donderdag 28 juli 2022

Met geld kun je geen toekomst kopen!

 

geld of liefde

Als je eerlijk wilt delen, maar de ander wil niet meewerken, dan heb je een probleem. Wat doe je dan? Dan zoek je een scheidsrechter, die je helpt om voor elkaar te krijgen wat je wilt. Vandaag horen we hoe Jezus als rabbi ingeschakeld wordt bij het verdelen van een erfenis. Maar in plaats van een uitspraak over eerlijk delen te doen, waarschuwt Jezus voor hebberigheid.

Jezus vertelt het verhaal van een man die zijn toekomst veilig probeerde te stellen, door zijn bezit te vergroten. Hij dacht alleen maar aan zichzelf en vergat de mensen om hem heen en God. Jezus noemt hem dom, want wat heb je aan spullen en geld, als je er niet iets goeds mee doet?

Vandaag denken we met de kinderen na over wat rijk zijn is. Is dat veel geld op de bank hebben, of veel spullen in je huis? Of zijn het misschien hele andere dingen die maken dat we ons rijk voelen? Waar worden zij zelf eigenlijk gelukkig van?

Opening

Wie is de rijkste?

geld

Deel aan de kinderen gekleurde kopietjes van geldbriefjes uit. De achterkant moet blanco zijn. Geef ze niet allemaal een briefje van dezelfde waarde, maar varieer.

Bespreek met de kinderen wat je met een briefje van vijf, een briefje van vijftig, een briefje van honderd kunt doen. Vraag wie van de kinderen nu het rijkste is.

Vertel dan het verhaal van vandaag.

Bijbel

Navertelling Lucas 12,13-21

De evangelielezing van vandaag gaat over het verdelen van een erfenis. Voor de jongste kinderen kan de navertelling gebruikt worden, voor wat oudere kinderen is de vertaling uit b.v. de Bijbel in Gewone Taal ook heel goed te begrijpen.

De erfenis

Jezus begon een beroemd man te worden. Veel mensen kwamen naar Hem toe met hun vragen en problemen. Lang niet altijd hadden ze goed naar Hem geluisterd voordat ze een vraag stelden. Zo kwam er op een dag een man bij Jezus die zei: "Meester, ik heb ruzie met mijn broer. Hij wil de erfenis niet met mij delen. Zeg eens tegen mijn broer dat ik de helft van het geld mag hebben." "Man", zei Jezus "kom je daarover bij mij zeuren? Geld is niet het belangrijkste in dit leven. Ik zal je een verhaal vertellen.


rijke dwaasEr was eens een boer die een grote oogst had. Er kwamen zoveel appels van zijn bomen dat zijn schuur er te klein voor was. Hij bedacht een plan. "Ik breek mijn oude schuur af en bouw een nieuwe, veel grotere schuur", zei hij. En hij begon te breken. Maar in de nacht kreeg hij een hartaanval en hij ging dood. En hij kon geen enkele appel mee nemen naar de hemel. 
Is dat niet dom?", vroeg Jezus. "Had deze boer niet beter kunnen zorgen dat hij geleefd had zoals God dat wil?"



Gebed

Om niet te vergeten te delen

Goede God,

alles wat we hebben, hebben we gekregen.
Onze ogen, ons haar,
onze handen, voeten en ons hart,
we hebben het allemaal van U gekregen.
Ook de wereld waarin we leven
is een cadeautje van U aan ons.
Toch proberen we ook zelf te zorgen
dat het goed gaat met ons.
We doen ons best op school
en we sparen en verzamelen geld en spulletjes
die we nodig denken te hebben.
Als we niet oppassen worden we daar hebberig van.
We willen teveel hebben
en vergeten te delen met anderen.
Help ons om nooit te vergeten
dat we op deze wereld zijn
om er samen iets moois van te maken
door ook elkaar iets te gunnen.
Dan volgen we het voorbeeld van Jezus
uw lieve Zoon.

Amen.

Gesprek met de kinderen

dagobert zwemt in het geldVraag na het verhaal nog een keer aan de kinderen wie van hen de rijkste is.

Als ze wederom degene noemen die de hoogste geldwaarde heeft, vraag hen dan of Jezus het met hen eens is. Wanneer ben je rijk in de ogen van Jezus?
Kunnen de kinderen bedenken wat die boer had moeten doen? En waarom? 


Bedenk dan samen hoe je die briefjes zo zou kunnen gebruiken dat er iets goeds van komt. Schrijf op de achterkant aardige wensen voor de mensen in de kerk, vouw er iets leuks van, maak een mooie collage of een gezellige slinger.
Kan je ook met echt geld iets goeds doen? Verzamel voorbeelden.

Daarna kunt u met de geldbriefjes aan de slag gaan. Zie hiervoor ook bij Verwerking.

Verwerking

Ik, ik, ik ...

Met oudere kinderen kunt u voor deze verwerking de Bijbel in gewone taal gebruiken. Daarin staat uitvoerig beschreven hoe de rijke man bij zichzelf denkt.

ik i me myselfGeef de kinderen het onderstaande stukje tekst. Vraag hen om alle keren ik / mij / mijn / mezelf te omcirkelen. Al werkend zullen ze ontdekken dat de rijke man wel heel erg met zichzelf bezig is. Aan wie had hij volgens de kinderen ook kunnen denken?Aan zijn vrouw en kinderen, aan zijn buren, aan zijn personeel, aan de armen, aan zijn vrienden….

Toen gaf Jezus de mensen dit voorbeeld: ‘Een rijke man heeft een groot stuk land dat vol staat met koren. Hij denkt: Wat moet ik doen? In mijn schuren is niet genoeg plaats voor al het graan. Dan denkt de man: Weet je wat? Ik breek mijn oude schuren af en ik bouw nieuwe schuren die veel groter zijn. Daarin bewaar ik dan het graan en al mijn bezit. Dan kan ik tegen mezelf zeggen: Zo, nu ben ik rijk. Ik heb genoeg om jaren van te leven! Ik ga nu lekker uitrusten, eten, drinken en feestvieren.

Extra's

Kunst kijken met kinderen

De gelijkenis van de Rijke Dwaas, geschilderd in 1627 door Rembrandt van Rijn.

Rembrandt van Rijn schilderde op 21-jarige leeftijd een afbeelding van de Rijke Dwaas. Maak een kleurenafdruk van dit schilderij (zie werkblad hieronder) of presenteer het op de beamer.

Kijk met de kinderen enkele ogenblikken in stilte naar het schilderij.
Vraag hen wat ze allemaal zien. Let er goed op dat ze niet meteen interpreteren, maar eenvoudigweg opsommen wat ze waarnemen. Dus niet een rijke man, maar een man met dure kleren aan.
NB Het grote blad rechtsonder op het schilderij is met Hebreeuwse letters beschreven.

Als u met de kinderen alles hebt benoemd, kijkt u met hen waar het licht op valt. Waarom zou Rembrandt het licht zo hebben geschilderd?
Zou één van de kinderen die man willen zijn? Zo ja, waarom. Zo nee, waarom niet.

rijke dwaas rembrandt

 

Liedje: Handen heb je om te geven

Er zijn heel veel liedjes over samen delen. Zing samen met de kinderen één van de hen bekende liedjes. De begeleidingsmuziek kun je horen door onderaan op het pijltje te drukken.

Bijvoorbeeld: Handen heb je om te geven.
Melodie: Ton van Erp, tekst: Henk Jongerius

Handen heb je om te gevenliedje- handen heb je om te geven
van je eigen overvloed.
En een hart om te vergeven
wat een ander jou misdoet.

Refrein:
Open je oren om te horen,
Open je hart voor iedereeen.
Open je oren om te horen,
open je hart voor iedereen.

Ogen heb je om te zoeken
naar wat mensen nog ontbreekt.
En een hart om uit te leggen
wat een ander moed inspreekt.

Refrein

Schouders heb je om te dragen
zorg en pijn van alleman.
En een hart om te aanvaarden
wat een ander beter kan.

Refrein

Voeten heb je om te lopen                             
naar de mens die eenzaam is.                    
En een hart om waar te maken                     
dat geen mens een eiland is.

Refrein

Oren heb je om te horen
naar de mens die vrede is.
En een hart om te geloven
in zijn Geest die liefde is. 

Achtergrond

Raad van de rabbi

Een rabbi, een meester, kan je raadplegen over alle dingen die van belang zijn in dit leven. Jezus had zich, rondtrekkend, langzamerhand ontwikkeld tot zo’n rabbi. Het is daarom niet zo vreemd dat er iemand bij Hem aanklopt met een heel dringende vraag over een erfenis.

rijke dwaas3Het is typerend voor Lucas dat hij dit verhaal over geld, machtsmisbruik en valse zekerheid opneemt in zijn Evangelie. Hij heeft een paar van deze verhalen die ons allemaal proberen los te weken van het idee dat wij met geld onze eigen veiligheid en toekomst kunnen verzekeren.

Jezus wijst ons een andere weg. Een weg van vertrouwen op God en betrokkenheid bij onze medemensen. De man met zorgen over zijn erfenis wordt door Hem dus ook niet zo begripvol ontvangen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten