Er is veel dat we ‘moeten’ in ons leven. Dat geldt niet alleen voor grote mensen, maar helaas ook voor kinderen. Vandaag horen we een verhaal dat ons vertelt dat er ook ruimte mag zijn om even halt te houden en je weer te richten op wat echt belangrijk is. Daarvoor moet je even stilstaan.
Wanneer Jezus te gast is bij de zussen Marta en Maria ontvangen zij hem hartelijk en gastvrij, ieder op hun eigen manier: Marta is gastvrij en dienstbaar; Maria is gastvrij door met hart en ziel bij Jezus te zijn. Marta heeft geleerd om goed voor een ander te zorgen. Vaak roept de Bijbel ons juist op om iets te doen voor een ander, maar als dat ervoor zorgt dat je het te druk hebt om de weg naar Jezus te vinden, dan wordt het tijd om ruimte te maken.
Vandaag onderzoeken we met de kinderen hoe zij tijd en ruimte maken om stil te staan bij die dingen die er echt toe doen. Kun je alles tegelijk met aandacht doen, of moeten er keuzes gemaakt worden?
Opening
Inspanning en ontspanning
Op de tafel liggen pannenlappen, een theedoek, een pollepel en er staat een pan en een koffiepot. Andere spullen die nodig zijn om een gast goed te ontvangen zijn ook mogelijk. Vul ze aan met wat er tot uw beschikking staat.
Daarnaast zijn er spullen die met ontspanning en geloven te maken hebben, zoals een kaars, een mooi boek, bijvoorbeeld een kinderbijbel, een cd, een kussen, een beeldje.
Vraag de kinderen om de spullen soort bij soort te leggen. Steek dan de kaars aan en vertel het verhaal over de twee zussen Marta en Maria die Jezus op bezoek kregen.
Bijbel
Navertelling Lucas 10,38-42
In de evangelielezing van vandaag is Jezus op bezoek bij Marta en Maria. Voor de jongste kinderen kan de navertelling gebruikt worden, voor wat oudere kinderen is de vertaling uit b.v. de Bijbel in Gewone Taal ook heel goed te begrijpen.
Jezus gaat op bezoek bij Marta en Maria
Jezus heeft ook een paar goede vrienden waar Hij graag op bezoek gaat. Op een dag gaat hij op visite bij Marta en Maria. Marta en Maria zijn zussen en wonen samen in een huis. Als Jezus binnen is, gaat Maria gezellig bij Jezus zitten en luistert heel goed naar wat Hij allemaal vertelt. Ze besluit dat ze zijn leerling wil worden. Wat Hij zegt is zo mooi en waar.
Marta is ondertussen druk bezig. Ze haalt drinken voor Jezus en zijn leerlingen en maakt lekkere hapjes klaar in de keuken. Dat is veel werk. Ze is erg druk. Eigenlijk zou ze graag hulp hebben. Maar haar zus Maria lijkt dat niet te merken. Ze zit gewoon te luisteren naar Jezus. Dan kan Marta zich niet meer beheersen. Ze loopt naar Jezus en Maria toe.
“Jezus,” vraagt ze, “kan het U helemaal niets schelen dat ik nu al het werk alleen moet doen omdat mijn zusje naar U zit te luisteren? Stuur haar naar me toe om me te helpen in de keuken". Maar Jezus schudt zijn hoofd. “Nee, Marta,” zegt Hij vriendelijk, “je maakt je veel te bezorgd om dingen die nu niet het belangrijkste zijn. Maria heeft goed gekozen en Ik zal haar dat niet verbieden. Zo vaak ben ik niet bij jullie. Zo vaak kun je niet naar Mij luisteren. Neem daar nu de tijd voor. De rest komt dan wel."
Marta gaat naast haar zus zitten. Ineens klapt zij in haar handen en roept uit: "Net als mijn zus Maria, Jezus, wil ik ook uw leerling worden!”. En zo gebeurde het.
Vertelplaten voor de allerkleinsten
Voor de hele kleintjes is er een kartonboekje over Marta:
Marta, J. Clayden en Angela Jolliffe, Ark Media, 2007
De platen om het verhaal bij te vertellen vindt u hieronder.
Gebed
Gebed om evenwicht
Goede God,
wij kunnen heel druk zijn
met dingen die allemaal moeten gebeuren.
We gaan naar school en naar de sportclub,
we ruimen onze kamer op
en spelen met onze vrienden en vriendinnen.
Dat doen we graag
en U bent er graag bij.
Op andere momenten maken we tijd voor U.
We steken een kaars aan
en vertellen elkaar over Jezus,
over uw plannen met ons
en over hoe we Jezus kunnen volgen.
Help ons om de drukke momenten en de stille momentn
in evenwicht te houden,
dat vragen wij U in Jezus naam.
Amen.
Verwerking
Gesprek met de kinderen
Leg de pollepel en de andere Marta-spullen bij elkaar op de tafel. Dit zijn allemaal attributen waar volwassenen druk mee zijn. Vraag de kinderen wat je hier allemaal mee zou kunen doen. Breng dan het gesprek naar hun leefwereld:
Als kinderen druk zijn, wat hebben zij dan allemaal nodig? Laat ze zelf dingen bedenken, of help ze op weg: Een schooltas misschien of een pen, een sporthanddoek, een muziekinstrument, een brooddoosje, een afstandsbediening, ...
Praat verder met de kinderen over waar ze druk mee zijn. Dat kunnen ook heel goede en nuttige of leuke dingen zijn. Er is niets mis met druk zijn. Het gaat om het evenwicht, het ruimte hebben en maken om stil te staan bij wat je doet.
Breng dan het gesprek op tot rust komen. Wanneer doe je dat? Laat de kinderen dit zelf bedenken. Of geef een paar hints: Tijdens een gesprekje bij de thee, als je uit school komt of vlak voor het slapen gaan, tijdens het aaien van de hond, als je even stil staat om naar de vogels te luisteren of naar het water te kijken, in de kerk misschien?
Vraag verder: Als je het niet zo vaak doet, mis je het? Kan je het inbouwen in je leven? Wat helpt je daarbij?
Geef tips: Rituelen kunnen kinderen helpen bij het tot rust komen. Een vast moment om even samen te praten, een kaars aansteken, een gebed bij het eten of voor het naar bed gaan, een (bijbel-) verhaaltje voor het slapen gaan, een kijktafel die langzaam groeit, samen kleuren, dagelijks even de hond uitlaten, het konijn verzorgen.
Breng het gesprek nog even terug bij het Bijbelverhaal. Dat eindigde met Marta en Maria die beiden aan de voeten van de Heer zaten en naar Hem luisterden. Sluit het gesprek dan af met samen stil zijn. Vraag de kinderen zich op het licht van de kaars te richten, en even tot rust te komen. Sluit na een korte stilte af met het gebed.
Spelletje: aandacht verdelen
Geef de kinderen een woordzoeker om te maken. U vindt deze onder Extra's.
Terwijl de de woordzoeker maken vertelt u een kort verhaal, bijvoorbeeld uit de Bijbel of kinderbijbel het verhaal van de roeping van de leerlingen. Dit vindt u in Lucas 6, 12-16. Na afloop vraagt u aan de kinderen hoeveel leerlingen er door Jezus uitgekozen zijn en of ze onthouden hebben hoe deze leerlingen heten.
De meeste kinderen zullen niet goed hebben kunnen luisteren, omdat ze ook naar woorden zochten in hun woordzoeker.
Bespreek met de kinderen na dat je alleen goed kunt luisteren als je volledige aandacht erbij is. En dat Jezus daarom vond dat Maria het beste deel gekozen had: zij had ruimte gemaakt om Jezus boodschap te horen.
Wanneer de kinderen te jong zijn om een woordzoeker te maken, kunt u ze vragen een opdracht uit te voeren, zoals de kleurpotloden in de potlodendoos te sorteren op kleur, een kwartetspel met de juiste kaarten bij te leggen enzovoort. Het is alleen van belang dat ze hun aandacht erbij nodig hebben.
Liedje: Martha, Martha
Martha, Martha
Martha, Martha
leg je bezem neer.
Al dat werken komt een and're keer.
Martha, Martha
altijd in de weer.
Kies het beste deel,
luister naar de Heer.
Ik moet werken, bezig zijn
want dat vindt de Heer zo fijn.
Nee, zegt Jezus, wees nou stil
luister eerst naar wat Ik wil.
Martha, Martha...
Ik moet werken, steeds maar weer
want dat doe ik voor de Heer.
Nee, zegt Jezus, dat gaat mis,
weet je wat belangrijk is?
Martha, Martha...
De muziek, met de tekst in een filmpje kunt u hieronder vinden.
Tekst & Muziek: Elly & Rikkert Zuiderveld
Staat op: Een boom vol liedjes (deel 1)
1991 EMI Bovea BV
Extra's
Woordzoeker
Deze woordzoeker gaat over het bijbelverhaal van Marta en Maria. U kunt hem door de kinderen als extra verwerking na het gesprek laten maken.
Om te laten zien hoe moeilijk het is om twee dingen goed te doen, kunt u de kinderen tegelijkertijd een verhaal voorlezen en daarna kijken hoe het met de woordzoeker én met het verhaal gegaan is. Zie hiervoor het kopje Verwerking.
Luisteren naar muziek
Bij het gesprek met de kinderen staat:
“Het gaat om het evenwicht, het ruimte hebben en maken om stil te staan bij wat je doet.”
Met de pollepel en andere dingen is het druk bezig zijn zichtbaar gemaakt.
Om het verschil tussen de drukke en de stille momenten inzichtelijk te maken, kan ook muziek gebruikt worden.
Op onderstaand filmpje wordt slaapmuziek voor kinderen gespeeld.
Daartegenover kan een druk lied van bijvoorbeeld kinderen voor kinderen gespeeld worden.
Zo kunt u laten zien dat druk zijn en stil worden op hele alledaagse manieren kan, zelfs bij zoiets als luisteren naar muziek.
Spelletje: Houd je evenwicht
Hoe belangrijk evenwicht in het leven is, kan met verschillende spelletjes inzichtelijk gemaakt worden.
Spel 1:
De kinderen worden in twee rijen tegenover elkaar gezet.
Op de grond tussen de twee rijen is een lijn getrokken (bijvoorbeeld van afplak-tape).
Zij mogen alleen op de voorvoet staan, de hak moet los van de grond zijn.
De kinderen plaatsen de vlakke handen tegen elkaar en het spel begint.
Het doel van het spel is de tegenstander uit evenwicht te brengen zodat hij/zij een stap moet zetten. Als dit gebeurt, heb je gewonnen. Je mag iemand uit evenwicht brengen door te duwen of in te houden terwijl de ander duwt.
Laat de kinderen om de 2 à 3 minuten van tegenstander wisselen om de spanning erin te houden.
Spel 2: (voor de kleintjes)
Leg een springtouw of een ander touw op de grond. Laat de kinderen er overheen lopen zonder hun evenwicht te verliezen. In tweede instantie kan een hoepel gebruikt worden waar zij doorheen moeten; in derde instantie een krukje bijvoorbeeld waar zij op moeten klimmen.
Achtergrond
Dienstbaarheid en aandachtig geloof
Gastvrijheid is een belangrijk aspect van de cultuur in het Midden Oosten. Ook in de Bijbel wordt het verlenen van gastvrijheid hogelijk gewaardeerd. Zeker in de woestijn kon het van levensbelang zijn dat een reiziger gastvrij werd onthaald. Abraham in de eerste lezing en Marta in de evangelielezing doen dan ook op de eerste plaats gewoon hun plicht volgens de gewoonten van hun volk.
Maria kiest een andere vorm van gastvrijheid. Ze geeft Jezus alle aandacht. Ze gaat zitten aan de voeten van Jezus, een uitdrukking die wil aangeven dat zij een leerling van Hem wordt.
Het verhaal van het bezoek van Jezus aan Marta en Maria volgt op het verhaal van de Barmhartige Samaritaan. Daar werd juist benadrukt dat je inzetten voor een medemens het grootste goed is voor een volgeling van Jezus. Lucas lijkt hier aan te geven dat er meer is dan deze actieve inzet: betrokkenheid op Jezus gaat voor alles.
Lucas spreekt vaker dan de andere evangelisten over vrouwen die leerling van Jezus worden. Hier maakt hij duidelijk dat leerling worden zelfs ten koste mag gaan van wat er eigenlijk van een mens verwacht wordt. De houding van dienstbaarheid mag iemand nooit verhinderen om zich door Jezus te laten aanspreken. Bij Lucas is het woord van Jezus voor iedereen. Dat is, met name voor vrouwen, bevrijdende taal.
Marta, die in het verhaal terecht wordt gewezen, is in het verhaal bij de Evangelist Johannes juist de vrouw die Jezus gaat halen, terwijl Maria thuis blijft. Haar geloof spreekt daar, wanneer zij zegt: 'Ik weet heel zeker, God zal alles doen wat u Hem vraagt'. Zij is in de geschiedenis dan ook zeker gewaardeerd: zij werd de patroonheilige van het thuiswerk, altijd afgebeeld met keukengerei.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten