je in het water en dan leg ik mijn hand op je hoofd. Zo krijg je de zegen van God.” Veel mensen laten zich dopen. Johannes wordt heel populair. Zo populair, dat mensen gaan denken dat hij misschien wel de Messias is. Al heel lang wordt voorspeld dat er eens iemand komt die de wereld zal verlossen en de mensen zal redden. Dat is de Messias. Maar Johannes zegt: “Dat ben ik niet, hoor. Na mij komt iemand die sterker is dan ik. Ik zou nog niet durven om hem te helpen met het losmaken van de riem van zijn sandaal. Ik doop met water, Hij doopt met de heilige Geest en met vuur.“
Het lijkt wel of iedereen naar de oever van de rivier de Jordaan gekomen is om door Johannes gedoopt te worden. Eerst praat Johannes even met hen; dan worden ze gedoopt.
Zo werd Jezus ook door Johannes gedoopt in de Jordaan. Na zijn doop knielde Hij en bad Hij tot zijn Vader in de hemel. Opeens ging de hemel open en er kwam een duif vlak boven Jezus vliegen. Tenminste, het leek op een duif maar het was de heilige Geest. En uit de hemel klonk een Stem, die zei: “Jezus, Jij bent mijn geliefde Zoon, mensen houden van Je, en Jij brengt Mij ook veel vreugde.”
Gebed om God dichtbij
Gebed:
Lieve God,
eigenlijk is het maar moeilijk te begrijpen
wie U bent en hoe U bij ons bent.
Het lijkt wel een geheim, een mysterie.
Toch leren wij U kennen.
praten wij over U, bidden wij tot U.
Vandaag leren we hoe U bij ons bent
op bijzondere momenten
die sacramenten worden genoemd,
Dan lijkt het alsof er in de hemel een klein luikje open gaat.
We bidden dat wij het ook mee zullen maken God,
Dat wij voelen dat wij, net als Jezus, uw kinderen zijn.
Dank U dat U bij ons wilt zijn, God.
Amen
Verwerking
Gesprek met de kinderen
Vraag de kinderen allereerst naar hun ervaringen met de doop. Weten de kinderen die gedoopt zijn, hoe oud zij zelf waren toen ze gedoopt werden? Is er iemand die een speciale doopnaam heeft gekregen? Hebben zij een doopkaars?
Vraag aan alle kinderen: Zijn ze wel eens bij een doop geweest? Herinneren zij zich daar nog iets van?
Ga dan met de kinderen terug naar het verhaal.
Door wie werd Jezus gedoopt? En weten ze nog waarin? (rivier waarin Johannes de mensen doopt is de Jordaan)
Vraag dan of de kinderen hebben gemerkt dat er eigenlijk drie namen voor God zijn? Misschien wisten ze dit al; u kunt ze op weg helpen door ze een kruisteken te laten maken. Wat zeg je dan precies? ‘In de naam van de Vader, de Zoon en de heilige Geest’. Schrijf deze namen op een flap-over.
De namen van het kruisteken kwamen we ook in het verhaal tegen: De Zoon, dat is Jezus; Hij wordt gedoopt. De Vader, dat is God in de hemel; de Stem die zei: Ik houd heel veel van mijn zoon Jezus’. Jezus bad tot zijn Vader nadat Hij gedoopt was. En de duif, die op Jezus neerdaalde, die wordt de heilige Geest genoemd.
Leg uit: een Sacrament is een moment waarop een luikje in de hemel opengaat en hemel en aarde even heel dicht bij elkaar zijn.
De doop is zo’n moment; dan wordt iemand echt een kind van God, de Vader in de hemel. Om dat te laten zien zijn woorden niet genoeg; er zijn ook symbolen, die duidelijk maken wat de doop wil zeggen: water om doorheen te gaan en er is Licht van de doopkaars, om te laten zien dat Gods Licht altijd bij je zal zijn.
In de sacramenten laten God en mensen aan elkaar zien wat ze voor elkaar betekenen; ze horen bij elkaar en gaan samen door het leven.
Dat kunt je bijvoorbeeld zien aan de doopkaars:
De doopkaars gaat mee door het leven heen. Je krijgt hem als je gedoopt wordt.
Als afsluiting van het verwerkingsgesprek kunt u met de kinderen een visualisatie-oefening doen. U vindt deze oefening bij de Extra’s.
Extra's
Visualisatie-oefening: Schilderij van kleuren
Doe met de kinderen een visualisatie-oefening.
Als u een gong heeft, gebruikt u deze om de kinderen de ogen te laten sluiten.
Praat langzaam en zeg de volgende woorden:
'Stel je voor dat je op een grasveld ligt.
De zon schijnt en het is lekker warm.
Je hebt je ogen dicht gedaan.
Je stelt je voor dat er in de hemel een luikje is.
Dat luikje gaat langzaam open.
Jij komt zo heel dicht bij God.
Welke kleuren zie jij voor je?
Neem even de tijd om naar de kleuren te kijken en ervan te genieten.
Open nu weer je ogen.'
Benodigdheden:
Zet potloden, wasco, krijt, stiften en schilderspullen klaar.
Werkwijze:
Laat kinderen een vrije tekening maken over hoe zij denken dat het eruit ziet als je heel dicht bij God bent.
Welke kleuren stellen zij zich daarbij voor…
Laat ze een kleurenschilderij maken.
Kleurplaat: de doop van Jezus
Voor de kleinste kinderen is er een kleurplaat van het verhaal.
Liedje: Kleine Witte Duif
Kleine Witte Duif
Dit is het liedje over de duif die op Jezus neerdaalt wanneer Hij gedoopt wordt.
Om samen naar te kijken tijdens het kleuren.
Tekst en muziek: Elly en Rikkert
Het symbool water
Benodigdheden
- twee glazen schalen
- koolzuurhoudend bronwater
- leidingwater
- modderkleurige grond
Ter voorbereiding:
Zet twee schalen met water klaar, maar zo dat de kinderen ze niet kunnen zien.
De ene schaal bevat het bronwater,
de andere het leidingwater waar de modder doorheen is geroerd.
Werkwijze:
Zet de twee schalen met water op een tafel temidden van de kinderen.
Vraag aan de kinderen wat ze van de schalen met water vinden:
(vies, schoon, helder, smerig, etc.)
Vraag dan: Welk water is levend en welk water is dood?
Welk water zouden ze kiezen om zich te wassen en waarom?
Welk water zou leven kunnen geven, en waarom?
Vraag door: Stel dat er geen water zou zijn, wat zou er dan met je gebeuren?
Maak tot slot de verbinding met de doop: In elk water zouden ze gedoopt willen worden en waarom?
Vraag aan de kinderen wat water doet als je gedoopt wordt?
Leg daarna voor de oudere kinderen de verbinding met de doop van Jezus in de Jordaan
en de doop van de kinderen in de kerk in relatie met het schone en het dode water.
(van het doopwater zeggen we dat het levengevend water is: je gaat er goed van leven)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten